D vitamīnu mūsu organisms ražo pats – ar ādas palīdzību. Tādējādi mūsu āda kļūst par dziedzeri, endokrīnu orgānu. D vitamīns jeb, kā skaisti varam nosaukt, saules hormons ir neatsverams ne tikai kaulu, bet gandrīz visu orgānu veselības uzturēšanā. D vitamīna pietiekamībai vai trūkumam ir liela nozīme gandrīz visu hronisku slimību attīstībā.

Lielākajai daļai cilvēku trūkst Saules vitamīna

Foto: pixabay

Mūsu platuma grādos 80–90% iedzīvotāju pietrūkst D vitamīna, īpaši ziemas mēnešos. Tādēļ vasara un siltie rudens mēneši ir laiks, kad atļaut organismam šo svarīgo hormonu saražot, pēc iespējas vairāk atrodoties nevis slēgtās telpās un automašīnās, bet gan svaigā gaisā, jo mūsu dzīves stils arī lielā mērā ietekmē to, vai sasmelsimies saules hormonu vai ne. Vasaras laikā vitamīna D līmenis organismā var palielināties līdz pat divām reizēm.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Pretēji agrākajiem pieņēmumiem, izrādās, ka vismazākais D vitamīna deficīts ir mazākajiem bērniem, taču tam ir izskaidrojums – rahīta profilakses programmas ietvaros visi mazuļi saņem D vitamīnu. Otrajā dzīves gadā šī terapija parasti tiek pārtraukta, jo tad bērni paši var skraidīt un rotaļāties brīvā dabā, tādējādi uzņemot D vitamīnu, taču jāatzīst, ka arī tas ir mainījies – mūsdienās bērni daudz vairāk atrodas telpās pie datoriem vai televizoriem nekā svaigā gaisā. Turklāt, ja tomēr ģimene dodas brīvā dabā, bērna āda nekavējoties tiek ieziesta ar saules aizsardzības krēmu. Tas pēc būtības ir pareizi, taču – kā it visā – nevajadzētu pārspīlēt, ja nav izteiktu indikāciju.

Kurš dienas laiks ir vislabākais D vitamīna “ķeršanai”?

Foto: pixabay

Ievēro: lai veicinātu D vitamīna produkciju, nav jāuzturas saulē visu dienu. Daudz nedos arī agrie rīta saules un vēlie vakara saules stari. Fiziķi aprēķinājuši, ka UV stari Zemi vismazāk sasniedz tad, kad saule pie debesīm atrodas zemāk par 45 grādiem. Vasarā tas ir laikā pirms pulksten 10.00 un pēc 16.00, bet aukstajā gada laikā – no oktobra līdz februārim – visu laiku.

Vislabākais laiks D vitamīna produkcijai ir pusdienlaiks, jo tad UV starojumu vismazāk absorbē atmosfēra. Tā kā vasarā pusdienlaikā parasti ir vislielākais karstums un cilvēki no tā izvairās, arī vasaras nogalē cilvēkiem vērojams D vitamīna trūkums.

D vitamīna trūkumu noteikt ir ļoti vienkārši

D vitamīna deficītu vai pietiekamību var ļoti vienkārši noteikt – veicot asins analīzes. Tikai bieži vien cilvēki domā, ka citiem, iespējams, ir D vitamīna deficīts, bet pašam – jau nu gan ne. Bet ārsti iesaka ik pa laikam šādas analīzes veikt, lai nepieciešamības gadījumā noteiktu labāku terapiju. Ja cilvēks veic analīzes un tās liecina, ka D vitamīna pietiek, taču cilvēks pēc tam ilgstoši nerādās saulē, iespējams, ka krājumi pazūd. D vitamīna krājumi katram cilvēkam atšķiras. Piemēram, cilvēkiem ar lieko svaru daļa D vitamīna uzkrājas taukaudos. Parasti trijās četrās nedēļās D vitamīns asinīs samazinās uz pusi, ja tas netiek atjaunots, kā tas notiek ziemā.

Deficīta apstākļos

–        Tiem, kuriem vasaras beigās analīzes uzrāda, ka D vitamīns teju sasniedz normu, jārēķinās, ka ziemā būs tā deficīts, tādēļ vajadzēs uzņemt mākslīgā D vitamīna devas. Parastos apstākļos nepieciešamā deva būtu ap 700 – 800 vienību, ziemā – nedaudz vairāk.

–        Ja cilvēkam ir pārmērīgi liels svars, D vitamīns pazūd taukaudos, tādēļ tam šī deva jādubulto. Tādēļ ir būtiski apmēram trīs mēnešus pēc D vitamīna devu lietošanas uzsākšanas veikt analīzes, lai pārliecinātos par tā līmeni asinīs.

–        Bērniem pirmajā dzīves gadā šī norma visā pasaulē noteikta vienāda: 400 – 800 darbības vienību.

–        Sievietēm grūtniecības laikā būtu ieteicams uzņemt 400 darbības vienību D vitamīna visu grūtniecības laiku.

Ejam gaismā!

Foto: pixabay

Saule un gaisma sniedz vēl daudzus pozitīvus labumus – saules infrasarkanie stari veicina kolagēna sintēzi ādā, gaisma nepieciešama melatonīna produkcijai, kas liek justies labi dienas/nakts ritmā un neizjust depresīvus stāvokļus u.c. Tādēļ ar pateicību un saprātīgi izmantosim sauli savas veselības labā!

Protams, ja cilvēks neuzņem D vitamīnu ar sauli, ir labāk to uzņemt sava ģimenes ārsta ieteiktajā veidā: vai nu ar medikamentiem, vai uztura bagātinātājiem.