“Instagram” influenceri Latvijā vairs nevarēs pelnīt naudu ar “šmaukšanos”

5 komentāri
“Instagram” influenceri Latvijā vairs nevarēs pelnīt naudu ar “šmaukšanos”
ULDIS ĀBOLIŅŠ, LNT ZIŅAS

Privātpersonas, kas piepelnās ar sponsorētā satura izvietošanu savos “Instagram” kontos, vairs nevarēs krāpties ar sekotāju skaita nopirkšanu, jo Latvijā radīta metodoloģija tā saukto influenceru kvalitātes noteikšanai un “šmaukšanās” atklāšanai.

Tieši lielais sekotāju apjoms kā potenciālā reklāmas auditorija ir iemesls, kāpēc uzņēmumi maksā “Instagram” kontu turētājiem par satura izvietošanu, taču atklāt privātpersonu krāpšanos ar sekotāju skaita mākslīgu audzēšanu līdz šim bija grūti.

Digitālā mārketinga aģentūra “Golin Riga” piektdien prezentējusi Latvijas “Instagram” influenceru indeksu, kurā, izmantojot arī mākslīgā intelekta tehnoloģiju, noteikti tie TOP 300 godīgie konti, kuriem nav viltus profila sekotāju un ir autentiska iesaiste (komentāri, like, share), nevis nopirkta botu aktivitāte.

Jaunais indekss būs trieciens daudzām Latvijas “Instagram” personībām, kas sevi sauc par influenceriem, bet patiesībā pēc jaunās metodoloģijas lietošanas nemaz tādi nav. Šāds indekss Latvijā radīts pirmo reizi un ļaus arī uzņēmumiem, kuri vēlas izvietot reklāmu privātpersonu “Instagram” kontos, netikt būt piemuļķotiem ar šķietami lielo sekotāju skaitu. Tāpat indeksa vietu sadalījums kritiski ietekmējis tos influencerus, kas sponsorēto saturu neuzrāda kā apmaksātu reklāmu.

“Golin Riga” influenceru mārketinga projektu vadītājs Deniss Ševeļovs skaidro, ka influenceru mārketingā svarīgs ir godīgums, bet sekotāju neinformēšana par sponsorēto saturu ir cilvēku maldināšana: “Viņi nezina, kas slēpjas aiz tās sadarbības un kāpēc viņi reklamē konkrēto produktu. Es domāju, ka tas nav ētiski un, principā, ir pretlikumīgi.”

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, LNT ZIŅAS

Lai influenceri būtu nozīmīgi Latvijas tirgum, indeksā iekļauti “Instagram” konti, sākot ar tūkstoti, īstu sekotāju no Latvijas. Virs tūkstoš noteikts, ka vismaz 20% sekotāju ir jābūt vietējiem. Šis ir iemesls, kāpēc Latvijas topā nav iekļauts Kristaps Porziņģis, jo viņa kontam lielākoties seko starptautiskā auditorija.

Metodoloģijā iesaistīts arī Sanktpēterburgā bāzētais “Instagram” datu analītikas uzņēmums “HypeAuditor”, kas automatizēti analizēja 30 000 Latvijas “Instagram” kontu. Kā potenciālie influenceri ar lielu sekotāju skaitu tika noteikti 500, bet, veicot padziļinātāku analītiku, viltus sekotāju dēļ tika atsijāti 200 konti, un līdz ar to indeksā beigās tika iekļauti 300 “Instagram” satura veidotāji.

“Golin Riga” radītajā indeksā influenceri sadalīti deviņās interešu kategorijās – dzīvesstils, skaistums, dizains, mode, ēdiens, izklaide, foto un video, sports, jaunatne.

Katra Latvijas “Instagram” influencera vērtības indekss noteikts robežās no 0 līdz 100, kura konkrēto svaru nosaka piecu kvantitatīvo un kvalitatīvo mērījumu apvienojums.

Kvantitatīvi mērījumi

  • Mērogs – kāds ir influencera sekotāju skaits? Cik no tiem ir īsti sekotāji un cik ir no Latvijas?
  • Iesaiste – cik pārliecinošs ir influencera saturs? Vai tas liek cilvēkiem rīkoties?
  • Atpazīstamība – cik atpazīstams influenceris ir ārpus sociālajiem tīkliem? Vai viņa radītajam saturam ir potenciāls nokļūt medijos?

Kvalitatīvi mērījumi

  • Atbilstība – kā influencera saturs sakrīt ar zīmola vai produkta mērķauditoriju?
  • Uztveramība – kāda ir iespējamība, ka influenceris veidos vēlamo saturu?

“Es ļoti ceru, ka mēs sasniegsim mērķi parādīt labo praksi un labos piemērus ar tiem cilvēkiem, kuriem indeksā ir lielāks rādītājs un norāda uz godīga influencera statusu. Pārējie influenceri, kas nav indeksā vai viņiem indeksā ir zems punktu skaits, cerams sapratīs, ka tomēr ir svarīgi būt atklātam, godīgam un kompetentam konkrētajās jomās, nevis taisīt selfijus, pirkt botus un laikus,” norāda Ševeļovs.

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, LNT ZIŅAS

“Golin Riga” radītā metodoloģija ir centiens radīt tādu Latvijas influenceru topu, kuru nozīme Latvijas tirgum noteikta pēc iespējas precīzāk. Zināmā mērā, tā ir arī kā atbilde tai neapmierinātībai, ko Latvijas influenceru vide pauda šoruden pēc aģentūras “DDB Latvia” un itāļu sociālo tīklu pētniecības un konsultāciju kompānijas “ModelTag” publicētā Latvijas Influenceru TOP100.

Sociālo kontu turētājus, kuriem ir liels sekotāju skaits, sauc par digitālajiem influenceriem jeb sociālo tīklu/sociālo mediju ietekmes līderiem. Pat ar vienu video, foto vai ierakstu ir spējīgi savus daudzos sekotājus motivēt pirkt produktus vai pakalpojumu. Uzņēmumi Latvijā arvien vairāk slēdz līgumus vai mutiski vienojas ar privātpersonām par samaksu izmantot viņu sociālo tīklu/sociālo mediju kontus kā reklamēšanās kanālu, zinot, ka tiks sasniegta liela auditorija. Lai nopelnītu, viss, kas šīm interneta zvaigznēm ir jādara, piemēram, Instagram jāieliek foto vai video un jāstāsta saviem sekotājiem, cik konkrētais produkts vai pakalpojums ir lielisks.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl