Pacientes pieredze: kā sadzīvot ar migrēnu?

2 komentāri
Pacientes pieredze: kā sadzīvot ar migrēnu?

Migrēna nav vienkāršās galvassāpes, tā atņem iespēju normāli funkcionēt un pildīt savus ikdienas pienākumus. Migrēnas paciente, Latvijas Kultūras koledžas studente, dejotāja Melānija Freimane (22) stāsta par savu pieredzi un to, kā organizēt savu dzīvi, saskaroties ar migrēnas lēkmēm, kā arī par izaicinājumiem, ko diendienā pieredz šīs slimības pacienti.

Pastāstiet par sevi, savu ikdienu, nodarbošanos, un kā sākās Jūsu migrēna?

Migrēna sākās jau 16 gadu vecumā, taču precīzu diagnozi – hroniska migrēna ar auru – ieguvu tikai 19 gados. Migrēnas sākumu saistu ar lielām pārmaiņām savā dzīvē – dzīvesvietas, skolas un hobiju maiņu. Pamatīgi bija uzkāpis stresa līmenis, kas varēja būt viens no slimības izraisītājiem.

Šogad iestājos Latvijas Kultūras koledžā programmā ”Deju kolektīva vadītājs” ar specializāciju ”Laikmetīgā deja”, līdz ar to mana ikdiena pārsvarā sastāv no dejošanas un citām fiziskām aktivitātēm.

Mana ikdiena pārsvarā ir ļoti strikti saplānota. Papildu migrēnai, slimoju arī ar bipolārajiem traucējumiem, tādēļ stingra disciplīna man ir vispiemērotākā. Pirms studijām veltu laiku rīta rosmei, kārtīgām brokastīm, savukārt pēc studijām lasu grāmatas, stiepjos un gaidu deju studijas treniņus. Katra diena ir nedaudz savādāka, reizi nedēļā apmeklēju arī psihoterapiju, un brīvdienas jau ir pavisam cita lieta.

Kā Jūs sapratāt, ka tās nav vienkāršas galvassāpes, bet gan migrēna?

Nopratu, ka kaut kas nav kārtībā, kad galva sāka sāpēt katru dienu, un tās nebija vienkārši sāpes. Es nespēju funkcionēt, bija problēmas ar redzi, zāles nepalīdzēja. Sākotnēji, kad sūdzējos ģimenes ārstei par problēmām, viņa ieteica vienkārši dzert Ibumetin – varot līdz pat 8 tabletēm dienā. Tā iedzīvojos pamatīgās vēdera problēmās un sāku meklēt papildu informāciju par migrēnu, kā arī iespējamos risinājumus.

Vai lietojat pretsāpju vai profilaktiskos medikamentus?

Agrāk lietoju preventīvos medikamentus, bet mans organisms ir ļoti jutīgs pret praktiski jebkurām zālēm, tāpēc pārstāju. Šobrīd ikdienā lietoju dažādus vitamīnus un uztura bagātinātājus, bet lēkmes gadījumā –triptānus vai arī stipras pretsāpju zāles.

Kādi ir lielākie izaicinājumi ikdienas dzīvē, kad saskaraties ar migrēnu?

Visgrūtāk ir pieņemt, ka būs gadījumi, kad nāksies apstāties. Mani moka vainas apziņa, ja migrēnas dēļ netieku uz skolu, darbu vai pasākumu. Ir grūti, jo lielākas slodzes un stresa gadījumā lēkme var parādīties jebkurā mirklī, un tad vairs nav svarīgi – ir laiks atpūsties, gulēt gultā un neko nedarīt vai nav. Nav jau citas izvēles.

Diezgan sarežģīti ir arī izskaidrot kādam, kāpēc es nevarēju, kāpēc nebiju. Mana ģimene un draugi jau zina teju visu manu slimības vēsturi, tomēr es jūtos neērti, ja man svešam cilvēkam jāsaka, ka ”stipri sāpēja galva”, jo tas neizklausās pārāk nopietni.

Vai un kā Jūsu migrēna ietekmē ģimenes un darba dzīvi?

Lielākoties no darba aizeju tieši migrēnas dēļ. Pārmērīgi garas stundas un pat ierastā 8 stundu darba diena man neder. Ja uzsāku stresa pilnu, pamatīgas slodzes darbu, migrēna pakāpeniski sāk parādīties arvien biežāk un biežāk, pieaugot arī intensitātē. Pagaidām man vēl nav izdevies atrast tādu darbu, ko varētu veiksmīgi savienot ar migrēnu.

Arī ģimenes dzīvi migrēna ietekmē. Es bieži nevaru izbaudīt kopīgus pasākumus – lielas viesības, skaļa mūzika var provocēt sāpes. Ik pa laikam nonāku pie secinājuma, ka vislabāk būtu sēdēt mājās, mierā. Man gan ir ļoti paveicies gan ar ģimeni, gan partneri, jo zinu, ka vienmēr būs kāds, kurš palīdzēs ārkārtas situācijā. Ne visiem pacientiem ir tāda iespēja.

Kas Jums palīdz migrēnas gadījumos, vai ir kādi rituāli vai darbības, kas palīdz sāpes atvieglot?

Ir daudz darbību, ko veicu es vai mani tuvinieki, ja sākas migrēnas lēkme. Vispirms jāiedzer zāles, tad jānonāk pēc iespējas tumšākā telpā (es izmantoju miega masku) un jāuzliek auksta komprese sāpīgajai pusei. Parasti tas ir maisiņš ar saldētām ogām. Ja ir stipra migrēnas lēkme, tad jāpaliek nekustīgam gultā, tumsā, vēlams – vēsumā. Palīdz arī galvas masāža, aromterapija (vienam lavanda, citam ķiploks), arī saldējuma ēšana, speciāli panākot t.s. brainfreeze. Viss atkarīgs no katras individuālās lēkmes.

Ko Jūs ieteiktu citiem migrēnas pacientiem?

Es ieteiktu, pirmkārt, nepārstāt meklēt  ārstus, kuri patiešām spēj palīdzēt, kā arī meklēt sev piemērotu informāciju unpalīglīdzekļus. Katram pacientam palīdzēs kaut kas cits, un sev derīgu pieeju var atrast tikai izmēģinot dažādus sāpju mazināšanas veidus.

Otrkārt, neļaut sev kāpt uz galvas, neļaut citiem sevi pārliecināt par paša sāpju līmeni un migrēnas nopietnību. Migrēnas sāpes nav parastas galvassāpes, tā nav izdomāta slimība.

Teva produkti ik dienu atvieglo dzīvi teju 200 miljoniem cilvēku. Teva misija ir radīt un padarīt pieejamus produktus, kas pacientiem ļauj atrisināt dažādas ar veselību saistītas problēmas. Pateicoties medicīnas un tehnoloģiju attīstībai, migrēnas pacientiem šobrīd ir iespējams profilaktiski mazināt un pat novērst galvassāpju iespēju. Mēs apzināmies, ka hroniskas saslimšanas ietekmē pacienta dzīvi dažādos veidos. Tādēļ esam radījuši informācijas interneta resursu Rūpes par Veselību, kurā pacienti dalās ar savu pieredzi un dzīves stāstiem ar citiem pacientiem. Tajā atrodamas noderīgas atziņas, padomi un informācija par tehnoloģijām, kas palīdzēs atvieglot dzīvi ar hronisku saslimšanu, kā arī reāli stāsti par to, kā sadzīvot ar hronisku saslimšanu.