Vilcienu iepirkums: ja konkurss izgāzīsies, Latvija var nonākt neapskaužamā situācijā

3 komentāri
Vilcienu iepirkums: ja konkurss izgāzīsies, Latvija var nonākt neapskaužamā situācijā
ĢIRTS OZOLIŅŠ, F64

Par spīti sarežģījumiem jaunu elektrovilcienu iepirkumā, konkursa rīkotājs – akciju sabiedrības ”Pasažieru vilciens” – vadība joprojām bauda satiksmes ministra uzticību. Nozares politiskais uzraugs Tālis Linkaits (JKP) Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumu – pagaidām neļaut slēgt līgumu ar konkursa uzvarētāju ”Škoda” – uzskata par atrisināmu. Kā zināms, ”Pasažieru vilcienam” nepilnību novēršanai dotas 20 dienas.

Konkurss par jaunu piepilsētas vilcienu piegādi ietver divas galvenās komponentes – cenu par preci, proti vilcieniem, un uzturēšanas izmaksas.

Iepriekš par uzvarētāju tika atzīts tieši “Talgo”, jo piedāvāja zemāku cenu par vilcieniem, taču Iepirkumu uzraudzības birojs lika rezultātu atcelt un vērtēt visu no jauna. Otrajā piegājienā jau uzvarēja ”Škoda Vagonka”, tieši zemāko uzturēšanas izmaksu dēļ. Iepirkumu uzraudzība birojs ”Talgo” iebildumos ieklausījās.

“Šobrīd mums izskatās, ka mēs nopirksim gan, dārgākus vilcienus, gan maksāsim vairāk par uzturēšanu,” saka “BDO Law” vecākais jurists, “Talgo” pārstāvis Arturs Surmovičs.

Un vismaz šobrīd izskatās, ka konkurentu sacītais nav bez pamata. IUB, iepazīstoties ar sniegtajiem iebildumiem, atzīst, ka ”Škoda Vagonka” norādītajām izmaksām trūkst pierādījumu. Piemēram, vai tās iekļauj neplānotus remontus vai nē.

”Pasažieru vilciena” vadītājs Rodžers Jānis Grigulis LNT ziņām noraidīja aizdomas, ka arī šis, nu jau pēc kārtas trešais iepirkums ir tuvu kraham: (LNT: Uz cik bīstamas robežas tas viss tagad balansē?) Es domāju, ka te svarīgi veikt izvērtēšanu un iesniegt lēmumu IUB no jauna. Par bīstamību es domāju, ka tas ir IUB rokās novērtēt cik kvalitatīvi esam veikuši to darbu.”

Kā LNT norādīja IUB vadītāja Dace Gaile, tad no juridiskā viedokļa konkurss tiešām organizēts korekti. Bet iztrūkst ekspertu atzinumā balstītu pierādījumu, ka lētākais tiešām būs lētāks. ”Šīs uzturēšanas izmaksas visiem pretendentiem faktiski ir solījums. Ka tā tas varētu būt. Tātad ir ļoti svarīgi, cik lielā mērā šie solījumi ir adekvāti izvērtēti.

“Ar katru pārsūdzēšanas reizi tas apjoms paliek arvien mazāks un mazāk,” norāda satiksmes ministrs Linkaits. Par spīti sarežģījumiem, ”Pasažieru vilciens” vadība joprojām bauda satiksmes ministra uzticību.

Stājoties amatā, Linkaits izteikumos pat draudēja ar akciju sabiedrības reorganizēšanu: “Es uzskatu, ka ir labas iespējas tikt pie šiem vilcieniem un sagaidu, ka līdz gada beigām līgums tiks noslēgts. (..) Sūdzības ir normāla prakse, ja ir vairāki pretendenti. Galvenais ir gala rezultāts.”

Ja konkurss tomēr izgāžas, Latvija var nonākt neapskaužamā situācijā. No vienas puses, tiktu ieekonomēti vairāk nekā 200 miljoni eiro. Taču naudu tik un tā nāktos ieguldīt vecajos vilcienos, kuri savu laiku nokalpojuši un ir par 25% neefektīvāki par jaunajiem.

“Ja iepirkums neizdodas, būs jauna situācija, ko tad arī skatīsimies. Lēmuma pārvērtēšanu ”Pasažieru vilciens” sācis jau šodien. Uzņēmuma ieskatā viņiem jāpārvērtē tieši uzvarētājs, nevis pilnīgi visi pretendenti,” norāda Linkaits.

Lēmuma pārvērtēšanu ”Pasažieru vilciens” sācis jau piektdien. Uzņēmuma ieskatā, viņiem jāpārvērtē tieši uzvarētājs, nevis pilnīgi visi pretendenti. “Finanšu piedāvājumus visi jau ir iesnieguši. Mēs vairs neskatāmies kaut kādu informāciju, ko varētu koriģēt vai labot. Un mums vairāk jāpamato precīzāk, detalizētāk, par ko esam pieņēmuši lēmumu,” saka Grigulis.

IUB iebildumu novēršanai devis 20 darba dienu ilgu termiņu.

3 komentāri