Speciālistu ieteikumi: kā parūpēties par savu pašsajūtu šajā karstajā laikā?

1 komentārs
Speciālistu ieteikumi: kā parūpēties par savu pašsajūtu šajā karstajā laikā?
SIPA/SCANPIX

Karstajā laikā speciālisti aicina iedzīvotājus lietot pietiekami daudz šķidruma un būt piesardzīgiem, jo pat neliela atūdeņošanās var izraisīt reiboni, vieglas galvas sāpes un nogurumu.

Kā aģentūru LETA informēja AS “Repharm” komunikācijas direktore Līga Ribkinska, cilvēka organisms šķidrumu uzkrāt nevar, tādēļ ūdens jāuzņem regulāri. Karstumā un lielas fiziskas slodzes laikā uzņemtā šķidruma daudzums jāpalielina.

Lasi vēl – Sinoptiķi gatavi izsludināt sarkano brīdinājumu par ekstremāli stipru karstumu

Uztura speciāliste Anita Baumane skaidroja, ka, lai arī ūdens nesatur barības vielas, tomēr tas ir nepieciešams ikvienas ķermeņa funkcijas veikšanai, tostarp gremošanai, barības vielu transportēšanai un ķermeņa temperatūras regulēšanai, kā arī citiem daudziem ķīmiskiem procesiem.

Neliela dehidratācija jeb atūdeņošanās 1-2% svara zuduma gadījumā var izraisīt vieglas galvas sāpes, reiboni, nogurumu, koncentrēšanās spēju samazināšanos, taču lielāks ūdens zudums var izraisīt pat koordinācijas traucējumus, halucinācijas un kognitīvo spēju traucējumus.

Speciāliste norādīja, ka gados veci cilvēki ir vairāk pakļauti dehidratācijas riskam, kā rezultātā iespējami nopietni kognitīvo spēju traucējumi.

Baumane skaidroja, ka ūdens vajadzīgs, lai uzturētu un veidotu visus ķermeņa audus. Ūdens arī mitrina ādu, padarot to maigu un gludu. “Lai cik savādi izklausās, bet ar gadiem cilvēka ķermenis kļūst “sausāks”. Jaundzimušā organisms satur 75-80% ūdens, bet pēc 60 gadu vecuma tie ir tikai 50%. Vesels cilvēks zaudē šķidrumu elpojot, urinējot, svīstot un ar vēdera izeju, taču to atjaunot spējam, regulāri uzņemot šķidrumu,” informēja uztura speciāliste.

Optimālais diennaktī nepieciešamais šķidruma daudzums, kas jāuzņem ēdot un dzerot, kā arī lietojot ar ūdeni bagātus produktus, ir aptuveni divi līdz 2,5 litri jeb 30 līdz 35 mililitri uz cilvēka vienu kilogramu no ķermeņa svara. Piemēram, ja cilvēks sver 70 kilogramus, tad dienā būtu nepieciešams uzņemt vismaz 2100-2450 mililitrus šķidruma.

Vismaz pusi no ieteicamā šķidruma daudzuma jāuzņem ar ūdeni vai nesaldinātām tējām bez kofeīna. Uzņemtā un zaudētā šķidruma daudzums katram cilvēkam var būt individuāls un atkarīgs no daudziem faktoriem, tostarp cilvēka ķermeņa svara un auguma garuma, lietotā uztura, fiziskās aktivitātes, apkārtējās vides temperatūras.

Pasaules Veselības organizācijas speciālisti norādījuši, ka nepieciešamais ūdens daudzums katram organismam ir atšķirīgs, savukārt citu ārvalstu speciālisti rekomendē vīriešiem vecumā virs 51 gada lietot 3,7 litrus ūdens dienā, no kuriem 2,7 litri būtu jāizdzer, bet sievietēm vajadzētu lietot 2,7 litrus ūdens dienā, no kuriem 2,2 litrus vajadzētu izdzert.

Karstumā un lielas fiziskas slodzes laikā – sportojot, veicot fiziski smagu darbu, kā arī saslimšanas gadījumā, piemēram, caurejas, vemšanas, vai stipras svīšanas gadījumos, noteikti jāpalielina uzņemtā šķidruma daudzumu, taču šādās reizēs labāk noderēs ūdens ar augstāku mineralizācijas pakāpi par 1,5 gramiem uz litru un lielāku nātrija un hlorīda saturu.

Fiziski aktīvajiem jāatceras, ka slodze, jo sevišķi karstos ārējās vides apstākļos, rada kopējā ūdens zudumu sviedru veidā. Fiziskās slodzes laikā, kas ilgst 30 līdz 60 minūtes, var izraisīt dehidratāciju – ja netiek uzņemts pietiekami daudz ūdens, tas var negatīvi ietekmēt sirds un asinsvadu, termoregulācijas un veiktspējas reakcijas.

Galvenais mērķis šķidruma lietošanai pirms fizikās slodzes ir novērst dehidratāciju vai aizkavēt dehidratācijas kaitīgo ietekmi fiziskās slodzes laikā, tādēļ svarīgi ūdeni uzņemt trīs līdz sešas stundas pirms fiziskās slodzes, kā arī slodzes laikā ik pēc 15-20 minūtēm, padzeroties apmēram 120 mililitrus, un noteikti padomājot par ūdens uzņemšanu arī pēc slodzes.

Tomēr, ja cilvēkam ir pēkšņas sāpes krūtīs vai dīvains diskomforts krūšu rajonā, ātra sirdsdarbība, elpas trūkums, pēkšņs, nepārvarams nespēks vai nespēja pakustināt rokas vai kājas, stipras galvassāpes un samaņas zudums, tad jāzvana 113 un jālūdz medicīniska palīdzība.

1 komentārs