Valsts kontroliere norāda, ka Ušakovs zinājis par izšķērdību ”Rīgas satiksmē” un pieļāvis to

46 komentāri

Rīgas mērs Nils Ušakovs (S) kā kapitāldaļu turētājs ir atbildīgs par daudzu gadu garumā pieļauto izsaimniekošanu uzņēmumā “Rīgas satiksme”. Par to pārliecināta Valsts kontroliere Elita Krūmiņa, kura par uzņēmumā valdošo nevīžīgo attieksmi pret nodokļu maksātāju naudu galvaspilsētas vadītāju esot brīdinājusi jau pirms vairākiem gadiem.

Tikmēr pašvaldību ministrs Juris Pūce (AP) pēc pārbaudes pabeigšanas gatavojas vērsties Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, aicinot izvērtēt, vai Ušakovs nav saucams pie kriminālatbildības.

Valsts kontrolierei “Rīgas satiksmē” konstatētā izšķērdībā nav pārsteigums. Teju identisks izšķērdību, kā atklāja “Ernest & Young”, Valsts kontrolē atklāja gan pirms deviņiem, gan sešiem gadiem veiktajos auditos pašvaldības uzņēmumā.

“Ja mēs runājam par “Rīgas kartes” norēķinu sistēmu, tad Valsts kontrole jau 2010. gadā norādīja, ka šīs sistēma nav ieviesta tādā veidā, ka to darītu labs un rūpīgs saimnieks. Nav izvērtētā ne funkcionalitāte, nav izvērtēts, ka šī sistēma būs ārkārtīgi dārga,” norāda Valsts kontroliere Elita Krūmiņa.

Par nesaimniecisko rīcību, kuras zaudējumi toreiz lēsti 15 miljoniem, tika informēts “Rīgas satiksmes” kapitāldaļu turētājs – Rīgas mērs Nils Ušakovs, taču Krūmiņa saņēma ieteikumu nejaukties.

“Es diezgan labi atceros viņa publiskos paziņojumus, kas bija apmēram tādi: ka tas ir politiskais pasūtījums, ka Valsts kontrole jaucas tajā, kur tai nav jājaucas, ka vadīt uzņēmumu nav valsts kontroles uzdevums. Noteikti tur nebija nekādas intereses šo jautājumu sakārtot,” norāda Krūmiņa.

“Ernest & Young” auditā secināts, ka šobrīd izšķērdīga saimniekošana “Rīgas satiksmei” nodara jau vairāk nekā 50 miljonus eiro lielus zaudējumus. Līdz ar to  situācija, gadiem ritot, pasliktinājusies. Neskatoties uz daudzajiem skandāliem, tostarp tā saukto “nanoūdens lietu”, leģendāros ūdeņraža trolejbusu iepirkumu, Ušakovs desmit gadu laikā ne reizi nerosināja uzņēmuma lietderības auditu, kurš, iespējams, būtu novērsis situāciju, kad tiek runāts par uzņēmuma maksātnespēju.

“Ja mēs skatāmies to pašu degvielas iepirkumu, lielākie zaudējumi ar degvielas iepirkumu bija 2016. un 2017. gadā, tā kā to varēja konstatēt jau tad. Arī par citām lietām, “Rīgas kartes” maksājumi visu laiku pieauga un to varēja konstatēt jau labu laiku. Kāpēc tas viss vajadzīgs? Tikai tāpēc,  lai nav jāprasa lielāka dotācija no Rīgas budžeta. Ja būtu mazāk izdevumu, būtu arī mazāk zaudējumu,” pauž Matīss.

Ušakova atbildību pašlaik vērtē pašvaldību lietu ministrija. Jau secināts, ka viņš ne tikai nav nodrošinājis  kontroles sistēmu “Rīgas satiksmē”, bet ar savu rīcību, iespējams, pārkāpis likumu.

“Atbildība par kontroles sistēmu atbilstoši likumam ir vienpersoniska, un tā ir tikai Nilam Ušakovam kā kapitāldaļu turētājam. Ir atsevišķi jautājumi, kur Rīgas domes priekšsēdētājs nav ievērojis likumu! Dažos gadījumos ar bezdarbību, dažos gadījumos ar aktīvu darbību,” norāda pašvaldību lietu ministrs Pūce.

Viņš uzsver, ka pēc pārbaudes pabeigšanas lems ne vien par Ušakova atstādināšanu no amata, bet arī par lūgumu tiesībsargājošajām iestādēm pārbaudīt, vai nav pamata runāt par mēra kriminālatbildību. Tikmēr pats Ušakovs un viņa partijas biedri nekādus pārkāpumus mēra rīcība nesaskata: “Visu to, ko esmu darījis, esmu darījis atbilstoši likumam un saviem pienākumiem.”

“Nils nejūtas neatbildīgs par šo situāciju! (TV3: Bet neizskatās?) Es atvainojos, es jums saku savu viedokli, savu patiesību,” – tā, komentējot situāciju, saka “Saskaņas” Saeimas frakcijas vadītājs Jānis Urbanovičs.

Tikmēr opozīcija uzskata, ka  par Ušakova  atbildību liecina tas, kā pēdējo desmit gadu laika tika izraudzīti “Rīgas satiksme” valdes locekļi.

“Tie ir apmēram 15 cilvēki, kurus Ušakovs ir iecēlis vienpersoniski bez konkursa. Tie visi ir vai nu “Saskaņas”, vai “Gods kalpot Rīgai” biedri, kandidējuši no viņu sarakstiem vai kā savādāk pietuvināti. Kopumā desmit gados viņi ir noziedojuši “Saskaņai” un “Gods kalpot Rīgai” vairāk nekā 200 000 eiro. Skaidrs, ka viņš šo sistēmu ir veidojis un drīzāk viņam ceļš ir uz Matīsa cietumu, nevis Eiroparlamentu,” vērš uzmanību Rīgas domes opozīcijas deputāts Vilnis Ķirsis (V).

Kā liecina KNAB informācija, dāsnākais ziedotājs no “Rīgas satiksmes” valdes locekļiem šajā laikā bijis Nikolajs Zaharovs, kurš Saskaņai kopumā noziedojis 57 000 eiro, Maksims Tolstojs ziedojis 42 000 eiro, bet Vadims Baraņņiks – 40 000 eiro.

46 komentāri