Uzzini, kāpēc šķiedrvielas ir bagātība un kāpēc tās nepieciešamas!

1 komentārs
Uzzini, kāpēc šķiedrvielas ir bagātība un kāpēc tās nepieciešamas!

Pētījumi liecina, ka lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju neuzņem ikdienas ieteicamo šķiedrvielu daudzumu, lai gan tā ir būtiska veselīga uztura sastāvdaļa. Saskaņā ar Veselības ministrijas norādēm cilvēkam ik dienu ir jāuzņem no 25 gramiem līdz 35 gramiem  šķiedrvielu. Lielākā daļa sabiedrības patērē tikai apmēram pusi no ieteicamā daudzuma, jo vairumam patērētāju ikdienas uzturā ir daudz pārstrādātu pārtikas produktu, kuros šķiedrvielu ir maz.

Hanzas Maiznīcas un Norstat* veiktajā patērētāju aptaujā, tikai 17% no respondentiem uzskata, ka ikdienā iegūst pietiekami daudz šķiedrvielu, tāpēc uzņēmums uzsācis izglītojošu projektu  ”Šķiedrvielas ir bagātība”, kas informē par vērtīgajām šķiedrvielām un to pozitīvo ietekmi uz organismu un dzīves kvalitāti. Pēc Hanzas Maiznīcas iniciatīvas izveidots pirmais šķiedrvielu kalkulators www.skiedrvielas.lv Latvijā, kas ļauj viegli sekot līdzi šķiedrvielu uzņemtajam daudzumam ikdienā.

Pēdējo 10 gadu laikā pētnieki ir atklājuši, ka ar šķiedrvielām bagāts ikdienas uzturs samazina daudzu hronisku slimību risku un pozitīvi ietekmē paredzamo dzīves ilgumu, līdz ar to izveidotais kalkulators ir ērts rīks, lai uzzinātu, cik šķiedrvielām bagātas ir mūsu maltītes.

Andis Brēmanis, Latvijas Diētas ārstu asociācijas vadītājs norāda, ka šķiedrvielas ir nenovērtēts uztura čempions! Tās palīdz uzturēt formā mūsu organismu un ir vērtīgs atbalsts pilnvērtīgai tā darbībai. Šķiedrvielas ir svarīgas un nodrošina pilnvērtīgu zarnu trakta darbību, sekmē normāla svara uzturēšanu, sniedz sāta sajūtu un nodrošina optimālu enerģijas izmantošanu organismā. Pierādīts, ka tām ir pozitīva ietekme, lai samazinātu risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, 2.tipa diabētu, aptaukošanos, kā arī atsevišķām onkoloģiskām saslimšanām.

Tam piekrīt arī Elīza Madara Treija, uztura speciāliste, kas stāsta, ka šķiedrvielas kontrolē uzturvielu uzsūkšanās ātrumu un aizkavē aptaukošanos: ”Palēninot glikozes uzsūkšanos asinīs tiek panākta vienmērīga insulīna izdale un šūnas visefektīvāk var izmantot no uztura uzņemto glikozi. Citiem vārdiem, pēc uztura ar augstu cukura saturu, bet zemu šķiedrvielu daudzumu drīz vien atkal gribas ēst, jo insulīns ātri samazina glikozes daudzumu asinīs, notiek straujas glikozes līmeņa svārstības, tas veicina aptaukošanos, jo biežāk gribas našķēties. Tāpat augsts glikozes līmenis un biežas svārstības bojā asinsvadu sieniņas un veicina sirds un asinsvadu slimību, piemēram, aterosklerozes, attīstību.

Padomi produktu izvēlē

Maize, citi graudu produkti, dārzeņi augļi, sēklas, ogas un rieksti – to sastāvā ir visvairāk šķiedrvielu. Jo mazāk apstrādāti produkti, jo labāk organismam – lietojiet augļus un dārzeņus ar visu mizu, tie būs bagātāki ar šķiedrvielām. Neaizmirstiet iekļaut uzturā rudzu, sēklu vai pilngraudu maizi. Tā būs ne tikai laba maltītes sastāvdaļa, bet arī alternatīva neveselīgiem našķiem, un dos sāta sajūtu ilgākam laikam.

