Vai Rīga atgriezīsies divtūkstošajos gados? Par stāvvietu noteikumu pārkāpumiem uz auto riteņiem liks “klamburus”

7 komentāri
Vai Rīga atgriezīsies divtūkstošajos gados? Par stāvvietu noteikumu pārkāpumiem uz auto riteņiem liks “klamburus”

Kārtējo pretrunīgo lēmumu pieņēmusi Rīgas dome. Spītējot Patērētāju tiesību aizstāvju (PTAC) un Konkurences padomes (KP) iebildumiem, galvaspilsēta nolēmusi atgriezties pie prakses bloķēt automašīnu riteņus. Tā dēvētos “klamburus”, kurus daudzi rīdzinieki bija jau aizmirsuši, izmantos pret autovadītājiem, kas par stāvvietu nesamaksās trešo reizi pēc kārtas. Bloķēšanas ierīču lietošanu plānots atsākt arī negodīgu ārzemju viesu dēļ.

No automašīnu riteņu bloķēšanas Rīgas dome atteicās 2013. gadā, lēmumu pamatojot ar autostāvvietu lietotāju interešu ievērošanu – tostarp, lai cilvēkiem nebūtu jāzvana un jāgaida inspektors “klambura” noņemšanai, kā arī lai izvairītos no koruptīviem riskiem. Argumentu vidū bija arī diskusijas par trešās personas mantas aizturēšanu. Tomēr nu pie šīs teju aizmirstās kārtības Latvijas galvaspilsēta atgriezīsies – par to, spītējot opozīcijas iebildumiem, trešdien nobalsoja Rīgas dome.

“Pēc būtības tā nav problēma – mākslīgi radīts jautājums, es nezinu vai kādam ir vēlme atrast uzvarētāju konkursam par “klamburu” piegādi vai kaut ko tādu,” sacīja Rīgas domes deputāts Mārtiņš Bondars (LA).

“Eksperti lieli, prēmijas tikko saņēmuši, nu viņiem arī jānāk un jāpiedāvā risinājumi. Es domāju, ka mūsdienu elektroniskajā laikmetā risinājumam būtu jābūt elektroniskākam,” pauda cits opozīcijas deputāts Vilnis Ķirsis (V).

Rīgas domes Satiksmes departamenta vadītājs Emīls Jakrins uzsver, ka pie “klamburu” sistēmas nācies atgriezties, jo iedzīvotāju parāds par izmantotajiem, bet neapmaksātajiem stāvvietu pakalpojumiem ir iespaidīgs – nav apmaksāti vairāk nekā 200 000 soda kvīšu par kopējo summu 4 miljoni eiro. “Ir izveidojusies vesela kategorija autobraucēju, kas principā vispār neveic šos maksājumus,” saka Jakrins.

Grēkāžu vidū ir arī ārzemnieki, no kuriem par automašīnu novietošanu norēķinās vien 6%. No pārējiem naudu iekasēt ir faktiski neiespējami.

Satiksmes departamentā uzsver, ka Latvijā reģistrētām mašīnām agri vai vēlu civiltiesiskā kārtā soda naudu ir iespējams piedzīt, tikmēr daudz sarežģītāk ir ar citu valstu numuriem. Piemēram, Igaunijas varasiestādes vispār nesniedz nekādu informāciju par transportlīdzekļu īpašniekiem. Riteņu bloķēšana situāciju mainīšot.

“Tātad pirmajā reizē jūs saņemat parastu paziņojumu, otrajā reizē saņemat lielformāta paziņojumu četrās valodās un trešajā reizē saņemat paziņojumu un no bloķētu riteni, pēc kā būs jāsazinās, tur visa informācija būs norādīta,” saka Jakrins.

Pret gaidāmajām izmaiņām gan iebilst Konkurences padome un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kas vērtēs negodīgas komercprakses veikšanu. “Mūsu skatījumā, pašvaldība tomēr nevar pieņemt tādus saistošos noteikumus un ļaut savam komersantam darīt to, ko saskaņā ar likumu citi komersanti nevar darīt. Tas ir nelikumīgi, tai skaitā ir mūsu bijis lēmums, kas joprojām ir spēkā, un augstākā tiesa to ir atzinusi, ka tā nedrīkst darīt,” pauž PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Saskaņā ar Rīgas domes lēmumu automašīnu ratu bloķēšana stāvvietas nemaksātājiem tiks sākta 1. novembrī.

7 komentāri