Komentāri
Pretvēža gads nav nesis līdzekļu pārdali par labu onkoloģijai, secina ārsts
FOTO: LETA

Pasludinot 2015. gadu par Onkoloģiskās modrības jeb pretvēža gadu, lielākās cerības saistījās ar iespēju nozarei piesaistīt vairāk līdzekļu. Taču diemžēl tas nav vainagojies ar līdzekļu pārdali par labu onkoloģijai.

Tā intervijā LNT raidījumam 900 sekundes atzina Latvijas Onkoloģijas centra Krūts ķirurģijas nodaļas vadītājs, Latvijas Onkologu asociācijas prezidents Jānis Eglītis.

”Man liekas, tas pamatdarbs, kas ir izdarīts, ir caur masu saziņas līdzekļiem aktualizēts jautājums, iedrošināti iedzīvotāji. Ir aktualizēts, ka šīs kaites ir ārstējamas, ja tās laikus atklāj,” ieguvumus vērtēja ārsts.

Atskatoties uz 20 onkoloģijā aizvadītajiem gadiem, viņš norādīja, ka sabiedrības attieksmes maiņa ir viena no svarīgākajām izmaiņām līdzās attīstībai ķirurģisko instrumentu, materiālu un tehnoloģiju jomā.

”Gadus desmit atpakaļ absolūts sinonīms vārdam vēzis bija nāve, bet pēdējos gados cilvēki apzinās, ka tā ir hroniska slimība, ar kuru var ilgstoši sadzīvot, kuru ir jācenšas pēc iespējas ātrāk atklāt vai pat novērst tās attīstību. Līdz ar to ārstēšanas rezultāti ir tiešām cerīgi,” sprieda Eglītis.

Vienlaikus gan viņš atzina, ka atklātības līmenis vēl nav tik liels, kāds tas ir Rietumu valstīs, kur sabiedrībā ļoti zināmi cilvēki publiski stāsta par savām vainām. Tādā veidā viņi iedrošina arī parējos, ka šī slimība ir uzveicama, ka vajag ārstēties.

”Pie mums tomēr vēl šie sabiedrībā ļoti labi zināmie ļaudis cenšas norobežoties. Varbūt tā ir nedaudz māņticība, jo ir bijuši precedenti, kad cilvēks ļoti aktīvi iesaistās un stāsta par savu izveseļošanos, tomēr slimība atgriežas. Bet domāju, ka mēs ejam šajā virzienā, un tas ir tikai laika jautājums, kad arī sabiedrībā zināmi ļaudis par to atklāti runās un iedrošinās pārējos līdzcilvēkus,” prognozēja Eglītis.

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Savu popularitāti atjauno džins: tradīciju stiprināšana, klasisku vērtību cienīšana vai mūsdienu garšas?

Džina popularitāte pasaulē pieaugusi pēdējos 10 gados, bet Latvijā – tikai pēdējo gadu laikā. Pēc Starptautiskā Vīnu un stipro alkoholisko dzērienu reģistra (IWSR) 2017. gada datiem džina patēriņš 2016. gadā ir audzis par 15% (pret 2015. gadu). Šodien džins ir viens no populārākajiem un izplatītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem pasaulē. Tam ir dažādi garšu veidi, tomēr vispopulārākais nemainīgi ir tradicionālais džins –  ar izteiktu un patīkamu kadiķogu garšu.

Lasi vēl