”Lasiet marķējumu! Produkti, kuru sastāvā 100 gramos ir vismaz 6 grami šķiedrvielu, tiek uzskatīti par ”daudz šķiedrvielu” saturošiem. Tie, kuros ir vismaz 3 grami 100 gramos produkta, tiek uzskatīti par ”šķiedrvielu avotiem”,” norāda Dace Kļava, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas katedras fakultātes asociētā profesore. Viņa aicina sākt brokastis ar produktiem ar augstu šķiedrvielu saturu – graudaugu putru vai rudzu maizi, piemēram, apēdot 2 šķēles Kuršu rudzu maizes uzņemsi vairāk nekā 4 gramus šķiedrvielas.

Atceries, ka šķiedrvielas nav gaļas, piena, zivs produktos un olās.

Kāpēc šķiedrvielas svarīgas bērnu uzturā?

”Kad bērni ēd vairāk šķiedrvielām bagātus produktus, viņi patērē mazāk taukus un cukuru saturošus produktus un ir slaidāki. Tas ir tāpēc, ka ar šķiedrvielām bagātiem pārtikas produktiem (tiem, kuros porcijā ir vismaz 2,5 grami šķiedrvielu) parasti ir mazāk kaloriju, un to sagremošana prasa ilgāku laiku – tas nozīmē, ka bērni ilgāk izjūt sāta sajūtu un nepārēdas,” atzīst Andis Brēmanis, Latvijas Diētas ārstu asociācijas vadītājs.

Citi šķiedrvielu ieguvumi ir stabila cukura un insulīna līmeņa uzturēšana asinīs, kas neļauj organismam uzkrāt nevajadzīgus taukus. Kā? Gremošanas traktā šķiedrvielu klātbūtnē ogļhidrātu šķelšana un uzsūkšanās asinīs notiek lēnāk un vienmērīgāk. Līdz ar to pēc maltītes nav strauja cukura jeb glikozes līmeņa paaugstināšanās. Glikoze, protams, ir vajadzīga, jo tas ir mūsu galvenais degvielas avots. Savukārt, ja tās ir par daudz un tā netiek izmantota fiziskā slodzē, tad pārpalikums tiek pārsintezēts taukos un veido nevajadzīgus uzkrājumus. Tāpēc ir svarīgs fiziskās aktivitātes un uztura balanss.

Maize – vērtīgs šķiedrvielu avots

”Mēs esam unikālā situācijā, lai ietekmētu patērētāju uztura paradumus, jo maize ir viens no vissvarīgākajiem šķiedrvielu saturošajiem produktiem. Piemēram, lielākajai daļai mūsu Kuršu maizes jau ir daudz šķiedrvielu, un, lai informētu pircējus par augstu šķiedrvielu daudzumu maizē, Hanzas Maiznīca izveidojusi īpašu norādi uz Kuršu iepakojumiem ”Šķiedrvielas ir bagātība”. Ievērojams aptaujas* respondentu skaits jeb 54%  ir atzinuši, ka vēlētos lietot uzturā šķiedrvielām bagātāku maizi, līdz ar to Hanzas Maiznīca, rūpējoties par sabiedrības veselību kopumā, turpina paplašināt un piedāvāt iedzīvotājiem ar šķiedrvielām bagātu produktu sortimentu,” stāsta Uģis Mihņevičs, AS Hanzas Maiznīcas vadītājs un valdes loceklis.

Uzzini, cik šķiedrvielām bagāti ir Tavi ēšanas paradumi www.skiedrvielas.lv!

* Patērētāju aptauja, kuru veica Norstat tiešsaistes panelī 2019. gada oktobrī, n = 1000