Latvijas pārziņā nodota planēta un zvaigzne – iedzīvotājus aicina dot tām nosaukumus

Lāčplēsis, Laimdota, Māra un Jumis – šādi mitoloģiski vai literāri vārdi ir vieni no populārākajiem, kas iesūtīti, lai piešķirtu nosaukumu planētai un zvaigznei, kas nodota Latvijas pārziņā. Par godu starptautiskās astronomu savienības simtgadei, katra no dalībvalstīm ieguvusi iespēju dot vārdu vienai zvaigznei un planētai, kas ap to riņķo. Arī Latvijas iedzīvotāji aktīvi piedalās vārda došanā tālai zvaigznei un vienai planētai tās orbītā.

Zvaigzne un planēta, kas atvēlēta Latvijas iedzīvotājiem atrodas samērā veiksmīgā vietā, tā atrodas lielās lācenes zvaigznājā. Tā ir redzama jebkurā gadalaikā un zvaigznes apskatei pietiek ar pavisam vienkāršu teleskopu.

“Šī ir dāvana no starptautiskās astronomu savienības.” Latvijas Astronomijas savienības pārstāvis Mārtiņš Gills, norāda, ka mūsu valsts iedzīvotājiem šī ir unikāla iespēja. Iepriekš nevienai zvaigznei ar Latviju saistīts vārds nav dots. “Šis būs pirmais gadījums, kad ar Latviju saistīta zvaigzne būs nosaukta. Ir vairāki asteroīdu, kas nosaukti, bet nu zvaigzne ir zvaigzne un arī tā planēta, kas ir Latvijas planēta ir solīda izmēra, kā Jupiters, kas riņķo.”

Līdz 5. augustam ikviens var iesūtīt savu versiju kādu vārdu dot gan zvaigznei, gan planētai, kas uzticētas Latvijai. Vēlāk no iesūtītajiem piedāvājumiem tiks atlasīti atbilstošākie un populārākie, lai jau septembra beigās un līdz oktobra vidum tos nodotu iedzīvotāju balsojumam.

“Piemēram, Lāčplēsis, Koknesis un vēl visdažādākie mitoloģiskie varoņi.” Mārtiņš Gills uzskaita dažus no populārākajiem iesūtītajiem zvaigznes un planētas nosaukuma piedāvājumiem. Minētie vārdi ir atbilstoši, bet Latvijas Astronomu savienības pārstāvis norāda, ka viņi dažādībai labprāt redzētu vārdus, kas bijuši svarīgi Latvijas attīstībā: “Izcilais valodnieks Mīlenbahs vai Krišjānis Voldemārs nav minēts, man liekas, ka arī trādi priekšlikumi varētu būt.”

Mārtiņš Gills piebilst, ka neskatoties uz viņu vēlmēm, iedzīvotāju iesūtītie vārdi noteikti tiks izmantoti tālākajā atlasē. Tāpat jau šobrīd tiek domāts par nākotni, jo visdrīzāk Latvijai piešķirtās zvaigznes apkārtnē tiks atklātas vēl kādas planētas: “Paies kādi pieci, desmit gadi un mēs atklāsim vēl. Tāpēc uzreiz tematiski prasām, kas varētu būt loģisks turpinājums. Ja ir kaut kas saistīts ar mitoloģiju, tad būt loģiski turpināt ar mitoloģiju saistītu nosaukumu.”