Latvijā jau gadu veiksmīgi strādā Baltijā vismodernākā metroloģijas laboratorija

Pievienot komentāru
Latvijā jau gadu veiksmīgi strādā Baltijā vismodernākā metroloģijas laboratorija
NATĀLIJA VALDNIECE, 900 SEKUNDES

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) pētnieks Jānis Lungevičs jau 10 gadus veic dažādus zinātniskos projektus, tostarp palīdz ātrāk braukt mūsu skeletonistiem.

Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātes metroloģijas laboratorija patlaban Baltijā ir vienīgā tik moderna mērījumu laboratorija, stāsta jaunais zinātnieks Jānis Lungevičs. Tās galvenā funkcija, – nodrošināt atbalstu ražotājiem, lai veiktu, piemēram, viņu produkcijai nepieciešamo detaļu mērījumus.

“Detaļu klāsts ir ļoti daudzveidīgs. Gan valči izputēju katalizatoru ražošanai, arī dažādu motociklu detaļu ģeometrijas tiek kontrolētas. Pēc būtības tas varētu būt jebkas. Arīdzan pudeles varam kontrolēt,” stāsta Lungevičs.

Agrāk šos mērījumus pašmāju ražotāji veica ārpus Latvijas, – Polijā, Vācijā un pat Ķīnā, bet pirms nepilna gada tika atklāta RTU laboratorija, un šis darbs tai arvien biežāk tiek uzticēts.

Būtiskākie laboratorijas atzari ir ne tikai detaļu kvalitātes kontrole, bet arī virsmu īpašību mērīšana zinātniskiem nolūkiem. Mērījumu datus veic gan industrijas vajadzībām, gan ziemas sporta veidu ekipējuma uzlabošanā.

Laboratorijā var veikt virsmu, tekstūras, cietības un berzes īpašību noteikšanu, kas zinātniski ļauj izprast slīdēšanas procesu pa ledu un ne tikai.

Zinātniskā darbība Jānim Lungevičam ir sākusies tieši ar ledus tematiku, konkrēti, – kā dažādas virsmas slīd pa ledu. Šis zinātniskais darbs un eksperimenti Siguldā ziemas sezona, slidinot skeletonus, palīdz arī mūsu sportistiem.

“Regulāri ar Dukuru komandu sanāk sazināties, arī ar Sandi Prūsi, ar Mārtiņu Rubeni. Viņi ir lietas kursā, ko var izdarīt šīs jaunās laboratorijas. Ne tikai slieču virsmas kvalitāti var kontrolēt, bet tieši pašu ģeometriju un detaļu precizitāti, ko ir ļoti būtiski uzbūvēt, piemēram, skeletonam, kas ir ļoti simetrisks. Pretējā gadījumā viņš var slīdēt ne tā, kā gribētos,” skaidro Lungevičs.

Kā vienu no potenciālajiem nākotnes pētījumiem Jānis min iespēju apskatīt tieši pretējo gadījumu uzlabotai slīdēšanai pa ledu, proti, kā palielināt virsmu saķeri uz ledus, tā rezultātā radot drošākus ziemas apavus un automašīnu riepas.