Ko dara viedie luksofori Rīgas ielās? Sadarbībā ar LMT

Kaspars un Toms dodas pētīt, kas ir viedie luksofori, kāda ir statistika pārkāpumiem Rīgas ielās, kā arī vai šī tehnoloģija jau drīzumā varētu tikt ieviesta visā Latvijā?

Viedie luksofori, kuri ar kameru palīdzību fiksē satiksmes noteikumu pārkāpējus, Latvijā atrodami trijās vietās.

Policijas dati liecina par 3700 protokoliem, kas noformēti par sarkanās gaismas pārkāpumiem gada laikā, bet trīs viedie luksofori reģistrējuši ap 20 000 pārkāpumu. Mazs eksperiments, ko redz cilvēka acs: Toms un Kaspars šajā “Tehnoloģijas bez instrukcijas” epizodē skaita pārkāpējus, un kādi ir viedā luksofora dati?

LMT eksperts Rihards Rudzītis atklāja, ka viedie luksofori darbojas reāllaikā, pamatojoties uz mākslīgo intelektu, kurš, analizējot filmēto, spēj noteikt satiksmes noteikumu pārkāpējus. Īpaša uzmanība tiek pievērsta autovadītājiem, kas šķērso luksoforu pie sarkanās gaismas. Eksperts atklāja, ka vidēji dienā šādi ir 60 autovadītāji.

Salīdzinot ar Eiropas Savienību, Latvijā situācija ir diez gan skumja. Rudzītis norādīja, ka šobrīd Latvija ir pēdējā pozīcijā.

“Drošas braukšanas skolas” direktors Jānis Vanks atbalsta ieceri par viedajiem luksoforiem: “Tās tehnoloģijas palīdz uzlabot un kontrolēt satiksmes drošību. Mēs zinām, ka policijai ir maz spēku, lai izkontrolētu visus. Autovadītāji uz to paļaujas un sāk to izmantot savā labā – aizvien vairāk notiek satiksmes negadījumu, un tiek veikti satiksmes noteikumu pārkāpumi.”

Arī Valsts policijā atzīst, ka šādas iekārtas ir liels palīgs ikdienas darbā: “Šobrīd ir tehnoloģiju laikmets, jāattīstās šādā virzienā. Ja šādas tehnoloģijas būs vairāk, tad uzlabosies kopējā satiksmes drošība un policijas darbinieki varēs vairāk uzmanību pievērst prioritārajiem virzieniem.”