Kosmosa izpēte Latvijā: noslēgumam tuvojas digitalizācija Baldones observatorijā

Kosmosa izpēte Latvijā rit pilnā sparā – Baldones observatorijā darba netrūkst. Tur noslēgumam tuvojas vērienīgā un vairāk nekā desmit gadus ilgā digitalizācija.

Dažādas planētas, miglāji un zvaigznes – Baldones observatorijā to iespējams skatīt jebkurā diennakts laikā un laika apstākļos.

“Šis te viens no interesantākajiem jauno zvaigžņu apgabaliem, ja tā varētu izteikties. Tur dzimst zvaigznes pašlaik, miglājā,” rāda observatorijas vadītājs Ilgmārs Eglītis.

Kosmosa izpēte Latvijā, tāpat kā iespaidīgais Baldones Šmita teleskops, nestāv uz vietas – šeit tiek gan veikti teleskopa optiskie uzlabojumi, gan atklāti jauni objekti. Taču viens no laikietipīgākajiem observatorijas projektiem beidzot tuvojas noslēgumam.

Līdz pat šā gadsimta sākumam debess uzņēmumi caur teleskopu tika fiksēti uz stikla platēm. Attīstoties tehnoloģijām, stikla plates nomainīja digitāli uzņēmumi, taču bija nepieciešams saglabāt arī zinātnisko mantojumu. Tāpēc pirms vairāk nekā desmit gadiem sākts digitalizācijas process.

“Astroplates ieskenējam, jo uz tām ir ļoti daudz zinātniskās informācijas, kas nav izmantota,” norāda observatorijas vadītājs.

Digitalizēt bija nepieciešams aptuveni 22 000 plašu, kas tapušas 40 gadu laikā – karšu digitālais apjoms pārsniedz 60 terabaitus. Tikpat liels apjoms varētu būt visām pasaules filmām, kuras iznākušas pēdējo trīs gadu laikā. “98% tur faktiski ir nezināmās informācijas, kura ir joprojām aktuāla un svarīga,” teic Eglītis.

Observatorijas darbinieki ar neviltotu prieku stāsta, – šogad laikietilpīgais darbs tikšot pabeigts. Tagad būs laiks ķerties klāt nākamajam – datu apstrādes procesam un, protams, jaunu atklājumu izdarīšanai. Taču, kamēr top digitālā Latvijas observatorija, Baldonē tiek piedāvātas arī citas kosmiskas aktivitātes, piemēram, visuma ziepju vārīšana.

Atbraucot ciemos uz observatoriju, tiek demonstrēti arī dažādi fizikas un ķīmijas eksperimenti, iespējams risināt atjautības uzdevumus un mājās doties ar gabaliņu kosmosa.