Rīga investoriem vai iedzīvotājiem? Eksperti diskutē par galvaspilsētas tālāko attīstību Piedāvā "Letmo"!

3 komentāri
Rīga investoriem vai iedzīvotājiem? Eksperti diskutē par galvaspilsētas tālāko attīstību
EVIJA TRIFANOVA, LETA

Rīgā un tās apkaimē dzīvo vairāk nekā puse no Latvijas iedzīvotājiem, līdz ar to tas, ka Rīgas attīstības lielie projekti tiek iekļaut arī Latvijas nacionālajā attīstības plānā ir pašsaprotami, taču tas, vai galvaspilsētas attīstības plāns ir sagatavots investoriem, iedzīvotājiem vai celtniekiem, ekspertiem patlaban nav skaidrs, jo neatbildētu jautājumu vēl ir daudz.

Šā gada jūlija sākumā Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskola RISEBA rīkoja konferenci, kurā tās dalībnieki tikai aicināti uz diskusiju par Rīgas attīstības plānu. Eksperti analizēja, kādai būt pilsētas transporta vīzijai, kā sinhronizēt Rīgas un Pierīgas attīstības ātrumu un kā veidot visu Rīgas apkaimju vienlīdzīgu attīstību. Diskusiju rezultātā konferences referenti secinās, kurās jomās pilsēta tiešām būs moderna un kurās jomās pilsētas attīstības plānu vēl vajag uzlabot.

Skaties video atskatu no konferences!

Arhitekts Sergejs Ņikiforovs, komentējot Rīgas attīstības plānu, norāda, ka diemžēl Rīgas attīstības struktūrplāns reāli atpaliek no tām vajadzībām, kas ir deklarētas pilsētas attīstības stratēģijā. Viņš uzskata, ka patlaban visa pamats – sabiedriskais transports, dzelzceļš un būtiski svarīgie objekti – nav savstarpēji savienotas lietas.

Līdzīgi domā arī Pēteris Apinis, žurnāla ”Latvijas Ārsts” galvenais redaktors: ”Mēs dzīvojam tādā interesantā laikā, kad mēs būvējam ”Rail Baltic”. Un ”Rail Baltic” tieši to loku metīs ap Stradiņu slimnīcu. Un tieši tajā pat laikā mēs būvēsim jauno Stradiņu slimnīcas korpusu. Tā būs fantastiska slimnīca, tur būs fantastiskas opcijas, tur būs milzīgas valsts investīcijas, bet mēs netiksim tai slimnīcai klāt.”

”Tas, ka septiņus, astoņus gadus, kamēr būs celtniecība, mēs noteikti netiksim klāt slimnīcai, ir droši, taču arī pēc tam nekas nav paredzēts,” saka Apinis.

Kā otru trūkumu šajā attīstības programmā Apinis saskata drošības trūkumu pilsētā. Viņš piemin Franciju, kurā izbūvētas īpašas satiksmes joslas, pa kurām, piemēram, terorakta vai kādas citas nelaimes gadījumā ugunsdzēsēju un neatliekamās medicīniskās palīdzības autotransports var piekļūt notikuma vietai. ”Rīga principiāli vienmēr ir domājusi, kā tam universālveikalam tuvāk dabūt privāto autotransportu un kā tālāk no tā dabūt palīdzību. Tā ir Rīgas reāla problēma,” tā Apinis.

Jāatceras, ka Rīgas attīstības plāns ir sākuma stadijā

Tikmēr Rīgas domes pilsētas attīstības departamenta stratēģiskās vadības pārvaldies vadītāja pienākumu izpildītājs Guntars Ruskulis uzsver, ka ”pašlaik mēs esam izstrādes pašā sākuma stadijā, un šo darbu mēs veiksim līdz 2020. gada rudenim”. Viņš norāda, ka līdz ar to ir paredzēti dažādi sabiedrības un ekspertu iesaistes pasākumi. ”Vasarā mums būs iedzīvotāju elektroniskā aptauja, tad mums būs darbs tematiskajās darba grupās, būs dažādas publiskās apspriešanas un konferences,” saka Ruskulis.

”Mēs izstrādājam pašlaik jauno Rīgas attīstības programmu 2021. – 20127. gadam. Un galvenā doma ir, ka šis ir nākamais solis, lai mēs varētu piepildīt Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam virzītās pamatnostādnes. Izveidot pilsētu cilvēkiem draudzīgu, koncentrēties uz rīdziniekiem, uz viņu dzīves kvalitāti, arī uz vides jautājumiem un arī uz mājokļu jautājumiem,” skaidro Ruskulis

Viņš arī akcentē, ka mērķis ir panākt, lai Rīgā dzīvot būtu privilēģija, nevis, kā tas esot tagad – spiesta lieta.

Rīga Latvijas plānos

Runājot par Rīgas attīstības plānu iekļaušanu Latvijas nacionālā attīstības plānā, pārresoru koordinācijas centra vadītāja vietnieks Vladislavs Vesperis saka, ka ir jāsabalansē un jāatrod tie risinājumi, kas Rīgai ir svarīgi, un jāsaprot, kā tie iezīmēsies Latvijas nacionālajā attīstības plānā līdz 2027. gadam.

Viņš norāda, ka šobrīd valsts attīstības plānā jau iezīmējušies divi lieli projekti, no kuriem viens ir ”Rail Baltic”, bet otrs ir tā saucamā ”Park&Ride” koncepta tālāka attīstība, kas paredz novietot auto pilsētas nomalē un tālāk savās gaitās doties ar sabiedrisko transportu.

Vesperis arī neizslēdz, ka Latvijas valsts nacionālajā attīstības plānā var parādīties arī citi ar Rīgas attīstību saistīti projekti, ja sabiedrisko diskusiju un apspriešanu izkristalizētos gana nozīmīgi jautājumi.