Komentāri

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) audits Latvijas Zinātņu akadēmijā (LZA) parāda, ka pašmāju zinātne ir barota pēc “liesā scenārija”, – tā intervijā “900 sekundēm” norādīja LZA prezidents Ojārs Spārītis.

IZM ir paziņojusi, ka tiks veikts LZA darbības lietderības audits. Ministrija skaidro, ka audita mērķis ir iegūt pārliecību un novērtēt, vai LZA darbība notiek loģiskā secībā un cilvēkresursi tiek izmantoti kvalitatīvi.

Kā “900 sekundēm” teic Spārītis, šobrīd šis process tuvojas noslēgumam un audits parāda, ka Latvijas zinātne ir barota pēc “liesā scenārija” un viņš pauž pārliecību, ka tas neatklās nesaimniecisku rīcību vai trūkumus Zinātņu akadēmijā.

Tāpat viņš norāda, ka ir iesāktas sarunas ar dažādu nozaru ministrijām, lai tās nākotnē paredzētu savos budžetos naudu zinātnes projektiem. Šobrīd zinātnieki paši meklē, kā piesaistīt naudu, lai nebūtu finansējuma pārrāvuma zinātnes jomā, norāda Spārītis.

Izglītības ministrija šogad bija lēmusi, ka Zinātņu akadēmijā ir veicams audits. Cik tālu šis process ir pavirzījies? Šis process jau tuvojas noslēgumam, un patiesībā gribētu teikt: ļoti labi, ka šāds audits parāda IZM un LZA sadarbību. Mums gribētos domāt, ka audits savā veidā ir tāda kā pārbaudes akcija vai sava veida eksāmens LZA veiktspējai. Taču audits savā pirmsnoslēguma fāzē parāda, ka Latvijas zinātne, par kuru lielā mērā ir līdzatbildīga arī LZA, ir nemitīgi barota pēc “liesā” scenārija. Kopš krīzes laika – 2010. gada – Latvijas zinātnei, par kuru visu laiku kā advokāts, menedžeris un reizē kā atbildīgais iestājas LZA, atgādinot par to IZM kā mūsu resora galvenajai ministrijai, premjeram un valdībai līdz pat prezidenta līmenim, mēs neesam apmierināti, un akadēmiķi ir pauduši savu neapmierinātību visdažādākajā līmenī. Tāpēc es domāju, ka sava veida audita pasūtījums LZA kā vienīgajai no IZM pakļautajām iestādēm ir aizejošā ministra Šadurska kunga sveiciens un atbildīgās par zinātni departamenta vadītājas Agritas Kiopas sveiciens. Tā ka mēs viņiem vēlam sekmīgu turpmāko karjeru un turpināsim aizstāvēt akadēmiskās pozīcijas.

Lasi vēl