8 ieteikumi, kā rudenī stiprināt savu imūnsistēmu

2 komentāri
8 ieteikumi, kā rudenī stiprināt savu imūnsistēmu
PEXELS

Imūnsistēmas uzturēšana labā stāvoklī nav vienas dienas vai sezonāls darbs, par to jādomā visu gadu, ievērojot veselīgu un aktīvu dzīvesveidu, sekojot savam vispārējam veselības stāvoklim. Tomēr rudens ir tas brīdis, kad par šo tēmu aizdomājamies vairāk un meklējam iespējas, kā papildus atbalstīt savu imunitāti, lai tā spētu atvairīt un ātrāk pieveikt dažādus vīrusus un saslimšanas, kuru izplatība rudenī neizbēgami pieaug.

Arī tad, ja pārējās sezonās nav īpaši pievērsta uzmanība veselības un imunitātes stiprināšanai, vienmēr ir labs laiks to sākt darīt – arī tagad, rudenī. Tāpēc atgādināsim par ārstu un farmaceitu biežākajiem ieteikumiem, kurus droši vien dzirdam un lasām bieži, bet atkārtošana taču ir zināšanu māte. Varbūt tieši šoreiz ieteikumi nāks īstajā brīdī un patiesi noderēs!

Esiet fiziski aktīvi

Neskatoties uz to, ka rudenī mums tā vien gribas vairāk laika pavadīt zem segas un mierā, it īpaši dienās, kad aiz loga ir lietus un apmācies, tomēr rudenī noteikti nevajag samazināt savu fizisko aktivitāšu daudzumu. Kustībā ir veselība! Tas ir sen zināms fakts, kas nav vairs jāpierāda. Rudenī jāturpina būt aktīviem, jāizmanto katra iespēja izkustēties, it īpaši, ja to var darīt svaigā gaisā. Aktivitātēm obligāti nav jābūt profesionālā līmenī, bet gan jāpielāgo tās savam veselības stāvoklim un iespējām.

Rudens ir lielisks laiks pārgājieniem pa dabas takām, izbraucieniem ar velosipēdu, garām pastaigām, nūjošanai, arī skriešanai. Tāpat aktīvu darbu atsākušas vairums sporta zāļu un peldbaseinu, kur var darboties gan individuāli, gan grupās. Fiziskās aktivitātes trenē visas organisma sistēmas, uzlabo noskaņojumu un palīdz uzturēt optimālu svaru. Tie visi ir priekšnoteikumi arī tam, lai būtu laba veselība un spēcīga imunitāte.

Ēdiet dabas veltes un dabīgos vitamīnus

Foto: PEXELS

Daba ir parūpējusies par to, lai rudenī mūsu pagrabi un ledusskapji būtu pārpilni ar vērtīgām un vitamīniem bagātām veltēm. Tāpēc ir īstais laiks, kad savu ēdienkarti maksimāli plānot tā, lai iekļautu uzturā visus mūsu pašu sezonālos augļus, dārzeņus un ogas. Tieši šobrīd, kad tie ir tikko novākti, tajos ir maksimāli daudz vērtīgu vielu. Nav obligāti uzreiz jāsniedzas pēc vitamīnu paciņas no aptiekas, bet gan vispirms jāizmanto tie dabas vitamīni, kas izauguši pašu dārzos.

Piemēram, tik daudz pieminētais vitamīns C, ko saaukstēšanās sezonā iesaka lietot gan profilaktiski, gan saslimšanas laikā, atrodas ļoti daudzos mums pazīstamos produktos – paprikā (vislabāk pašu audzētā), upenēs, kāpostos, brokoļos, Briseles kāpostos, dzērvenēs, puķkāpostos un daudzās citās veltēs, ko ik dienu varam likt uz savas ģimenes galda. Arī vitamīns A, kurš veicina normālu imūnsistēmas darbību, atrodams dzeltenajos, oranžajos un zaļajos dārzeņos un augļos, kādu netrūkst mūsu rudens ražā.

