Latvijas iedzīvotāji dod vārdu tālai zvaigznei un planētai

Latvija izvēlas zvaigznes un planētas nosaukumus. Šajā vasarā iesniegti aptuveni 100 variantu, kā varētu dēvēt pašlaik ar burtiem un cipariem apzīmēto zvaigzni un planētu.

Tagad atlikušas sešas dienas, lai Latvijas iedzīvotāji balsojumā izvēlētos gala variantu tālās zvaigznes un planētas, kas ap to riņķo, nosaukumus.

Tālā zvaigzne HD1128203 un planēta HD118203b, kas ap to riņķo, atrodas Lielā Lāča zvaigznājā. Interesanti, ka vēl pirms dažiem gadiem par minēto zvaigzni un planētu nekas nebija zināms.

Taču jau tagad Latvijas iedzīvotāji piedalās globālā projektā. To organizē Starptautiskā Astronomijas savienība, kas savas pastāvēšanas simtgadē nolēma simts valstīm sniegt iespēju piešķirt vārdu vēl nenosauktām simts zvaigznēm un planētām. Katrā no valstīm, kas tagad jau ir vairāk nekā simts, iedzīvotājiem ir iespēja izvēlēties, kā nosaukt vienu zvaigzni un planētu, kas ap to riņķo.

Latvijas Astronomijas biedrības pārstāvis Mārtiņš Gills organizē zvaigznes un planētas vārda došanu Latvijā. Teju visas vasaras laikā iedzīvotāji varēja iesūtīt savus nosaukumu variantus. “Varam redzēt, ka latviešiem ļoti svarīga ir laime, jo vārds Laima un Laimdota figurē četros priekšlikumos.”

No cilvēku iesūtītajiem zvaigznes un planētas vārdu variantiem Astronomijas biedrības pārstāvji atlasīja desmit populārākos un noteikumiem atbilstošas vārdu kombinācijas.

Tagad iedzīvotāji, apmeklējot Latvijas Universitātes mājaslapā izveidotu balsošanas sarakstu, var izvēlēties sev tīkamāko vārdu kombināciju un par to nobalsot. Mārtiņš Gills norāda, ka balsojumā pirmais vārds ir zvaigznei, bet otrais – planētai. Taču, pat ja jūsu izvēlētais variants neuzvarēs, tad zudumā tas neies.

“Pastāv iespēja, ka pēc dažiem gadiem atklāj vēl kādu planētu pie tās pašas zvaigznes. Līdz ar to būs iespēja nosaukt vēl vienu planētu.”

Balsojums Latvijā turpināsies līdz 7. oktobra vakaram. Latvijas Astronomijas biedrības pārstāvji iedzīvotāju balsojuma rezultātu pēc tam iesniegs Starptautiskajai Astronomijas biedrībai, kur to vēlreiz pārbaudīs. Gala rezultāts būs zināms decembrī, savukārt Latvijas iedzīvotāju starptautiski neapstiprinātā izvēle būs zināma jau 11. oktobrī.

Citplanētu HD118203b atklāja zinātnieks Ronaldu da Silva, kurš jau zina, ka tieši Latvijas iedzīvotāji dos viņa atklātajai planētai vārdu, un ir paudis prieku, ka tieši mazās Latvijas iedzīvotāji izvēlēsies planētas vārdu.