Asociācija: Interneta pakalpojumu kvalitātei ir kritiski svarīga nozīme Covid-19 krīzes pārvarēšanā

1 komentārs
Asociācija: Interneta pakalpojumu kvalitātei ir kritiski svarīga nozīme Covid-19 krīzes pārvarēšanā

Interneta pakalpojumu kvalitātei ir kritiski svarīga nozīme Covid-19 krīzes pārvarēšanā, norāda Latvijas Interneta asociācijas (LIA) izpilddirektors Andis Āriņš.

“Jau pagājis gads, kopš esam ierauti globālajā Covid-19 krīzē, taču vēl joprojām nav skaidrības un pat reālu prognožu par iespējām atgriezties “normālajā dzīvē,” atzīst Āriņš, uzsverot, ka šajā laikā ir pierādījies, – cilvēku privātā un arī darba dzīve kļuvusi atkarīga no kvalitatīva, ātra un bezatteikumu interneta tīkla, kas nepieciešams arī attālinātajām mācībām skolās un augstskolās, attālinātajām sapulcēm iestādēs un darbavietās, norēķiniem, oficiālajai sarakstei un komunikācijai ar valsts un pašvaldību iestādēm.

LIA biedru apkalpoto tīklu infrastruktūrā 2020. gadā ir bijis aptuveni 15-30% pieaugums, kas veidojies galvenokārt privātpersonu segmentā un serveros, kuri apkalpo valsts iestādes un organizācijas, norāda Āriņš.

“Mums kā interneta pakalpojumu sniedzējiem ļoti būtisks ir fakts, ka pērn ievērojami pieaudzis e-paraksta lietotāju skaits, sasniedzot gandrīz 675 000. Ja 2019. gadā ar e-parakstu tika parakstīti gandrīz 7,5 miljoni dokumentu, tad pērn parakstīto dokumentu skaits jau bija vairāk nekā 9,5 miljoni,” norāda Āriņš, piebilstot, ka daudziem vēl ir noteikti labāk jāapgūst digitālās prasmes, tostarp e-paraksta lietošana. Piemēram, ievērojamai daļai e-paraksta lietotāju ir jaunums, ka dokumentu parakstīt iespējams arī Smart-ID platformā vai izmantojot e-paraksta aplikāciju viedtālrunī.

LIA izpilddirektors atzīst, ka Covid-19 krīze ir ietekmējusi arī LIA biedru uzņēmumus, kas apkalpo ļoti dažādu jomu klientus, tostarp arī viesmīlības, ēdināšanas, pasākumu rīkošanas kompānijas, kur ienākumu līmenis ir kritiski zems, kamdēļ cieš arī to partneri. Tas ietekmē tīkla kvalitātes noturēšanu un investīcijām paredzētajiem finanšu apjomiem, vērš uznību LIA izpilddirektors.

Latvijas Interneta asociācijas izpilddirektors Andis Āriņš

“Elektronisko sakaru uzņēmumi un uzņēmēji regulāri modernizē savus tīklus un piedāvā inovatīvus pakalpojumus, taču tie, protams, prasa ieguldījumus. Taču LIA biedri šobrīd dara visu, lai krīzes apstākļos nodrošinātu interneta tīklu kvalitāti, stabilitāti un ātrumu par saprātīgu cenu, ņemot vērā, ka situācija saistībā ar Covid-19 ir neprognozējama, bet interneta sakariem ir ārkārtīgi svarīga nozīme pandēmijas un ekonomiskās krīzes pārvarēšanā.”

LIA uzskata, ka šajā brīdī, vērtējot atbalsta pasākumus un ekonomikas atlabšanas mehānismus, valstij būtu ar specifiskiem atbalsta instrumentiem jāveicina arī atbilstoša interneta komunikācijas tīklu un esošo elektronisko sakaru sistēmu attīstība un nepārtraukta modernizācija, kas ir būtiski, jo šobrīd tīklu attīstība lielā mērā gulstas uz pašu komersantu pleciem un finansiālajām iespējām. Tāpat, asociācijas ieskatā, ir svarīgi, lai netiktu radīti papildu sarežģījumi ar jaunu nodevu, nodokļu un dažādu birokrātisko šķēršļu palīdzību.

Āriņš norāda, ka ka nozare gaida jaunu elektrosakaru likumu, kuru pašreizējā izstrādes stadijā noteikti ir nepieciešams uzlabot. LIA prioritāšu vidū esot Latvijas iedzīvotāju digitālo prasmju attīstība, kā arī drošas un jēgpilnas interneta izmantošanas veicināšana.

Latvijas Interneta asociācija (LIA) ir dibināta 2000.gada jūlijā. Tā apvieno elektronisko sakaru jomas uzņēmumus, kas darbojas un ir ieinteresēti interneta vides attīstībā Latvijā. LIA galvenais mērķis ir sekmēt elektronisko sakaru pakalpojumu attīstību Latvijā, īpaši kvalitatīva un ātra interneta pieejamību iedzīvotājiem visā valsts teritorijā.