Tāpat vitamīns B6, kurš palīdz mazināt nogurumu un nespēku, kā arī veicina normālu imūnsistēmas darbību, un citi B grupas vitamīni atrodami gan pašmāju dārzeņos un augļos, gan graudaugos, pākšaugos un dzīvnieku valsts produktos. Tāpēc, ja veidosiet savu ikdienas uzturu daudzveidīgu, sabalansētu un no sezonālajām veltēm, tad varēsiet uzņemt organismam nepieciešamās uzturvielas un vitamīnus, kuri veicinās normālu imūnsistēmas darbību.

Ja nepieciešams, atbalstiet organismu ar uztura bagātinātājiem

Gadījumos, kad ir īpaši liela fiziskā un garīgā slodze, tiek izslēgtas kādas pārtikas produktu grupas vai veselības apstākļu dēļ ar uzturu nevar uzņemt vajadzīgo uzturvielu un vitamīnu daudzumu, konsultējoties ar ārstu vai farmaceitu, organisma un imunitātes atbalstam ieteicams lietot vitamīnus uztura bagātinātāju veidā.

Vitamīns C organismā ir ļoti būtisks, tāpēc, ja to nepietiekami uzņem ar pārtikas produktiem, papildus var lietot vitamīnu C, ko iespējams iegādāties aptiekās. Vitamīns C:

  • C vitamīns palīdz uzturēt normālu imūnsistēmas darbību intensīvas fiziskas slodzes laikā un pēc tās;
  • veicina normālu kalogēna veidošanos, kas nepieciešams normālai asinsvadu, kaulu, skrimšļu, smaganu, ādas, zobu darbībai;
  • palīdz nodrošināt normālu enerģijas ieguves vielmaiņu;
  • veicina normālu nervu sistēmas darbību;
  • veicina šūnu aizsardzību pret oksidatīvo stresu;
  • palīdz samazināt nogurumu un nespēku;
  • uzlabo dzelzs uzsūkšanos.

Jau pieminētais vitamīns A ne tikai veicina normālu imūnsistēmas darbību, bet arī palīdz nodrošināt normālu dzelzs vielmaiņu, uzturēt ādas un gļotādas veselību, kā arī palīdz uzturēt normālu redzi. Tāpēc jāraugās, lai ar uzturu tiktu uzņemts arī šis vitamīns. Vai arī papildus jāizvēlas aptiekā vitamīnu A saturoši uztura bagātinātāji.

Savukārt, B grupas vitamīni (visbiežāk B6 un B12) ir vieni no tiem, kurus iekļauj imunitāti un nervu sistēmu atbalstošos uztura bagātinātājos, piemēram, kombinācijā ar magniju vai omega-3 jeb zivju eļļu. B vitamīni iekļauti arī grūtnieču kompleksajos vitamīnos. B grupas vitamīni ne tikai palīdz mazināt nogurumu un nespēku, kā arī atbalsta imūnsistēmas darbību, bet arī veicina normālas psiholoģiskās funkcijas, veicina sarkano asinsķermenīšu normālu veidošanos, palīdz nodrošināt normālu enerģijas ieguves vielmaiņu, veicina hormonu darbības regulāciju.

Par to, vai un kādus uztura bagātinātājus un vitamīnus lietot, vislabāk konsultēties ar savu ārstu, kā arī ieteicams veikt vispārējo veselības pārbaudi un asins analīzes, kas uzrādīs, ja būs novērojams kādu vitamīnu un minerālvielu trūkums organismā.

UZTURA BAGĀTINĀTĀJI NEAIZSTĀJ PILNVĒRTĪGU UN SABALANSĒTU UZTURU!

