“Facebook”, “Instagram”, “Whatsapp” atslēgšanās dod rūgtu mācību

1 komentārs
“Facebook”, “Instagram”, “Whatsapp” atslēgšanās dod rūgtu mācību
REUTERS/SCANPIX

Miljardiem planētas Zeme iedzīvotāju pirmdien, 4. oktobrī, piedzīvoja teju vai kolektīvo šoku – uz sešarpus stundām nedarbojās sociālie tīkli “Facebook”, “Instagram” un “Whatsapp”, kas daļai sabiedrības, piemēram, uzņēmējiem devis rūgtu mācību, vēsta TV3 Ziņas.

Nespēja “Instagram” pētīt citu privātās dzīves un skatīties kaķu video bija mazākā bēda. Uzņēmējiem arī Latvijā pilnībā apstājās ar “Instagram” saistītā e-komercija. Ļoti lielai daļai cilvēku “Facebook” ir kā autorizēšanās veids, lai piekļūtu arī citām interneta vietnēm, un vakar šī atslēga uz vairākām stundām nedarbojās. Daudziem uzņēmējiem “Whatsapp” un “Facebook” menendžeris ir klientu apkalpošanas veids. Tas tika paralizēts. Informācijas tehnoloģiju (IT) eksperts skaidro – šī ir mācībstunda visiem.

Reinis Zitmanis, tehnoloģiju eksperts, digitālā mārketinga aģentūras Itero.eu vadītājs

“Visgrūtāk ir tiem uzņēmējiem, kas savas IT sistēmas ir sasaistījuši ar sociālo tīklu autentifikāciju. Ja tev ir bizness, kas balstās uz to, ka cilvēki tiek iekšā, pateicoties sociālajiem tīkliem, un tas nestrādā, arī tavs bizness stāv. Tavu produktu nevar patērēt. Tie cieš visvairāk.”

Pieļaujot, ka šādas sociālo tīklu apstāšanās var būt arī turpmāk, eksperts aicina cilvēkus veikt savu digitālo auditu.

Reinis Zitmanis, tehnoloģiju eksperts, digitālā mārketinga aģentūras Itero.eu vadītājs

“Mēģināt atcerēties un izvērtēt, kas tad ir tās mājaslapas un pakalpojumi, kuros esi sareģistrējies ar “Facebook”. Varbūt ir kāda kritiskā lapa, kurai tomēr vajadzētu kādu alternatīvu, lai tiktu iekšā. Tajā brīdī, kad to vajadzēs, būs jau par vēlu.”

Šoku piedzīvojuši “Instagram” influenceri, kuru ienākumi atkarīgi no preču un pakalpojumu reklamēšanas “Instagram”. “Influenceru” eksperts – sistēmu izslēgšanās ir pierādījums, ka savu biznesu nedrīkst būvēt tikai ap vienu globālo milzi.

Deniss Ševeļovs, “BSMS” mārketinga nodaļas direktors

“Esmu novērojis, ka pasaulē lielākie ietekmētāji, pārsvarā ASV, pēdējā laikā iegulda laiku, lai veidotu alternatīvas, piemēram, e-pastu izsūtnes, tā sauktos “newsletter”. Veido lielisku saturu, kas nav pieejams storijos vai “Instagram” “feed”, taču izmanto tās platformas auditorijas vākšanai. Tas tiek darīts, lai diversificētu riskus.”

Kad “Facebook”, “Instagram” un “Whatspp” atslēdzās, cilvēki pārmetās situāciju apspriest mikroblogošanas vietnē “Twitter”. Tas darbojās, jo nav saistīts ar “Facebook”. Un tviterī tad arī vēlās vilnis ar ironiskām piezīmēm.

Deniss Ševeļovs, “BSMS” mārketinga nodaļas direktors

“Ir tāds pazīstams konts – Šmaragdu Magda, kas saka – viņa to izraisīja, lai Insta dāmām radītu detoksiņu no ļervām.”


“Twitter” lietotāji arī ironizēja, ka “Instagram” “influenceres” nu varēs pieprasīt dīkstāves pabalstus. TV3 Ziņu uzrunātie Rīgas ielās gan neesot sajutuši digitālās pasaules galu.

Meklējot alternatīvus komunikācijas veidus, vakar teju vai atdzimšanu piedzīvojis reiz populārais, bet nu jau kādu laiku piemirstais, pašmāju sociālais tīkls draugiem.lv.

Jānis Palkavnieks, “Draugiem Group” runasvīrs

“Mēs novērojām, ka 30% vairāk lietotāju ienāca draugos, nekā tas būtu noticis ikdienā vai pat pēdējos gados. Bija vairāk pieprasījumu pēc aizmirstām parolēm, e-pastu nomaiņām, bija vairāk vēstuļu, vairāk galeriju apmeklējumu, vairāki profilu apmeklējumi.”

“Facebook”, kuram pieder visas iepriekš minētās platformas, skaidro, ka notikušie tehniskie traucējumi neesot bijis hakeru uzbrukums, bet gan iekšējo sistēmu problēmas. Publiski par pašu problēmu “Facebook” detaļās neizplūst, taču eksperti norāda, ka kļūme radusies maršrutēšanas sistēmās, proti, nobrukusi ceļa karte, kas novirza datus tīmeklī – “Facebook” atslēgts no interneta.

Dags Madrojs, “Kentik” interneta procesu analītiķis

“Nestrādāja “Facebook” DNS sistēma, ko uzņēmums pielieto, lai “pārtulkotu” datus ciparu kombinācijās, izmantošanai datoros. Šī, tā dēvētā, pārtulkošanas sistēma nebija pieejama.”

Pagaidām neviens par kādu ļaunprātīgu uzbrukumu šīs sociālo tīklu “pauzes” jautājumā nerunā. Kļūmes sistēmās notiek visai bieži, tomēr šis gadījums izcēlies ilguma ziņā.

Tas, ka sociālos tīklus uz brīdi nevarēja izmantot izklaides vajadzībām, būtu mazākā bēda. Bet daudz uzņēmējiem, tostarp arī Latvijā, pilnībā apstājās ar “Instagram” saistītā e-komercija. Un daļai cilvēku “Facebook” ir arī autorizēšanās veids, lai piekļūtu arī citām interneta vietnēm, un vakar šī atslēga uz vairākām stundām nedarbojās. Daudziem uzņēmējiem “Whatsapp” un “Facebook” mesendžeris ir klientu apkalpošanas veids. Tas tika paralizēts. Eksperti skaidro, ka šī ir mācībstunda visiem.
Reinis Zitmanis, tehnoloģiju eksperts, digitālā mārketinga aģentūras Itero.eu vadītājs

“Visgrūtāk ir tiem uzņēmējiem, kas savas informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmas ir sasaistījuši ar sociālo tīklu autentifikāciju. Ja tev ir bizness, kurā cilvēki tiek iekšā, pateicoties sociālajiem tīkliem, un tas nestrādā, arī tavs bizness stāv. Produktu nevar patērēt. Iedomājies, ja tas notiek uz ilgu laiku, tad būs “influenceri”, kas cietīs, jo viņi ir būvējuši savu sekotāju piramīdu, un pēkšņi tev vairs nav pats galvenais instruments.”

Uzņēmuma “Facebook” nedienas, kā rezultātā 4. oktobra vakarā ap septiņiem visā pasaulē pārtrūka piekļuve ne tikai “Facebook”, bet arī “Whatsapp” un “Instagram” lietotnēm, bija arī mediju aktualizētais temats attiecīgajā dienā, kuros pausta asa kritika uzņēmuma vadībai par skaidrojumu trūkumu.

Pirmdienu, 4. oktobri, uzņēmums labāk gribētu aizmirst –  tā bijušās darbinieces Frānsisas Haugenas atklāsmes par “Instagram” negatīvās ietekmes slēpšanu uz cilvēku mentālo veselību un ilgās tehniskās kļūmes lika “Facebook” akciju cenām krist par gandrīz 5%. Marks Zakerbergs pāris stundu laikā zaudēja ap septiņiem miljardiem dolāru.

Lasi vēl: “Facebook”, “Instagram” un “WhatsApp” darbība ir daļēji atjaunota

1 komentārs