”Yandex Taxi” var izrādīties Krievijas spiegošanas instruments, brīdina eksperti

14 komentāri
”Yandex Taxi” var izrādīties Krievijas spiegošanas instruments, brīdina eksperti
Foto: Reuters / Scanpix

Latvijā ar dempinga cenām ienākusī Krievijas taksometru kompānija “Yandex Taxi” var izrādīties ģeopolitisks instruments Kremļa specdienestu rokās. Eksperti brīdina, ka informācija par “Yandex” aplikācijas lietotājiem – maršruti, paradumi, intereses, darba vieta – jebkurā mirklī var tikt pārsūtīta uz Krieviju. Ārzemju mediji ziņo par gadījumiem, kad “Yandex” interneta servisi pieķerti pārsūtot ziņas uz Krieviju no Ukrainas un Ungārijas.

Līdz ar ienākšanu Latvijas tirgū, Krievijas kompānija “Yandex Taxi” piedāvā dempinga cenas, strauji audzējot muskuļus vietējā tirgū. Tikmēr ārvalstu preses ziņo par kompānijas ciešajām saitēm ar Kremli. Ukrainā un Ungārijā “Yandex Taxi” apzināti vācis un nodevis Krievijai datus par lietotājiem.

Janvārī ASV valdība publicēja sarakstu ar Putinam pietuvinātiem cilvēkiem, tajā iekļauti 114 Krievijas politiķu un 96  oligarhu vārdi – tostarp, uzņēmums “Yandex” dibinātājs un vadītājs Arkādijs Voložs. Arī taksomteru servisu var veiksmīgi izmantot, lai izspiegotu iedzīvotājus. Kredītkartes dati, pārvietošanās maršruti – tas ir pats minimums, kas var nonākt Kremļa veidotajās datu bāzēs.

“Saskaņā ar tā saukto Jarovajas likumu, Krievijā bāzētajām interneta kompānijām, kurām tur ir serveri, jānodod plaša informācija Krievijas institūcijām, bez jebkāda tiesas lēmuma,” skaidro Austrumeiropas politikas pētījumu centra pētnieks Māris Cepurītis.

“Yandex” aplikācijas lejupielāde ļauj izsekot lietotāju, savākt visu informāciju par maršrutiem, paradumiem. “Tie var būt “atslēgas indivīdi”: informācija par dzīves, darba vietu, izklaides preferencēm. Klasiski to izmanto izlūkdienesti, lai veidotu rekrutācijas. Tas var notikt ne tikai par jums, bet par radiem, bērniem,” norāda pētnieks.

Arī Satiksmes ministrijā atzīst, ka “Yandex Taxi” darbība Latvijā rada daudzus jautājumus, un te darbs drošībsargājošajām iestādēm.

“Satversmes aizsardzības birojs, militārie izlūki, Drošības policija, VID, ir dažādi instrumenti kā pārbaudīt šos komersantus,” norāda Satiksmes ministrijas Parlamentārais sekretārs Edgars Tavars (ZZS).

“Yandex” preses pārstāve Žuravļova rakstiski uzsver, ka Ukrainas vēršanās pret uzņēmumu esot politiski motivēta, savukārt Latvijas klienti varot nesatraukties par savu datu drošību: “Visi “Yandex” pakalpojumi ir stingrā saskaņā ar katras valsts tiesību aktiem. Mūsu galvenā prioritāte ir lietotāju personiskās informācijas drošība. Latvijā, kā arī citās ES valstīs, “Yandex Taxi” un citi pakalpojumi ir pielāgoti ES datu regulas prasībām.”

Parastajiem iedzīvotājiem varētu likties: nu un? Informāciju vāc visi, arī amerikāņu “Google” un “Facebook” servisu aplikācijas.

“Latviešu lietotājam jāsaprot: tiklīdz tiek lietots “Yandex” kā meklētājs, tiklīdz tiek lietoti sociālie tīkli kā “VK” vai “Odnoklasniki”, dati nonāk Krievijas serveros. “Yandex” dažkārt mēdz izmantot programmatūru, kas tajā brīdī, kad ieejat sākumlapā, fiksē pilnīgi visas darbības, piemēram, klaviatūru, kas tiek nosūtīts uz serveriem,” teic pētnieks.

“Yandex” taksometru serviss nežēlo naudu, lai popularizētu sevi kā Krievijas tehnoloģiju milzi, tādu kā austrumu “Tesla”. Pirms pāris dienām kompānija publiskoja video, kurā redzams, kā vieglā automašīna ar datorizētu “Yandex” vadību mēro 11 stundu garu braucienu no Maskavas līdz Kazaņai, šoferim ne reizi nepieskaroties pie stūres.

Tomēr realitāte ir skarbāka par reklāmas video. Aprīlī simtiem Maskavas taksistu rīkoja streiku, jo “Yandex” pēkšņi un drastiski palielināja savu servisa maksu, bez jebkādiem paskaidrojumiem vai brīdinājumiem.

Pētnieki norāda – lietot, vai nelietot konkrētu interneta un taksometra aplikācijas servisu, ir katra lietotāja brīva izvēle, tomēr der atcerēties: Krievijā bizness nav vienkārši bizness, tas tiek izmantots ģeopolitisku mērķu sasniegšanai.