Daudz uzturieties svaigā gaisā

Atrašanās svaigā gaisā palīdzēs samazināt iespēju saķert rudenim tipiskās saaukstēšanās slimības, tāpēc izmantojiet katru iespēju brīvo laiku pavadīt ārpus telpām, kur vīrusu koncentrācija ir ievērojami mazāka. Lai satiktos ar draugiem, varat ne tikai sēdēt kafejnīcā, bet sarīkot pikniku vai pastaigāties pa parku. Saulainas rudens dienas ir piemērotas tam, lai ārpus telpām darītu daudzas lietas – mācītos, lasītu, vingrotu. Jo vairāk pavadīsiet laiku ārā arī tad, kad temperatūra sāks pazemināties, jo labāk organisms adaptēsies un norūdīsies. Ejiet ārā paši un ņemiet līdzi ģimeni un draugus!

Regulāri vēdiniet telpas

Skaidrs, ka bez atrašanās telpās rudenī neiztikt, jo ir sācies jaunais mācību gads, beigušies atvaļinājumi un jāatgriežas ierastajā rutīnā, tāpēc īpaši jāpiedomā pie tā, lai telpas tiktu regulāri vēdinātas, samazinot gaisā vīrusu, putekļu un alergēnu koncentrāciju, kā arī uzlabojot gaisa kvalitāti. Tas nāks par labu ne tikai veselībai, bet arī darbaspējām un pašsajūtai, jo, ja telpās trūkst svaiga gaisa, esam miegaini, nespējam koncentrēties, protams, arī ir lielāka iespēja saslimt.

Izvēlieties laikapstākļiem piemērotu apģērbu

Sākoties rudenīgam laikam, ir liels vilinājums uzreiz meklēt biezās un siltās drēbes, tomēr rudenī ir labāk pakāpeniski radināt sevi pie siltāka apģērba, jo tas ļaus organismam norūdīties un pārslēgties uz vēso sezonu. Noteikti nevajag jau agrā rudenī tuntulēties. Jāizvēlas laika apstākļiem piemērots apģērbs, vislabāk tāds, kas aiztur mitrumu un vēju, arī piemēroti apavi, lai kājas nekļūtu slapjas. Nosalšana, pārkaršana, samirkšana – tie visi ir nevēlami faktori, kas var veicināt saaukstēšanos. Rudenī turpiniet doties ārā un pavadiet laiku svaigā gaisā, tikai pielāgojiet tam savu garderobi ar ērtu apģērbu un apaviem.

Ievērojiet roku higiēnu

Roku higiēna tagad ir viens no aktuālākajiem tematiem. Rudenī par to jādomā īpaši, jo saaukstēšanās slimības un vēdera vīrusi visvairāk tiek pārnēsāti tieši ar roku palīdzību. Ja tās netiek rūpīgi nomazgātas pēc sabiedrisku vietu, tualetes apmeklēšanas, pēc mājdzīvnieku aiztikšanas, atrašanās ārā, pirms ēšanas un ēst gatavošanas un citās situācijās, tad ievērojami pieaug risks gan saslimt pašam, gan izplatīt vīrusus un baktērijas apkārtējā vidē, uz virsmām, kur atkal pieskarsies citi.

Labi izgulieties un atpūtieties

Labs miegs un atpūta ir spēcīgas imunitātes stūrakmens, tāpēc rudenī ir īpaši svarīgi sabalansēt savu ikdienu un slodzi tā, lai būtu vismaz septiņas stundas kvalitatīva miega, būtu brīvdienas atpūtai ar tuviniekiem, lai nebūtu ilgstoša pārslodze un izdegšana, kas straujā tempā var novājināt imūno sistēmu, samazinot tās spēju pretoties saslimšanām. Tā kā ir sācies jauns mācību gads, jāpadomā arī par bērnu dienas režīma sakārtošanu, lai viņi būtu labi atpūtušies un izgulējušies. Tas palīdzēs būt veseliem, mundriem un ar labām koncentrēšanās spējām skolā.