Pētījumā secināts, ka Latvijas ģimenes pārāk reti sarunājas par digitālajām aktivitātēm

1 komentārs

Latvijas ģimenes pārāk reti sarunājas par digitālajām aktivitātēm un tas var novest pie dažādiem pārpratumiem. Tā secināts pētījumā, kas veikts kā daļa no programmas “Skolēna digitālais IQ”. Projekta veicēji uzsver, ka svarīga ir ne tikai fiziskā, bet arī digitālā veselība, tāpēc izstrādātas vadlīnijas, kā par to rūpēties.

Veiktā pētījuma mērķis bija noskaidrot, cik bieži Latvijas ģimenes pārrunā dienas digitālās gaitas un noskaidrojās, ka tas notiek reti – tikai piektā daļa vecāku mēdz interesēties, ko bērns internetā dara. Aptaujātie jaunieši atzinuši, ja vecāki vairāk par to runātu un pamācītu, no kā internetā vajadzētu izvairīties, viņi būtu mazāk saskārušies ar nepatīkamiem starpgadījumiem. Vienlaikus pētījums atklājis arī negaidītu ainu.

“Vecāki vairāk nodarbojas ar kontrolēšanu un ierobežošanu, bet daudz mazāk ar komunikāciju. Bet ziniet ko – ne tikai vecāki kontrolē bērnus. Bērni izteikti kontrolē vecākus. Ir pat situācija, ka bērni skatās un pēta vecāku īsziņas. Mūsu tēze skan tā – no aizliegumiem pie noteikumiem un cieņpilnas, līdztiesīgas sadarbības,” vērš uzmanību Latvijas Universitātes Izglītības, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore Zanda Rubene.

Visvairāk ģimenēs atrunāts, ka telefonam vienmēr jābūt uzlādētam un ka nedrīkst sociālajos tīkos ievietot personīgu informāciju, taču mazāk pārrunāts, kā izvērtēt internetā izlasīto informāciju un kā rīkoties problēmsituācijās interneta vidē un kad lūgt palīdzību pieaugušajiem.

Tāpēc aizsākts projekts, kurā ģimenes informēs, kā par digitālajām aktivitātēm sarunāties – uzrakstītas vadlīnijas vecākiem, kā par digitālās vides jautājumiem sarunāties ar bērniem, kā arī skolās notiks lekcijas par šo tematu.

“Sadzīvē mēs zinām, ka vajadzētu sasveicināties ar cilvēkiem, ka neizteiksim negatīvus komentārus kādam tieši. Savukārt internetā liekas, ka to var atļauties. Tāpēc vecākiem un bērniem jāsaprot, kādas ir uzvedības normas. Kā arī par digitālās pēdas atstāšanu – publicējot datus internetā, tie būs pieejami vienmēr,” pauž projekta vadītāja Līga Bite.

Par apdraudētu digitālo veselību liecina ar ierīču lietošanu saistīti strīdi, pārmērīga aizraušanās ar datorspēlēm vai sociālajiem tīkliem. Tad ierīces vairs nav palīgrīks, bet rada grūtības vai sniedz aizmiršanos. Izveidots tests “ģimenes digitālās veselības termometrs”,  to var aizpildīt mājaslapā “www.skolanakotnei.lv”.