5 padomi migrēnas mazināšanai

Pievienot komentāru
5 padomi migrēnas mazināšanai
TEVA

Gandrīz katrs septītais pieaugušais cieš no migrēnas. Tā ir sarežģīta neiroloģiska slimība, kuras izraisītāji var būt stress, noteikti pārtikas produkti, laika apstākļu izmaiņas, izsalkums, slāpes, neizgulēšanās, kā arī virkne citu faktoru. Ir dažādi veidi, kā, mainot savus ikdienas paradumus, var attālināt vai mazināt migrēnas lēkmes.

Migrēnu raksturo:

– pulsējošas sāpes, parasti, vienā galvas pusē;

– var būt nelabums un dažreiz arī vemšana;

– galvassāpēm sākoties, parādās jutība pret spožu gaismu vai troksni;

– galvassāpes var pavadīt ”auras” simptomi, piemēram, acu priekšā parādās kustīgi zīmējumi vai mirgojoša gaisma;

– galvassāpes var ilgt no četrām stundām līdz trijām dienām.

Ja tev ir migrēna, ir vērts izvērtēt savus ikdienas paradumus, lai mazinātu migrēnas lēkmju rašanās iespēju.

Migrēnas dienasgrāmata

Vienkāršākais veids, kā uzzināt, kas izraisa migrēnu, ir migrēnas dienasgrāmatas aizpildīšana. Tajā atzīmē, kad migrēna sākās, kas tajā brīdī tika darīts, kāds bija migrēnas lēkmes ilgums un citu specifisku informāciju, piemēram, iespējamos migrēnas izraisītājus, kā arī veidus, kas sāpes palīdzēja atvieglot. Zinot šos datus, varēsi izdarīt secinājumus, kas visbiežāk izraisa galvassāpes, un kā no šiem faktoriem izvairīties.

Regulārs, pilnvērtīgs uzturs

Arī uzturs un ēšanas paradumi var ietekmēt migrēnas lēkmju rašanos. Ir svarīgi neizlaist maltītes un ievērot regulāras ēdienreizes. Ēdiens ir būtisks faktors, ko piefiksēt savā migrēnas dienasgrāmatā. Ja zini, ka galvassāpes izraisa noteikti pārtikas produkti, piemēram, šokolāde, kofeīns, alkohols vai noteikts siers, izvairies no šo produktu lietošanas uzturā.

Fiziskās aktivitātes

Regulāras un patīkamas fiziskās aktivitātes mazina stresu un trauksmi, kas ir būtiski migrēnu izraisošie faktori. Lai arī kādas fiziskās aktivitātes tu izvēlētos, konsultējies ar ārstu un sāc sportot pakāpeniski.

Miegs

Neizgulēšanās un nekvalitatīvs nakts miers var būt iemesls migrēnai. Katru darbadienu un arī brīvdienās centies iet gulēt un celties vienā un tajā pašā laikā. Ja guli diendusu, tad atvēli tai 20-30 minūtes, lai pēc tam nebūtu traucēts nakts miers. Izveido savu vakara rituālu – ieej vannā, palasi grāmatu vai paklausies nomierinošu mūziku. Vēlā vakarā vēlams izvairīties no intensīviem treniņiem, smagām maltītēm, ilgas skatīšanās telefona, datora vai televizora ekrānā.

Stresa pārvaldība

Atrodi veidus kā atbrīvoties no ikdienas stresa. Darāmajiem darbiem piešķir dažādas pakāpes prioritātes, lielus mērķus sadali mazākos. Vienkāršo dzīvi, iemācoties pateikt “nē”, un pieņemt, ka nav iespējams visu pagūt un paveikt. Ļauj sev paņemt 15 minūšu pauzi, lai, piemēram, pamēģinātu elpošanas vingrinājumus vai meditāciju. Iepriecini sevi, darot lietas, kas uzlabo garastāvokli.

Lai arī migrēnas izcelšanos un ilgumu ir grūti prognozēt, tomēr tavās rokās ir savas dzīves kvalitātes uzlabošana. Kāpēc gan nesākt ar pāris veselīgām izmaiņām uzturā vai dienas režīmā? Ieguvējs būsi tu pats!

Ieteikumi sagatavoti, ņemot vērā medicīnas profesionāļu atklājumus par migrēnas izraisītājfaktoriem un veidiem, kā mazināt migrēnas izcelšanos ikdienā.

TEVA produkti ik dienu atvieglo dzīvi teju 200 miljoniem cilvēku. TEVA misija ir radīt un padarīt pieejamus produktus, kas pacientiem ļauj atrisināt dažādas ar veselību saistītas problēmas.

Pateicoties medicīnas un tehnoloģiju attīstībai, migrēnas pacientiem šobrīd ir iespējams profilaktiski mazināt un pat novērst galvassāpju iespēju. Mēs apzināmies, ka hroniskas saslimšanas ietekmē pacienta dzīvi dažādos veidos. Tādēļ esam radījuši informācijas interneta resursu Rūpes par veselību (https://www.teva.lv/lv/latvia/rupes-par-veselibu), kurā pacienti dalās ar savu pieredzi un dzīves stāstiem ar citiem pacientiem. Tajā atrodamas noderīgas atziņas, padomi un informācija par tehnoloģijām, kas palīdzēs atvieglot dzīvi ar hronisku saslimšanu, kā arī reāli stāsti par to, kā sadzīvot ar hronisku saslimšanu.

FRE-LV-NP-00026