Viss, kas jāzina pirms lietota auto iegādes

1 komentārs
Viss, kas jāzina pirms lietota auto iegādes
PUBLICITĀTES FOTO

Lietota auto iegāde ir daudz lētāka, taču arī daudz riskantāka. Cena auto iegādes procesā ir viens no galvenajiem rādītājiem, tomēr vēl joprojām daudzi cilvēki neapzinās, ka lietots auto mēdz prasīt daudz vairāk ieguldījumus nekā jauns. Protams, tas, kādu auto iegādāties, ir katra cilvēka individuāla izvēle.

Ja reiz esi nolēmis iegādāties lietotu auto, neiekrīti maldinātāju vai krāpnieku tīklos, pirms iegādes noteikti rūpīgi pārbaudi sekojošās lietas.

Auto vēsture

Iegādājoties lietotu auto, nekad nevari būt pilnīgi drošs, ka pārdevējs ir atklāts pret Tevi. Daudzos gadījumos auto no ārpuses izskatās nevainojami, tomēr auto vēsture ir bēdīga. Lai gan teju katrs pārdevējs sniedz informāciju par sava auto vēsturi, ne vienmēr pircējs tiek informēts, piemēram, par iepriekšējiem negadījumiem.

Vienmēr padomā soli uz priekšu – pirms lietota auto iegādes noteikti pārbaudi izvēlētā auto vēsturi! Viss, kas nepieciešams, lai to izdarītu, ir auto VIN kods. Kad zini auto VIN kodu, apmeklē kādu no tiešsaistes vietnēm, kā piemēram autoDNA, kur varēsi uzzināt visu par konkrēto auto – vai tam ir octa polise, kāds ir nobraukums, negadījumu vēsture, utt..

Ja esi to izdarījis, vari būt drošs, ka iegādes procesā netiksi apmānīts!

Tehniskais stāvoklis

Jārēķinās ar to, ka lietots auto noteikti nebūs tik labā tehniskā stāvoklī kā jauns auto. Lai vai kā, iegādājoties lietotu auto, Tev noteikti jāzina, kas Tev jāpārbauda, un jāsaprot, kā visam vajadzētu tehniski precīzi darboties. Ja pats to nevari izdarīt, noteikti lūdz palīdzību cilvēkam, kas saprot automašīnas tehnisko pusi.

Dažas lietas, ko nepieciešams pārbaudīt:

  • Riepas – protektora dziļums un sānu ārsienas kvalitāte. Ja riepu nodilums ir nevienmērīgs, iespējams, ir problēmas ar riepu savirzi;
  • Stūre – tai būtu vienmērīgi jākustas līdz galam uz abām pusēm bez nekādiem trokšņiem;
  • Transmisijas pārnesumi – tiem būtu jāslēdzas vienkārši, vienmērīgi un arī bez trokšņiem;
  • Pedāļi – tiem nevajadzētu būt pārāk viegliem vai pārāk stingriem;
  • Dzinējs – tam būtu jādarbojas vienmērīgi, bez nekādiem neparastiem trokšņiem;
  • Motora eļļa – no eļļas nekādā gadījumā nedrīkst rasties brūnas nogulsnes, pretējā gadījumā ir bojāts auto motors;
  • Atgāzes – no izpūtēja nekādā gadījumā nedrīkst nākt zili dūmi, pretējā gadījumā auto motors ir pārāk nolietots;
  • Komforta elementi (spoguļi, regulējamie sēdekļi, apsilde, lūka utt.) – ja pārdevējs par to nav brīdinājis, tiem būtu jādarbojas bez aizķeršanās.

Vizuālais stāvoklis

Nevienam nav noslēpums, ka lietotu auto pārdevēji mēdz uz pārdošanu uzlabot auto vizuālo stāvokli. Ja vien pārdevējs nav iepriekš brīdinājis, Tev noteikti jāpārbauda vizuālais stāvoklis. Aizdomīgs rādītājs var būt pat pārāk tīrs dzinējs – varbūt pārdevējs kaut ko slēpj?

Atlupusi auto krāsa un rūsa var liecināt par nesenu auto remontu. Tāpat aizdomīgs rādītājs var būt salona nolietojums – vai tas atbilst nobraukuma rādītājam?

Dažas lietas, kam būtu jāpievērš īpaša uzmanība:

  • Krāsojums – tam vajadzētu būt bez būtiskām atšķirībām, līdzenam;
  • Metināšanas pēdas (šuves) – ja to ir pārlieku daudz, tas varētu liecināt par negadījuma pēdām, īpaši bagāžnieka un motora telpas apvidū.
  • Spraugas un līnijas – starp virsbūves elementiem nevajadzētu būt spraugām, spārnu un pārsega savienojumiem jābūt paralēliem;
  • Rūsa – sarūsējuši sliekšņi, durvis vai citi elementi var liecināt par to, ka pārdevējs cenšas slēpt kādus nozīmīgus trūkumus. Rūsa nedrīkst skart auto nesošās daļas, pretējā gadījumā ņem vērā, ka tas ir kosmētisks defekts. To iespējams labot ar metināšanas un krāsošanas palīdzību, un lietotiem auto tā ir bieža parādība.

Nobraukums

Nobraukums ir rādītājs, kuru lietotu auto pārdevēji cenšas mainīt visbiežāk. Tas ir svarīgs auto nolietojuma faktors – jo lielāks nobraukums, jo vairāk nolietots un, iespējams, sliktākā stāvoklī ir izvēlēties auto. Daudzos gadījumos ‘’sagrozītais’’ nobraukums norādīts pat auto oficiālajā dokumentācijā.

Ņem vērā un vienmēr atceries – Latvijā automašīnu vidējais nobraukums ir aptuveni 180 000–200 000 km. Noteikti esi uzmanīgs, ja izvēlētajam lietotajam auto ir aizdomīgi mazs nobraukums, taču vizuālais stāvoklis liek nojaust, ka auto ir nolietots. Odometra grozīšana diemžēl Latvijā ir bieža parādība, tādēļ šis rādītājs ir rūpīgi jāpārbauda – patieso nobraukumu var noskaidrot, apskatot auto vēsturi.

Apdrošināšana

Kad viss iepriekš minētais pārbaudīts, vari būt drošs, ka neiekritīsi krāpnieku tīklos. Ņem vērā un iegaumē – OCTA polise, mainoties auto īpašniekam, vairs nav derīga, ja vien neiegādājies auto līzingā, tādēļ pēc auto iegādes un dokumentu nokārtošanas nedrīkst aizmirst nekavējoties iegādāties jaunu polisi. Latvijā šī apdrošināšanas polise ir obligāta un bez tās ceļu satiksmē piedalīties nedrīkst!