Zinātnieki atklājuši planētu ar dzīvībai piemērotu temperatūru

Zinātnieki atklājuši planētu ar dzīvībai piemērotu temperatūru
AFP/SCANPIX

Angļu zinātnieki paziņojuši, ka ārpus Saules sistēmas eksistē planēta, uz kuras varētu pastāvēt dzīvība. To atklāja jau pirms dažiem gadiem, tomēr jaunas metodes palīdzējušas planētas atmosfērā konstatēt ūdens tvaikus.

Planētu, kurai dots nosaukums “K2-18b”, atklāja 2015. gadā ar “Habla” kosmosa teleskopu, kas palaists zemes orbītā. Tā atrodas Lauvas zvaigznājā, kas pavasaros saskatāms arī no Latvijas.

Zvaigzne, ap kuru riņķo planēta, ir sarkanais punduris – tā ir relatīvi vēsa, tomēr attālums abu debess ķermeņu starpā ir piemērots, lai uz planētas varētu pastāvēt dzīvībai piemērota temperatūra. Ar īpašu algoritmu izpētot teleskopa arhīva datus, Londonas Universitātes koledžas zinātnieki planētas atmosfērā nu atraduši arī ūdens tvaikus.

Astrofizikas profesore Džovanna Tineti norāda: “Šī planēta atbilst visiem kritērijiem. Tas gan nenozīmē, ka to var apdzīvot cilvēkveidīgas būtnes, jo esam secinājuši, ka atmosfērā ir daudz ūdeņraža un tas nav elements, ar ko komfortabli sadzīvo cilvēki.”

Planēta atrodas 110 gaismas gadu attālumā, tā ir divreiz lielāka par Zemi, un tās masa ir astoņas reizes lielāka. Planētas atmosfēras sastāvā ir atšķirīgs gāzu maisījums, tomēr ar šobrīd pieejamajām tehnoloģijām šīs vielas nav iespējams noteikt.

Pētnieki, kas atklājuši dzīvībai piemēroto planētu, uzskata, ka viņu veikums var palīdzēt noskaidrot, vai Zeme ir unikāla. Tikmēr paredzams, ka jau nākamā gada maijā tiks palaists NASA un Eiropas Kosmosa aģentūras Džeimsa Veba kosmiskais teleskops, kas būs daudz jaudīgāks un ļaus iegūt vēl precīzākus datus.