“Zebra” rāda, kā izvairīties no iemigšanas pie stūres un kā pasažierim laikus to pamanīt

0 Komentāru

Mēs visi – gribam to vai nē – lielu savas dzīves daļu strādājam par šoferi. Tiem, kuri saņem par to naudu, ir dažādi ierobežojumi, lai nepārstrādātos, bet pārējiem neviens neliedz stūrēt kaut 24 stundas dienā.

Un, izrādās, ka noguris cilvēks pie stūres ir daudz bīstamāks par dzērāju pie stūres. Turklāt trešo daļa smagu avāriju var norakstīt dēļ noguruma un iemigšanas pie stūres.

Vēl pirms Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kampaņas “Apstājies, pirms atslēdzies!” uzsākšanas, speciālisti ielūkojās ārvalstu statistikā. “Pirmo reizi šokēja tas, ka vācieši to uzskata par daudz lielāku problēmu nekā braukšana dzērumā. Viņiem noguruma dēļ notiek aptuveni 27% negadījumu. Latviešu sabiedrība to vēl īsti nesaprastu, ja mēs sāktu par to runāt. Tāpēc nolēmām veikt pētījumu, iegādājoties speciālu aparātu, uzaicinot Rīgas Stradiņa universitātes mācībspēku, Samariešu apvienību un medicīnas centru,” kampaņas uzsākšanu izklāsta CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Pētījumā piedalījās aptuveni 800 cilvēki. Un rezultāti esot bijuši šokējoši, jo pierādīja, ka katrs astotais cilvēks ir ar lielu un milzīgu risku iemigt pie stūres.

Andris Lukstiņš
CSDD valdes priekšsēdētājs

Pētījuma dalībnieki arī reāli iemiga, viņi tur neko nosimulēt nevarēja, acu zīlītes izmainījās.

Pat ja nogurums pie stūres jums nešķiet nopietns, pamēģiniet draugu lokā uzsākt sarunu par iemigšanu pie stūres. Jūs noteikti dzirdēsiet vairāk stāstu, nekā gaidījāt. Un daži pat varētu pastāstīt, kā tas viņiem beidzās, jo viņiem paveicās. Taču ir arī tādi gadījumi, kuros nav vairs neviena, kam izstāstīt. Un ceļu satiksmes negadījuma dokumentos naivi ierakstīts – nepareizi izvēlēts braukšanas ātrums, kaut gan patiesībā tur vajadzētu būt – nepareizi izvēlēts braukšanas ilgums.

Leons Blumfelds
RSU Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras asociētais profesors

Cīnīties nevar, jo praktiski tas nav iespējams. Iemigšanu var atlikt tikai uz pāris minūtēm. Miegs ir obligāti nepieciešams stāvoklis dzīvībai. Ja mēs kādu laiciņu nepaguļam un organismam rodas šī nepieciešamība pēc miega, tad mūsu regulatorie centri saka: “Tev ir jāguļ!”. Pat ja vieta tam ir nepiemērota, viņi liks tev kaut vai uz dažām sekundēm pagulēt, kaut paši mēs to nevēlamies.

Pats vienkāršākais šādās situācijās ir – iedot sev gabaliņu miega. Jāliek mašīna malā un jāpaguļ tā saucamā spēka snauda. Un ilgāk par 15-20 minūtēm pat nav nepieciešams, jo pēc tam var rasties dziļais miegs, kas savukārt jau atkal apgrūtinās pamošanos, tad pie stūres kļūsiet vēl miegaināki.

Un vēl kas – kafija kombinācijā ar miegu palīdz un ir pat vēlama. “Pusi izdzert pirms spēka miega, pārējo – jau pēc 15-20 minūšu snaudas,” piebilst profesors.

Nemēģiniet stādīt rekordus, veicot izturības braucienus ar automašīnu. Iemiegot pie stūres, jūs kļūstat bīstams ne tikai sev, bet arī citiem satiksmes dalībniekiem.

Kā pasažierim pamanīt, ka vadītājs kļūst miegains

  • vadītājs neatminas, kā nobraucis pēdējos kilometrus, pēdējo ceļa posmu, jo viņš ir ieslīdzis “transā”;
  • mainās braukšanas stils, ar nokavēšanos tiek labotas “kļūdas” (uzbraukšana nomalei, nevajadzīgi manevri un stūres grozīšana);
  • autovadītājs nepamana kādu ceļa zīmi vai vietu, kur jānogriežas;
  • parādās vēlme paberzēt acis;
  • parādās žāvas pret paša gribu;
  • parādās sajūta, ka automašīnas salonā ir vēss, kaut arī temperatūra nav izmainījusies;
  • sākas knosīšanās autovadītāja sēdeklī, parādās nervozitāte;
  • auss kasīšana un radio staciju biežāka mainīšana;
  • zūd acu skatiena mundrums, ieurbjas kādā konkrētā punktā un nereaģē (tas ir pēdējais brīdis, kad ir jārīkojas).

Vissvarīgākais gan ir novērst nogurumu ikdienā, tāpēc ir kārtīgi jāizguļas vai arī jārod iespēja dienas ritējumā tomēr izmantot šādu spēka snaudu.

Andris Lukstiņš
CSDD valdes priekšsēdētājs

Tad daudz mazāk būs šo frontālu sadursmju un neizprotamo avāriju. To, ka tā ir problēma, ka par to ir jādomā un jārunā, tas ir skaidrs.

0 Komentāru