Vai mudināšana vakcinēties pret difteriju bijusi pamatota? Kampaņā iztērēti 40 tūkstoši eiro

Komentāri
Vai mudināšana vakcinēties pret difteriju bijusi pamatota? Kampaņā iztērēti 40 tūkstoši eiro

Šī gada sākumā, brīdinot par iespējamu difterijas uzliesmojumu, Latvijā tika uzsākta kampaņa ”Pasargāts, jo vakcinēts!”. Lai gan vidēji gadā saslimst vien desmit cilvēki, tas bijis augstākais saslimstības rādītājs Eiropas Savienībā, un kampaņa sevi attaisnojusi – jau februārī vakcinējušies par 60% vairāk iedzīvotāju. Tomēr jautājums, vai kampaņai izdotie vairāk nekā 40 tūkstoši eiro ir samērīgi izdevumi?

Vai sabiedrības iebiedēšana?

Latvijā saslimstība ar difteriju jau vairākus gadus ir augstākā Eiropas Savienībā. Vidēji gadā saslimst desmit cilvēki. Pērn – seši. Kampaņa izmaksājusi vairāk nekā 41 tūkstoti eiro, kas ir visai liela summa komunikācijai ar sabiedrību. Īpaši ņemot vērā, ka veselības aprūpei naudas Latvijā akūti trūkst. Lai arī visbiežāk ar difteriju slimo un arī mirst pensionāri, bezpajumtnieki, alkoholiķi, invalīdi un bezdarbnieki, kampaņa mudina vakcinēties visus iedzīvotājus. Pēc domām tas ir bezatbildīgi un nekorekti.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Ieva Zaumane

Komunikācijas speciāliste

Ja kampaņas gaitā lielākais uzsvars būtu tieši uz komunikāciju ar šīm riska grupām, tad nebūtu jābiedē visa sabiedrība par to, ka mēs esam epidēmijas priekšvakarā. Tādēļ man ir radies jautājums, kāpēc centrs (SPKC) ir izvēlējies baidīt sabiedrību ar slimību, ja, iespējams, šajā fāzē varētu izvēlēties tādus komunikācijas kanālus, kas nostrādā uz tiešo auditoriju?

Savukārt infektoloģijas speciālisti norāda – lai arī riska grupā tik tiešām ir sociāli nelabvēlīgos apstākļos dzīvojoši cilvēki, mērķis bijis panākt, lai pēc iespējas vairāk cilvēku saausās un vakcinējas. Iedzīvotāju imunitāte pret difteriju sarūkot, vakcinējušies ir vien 65%. Kas nozīmē, ka daudzi nav pasargāti no lipīgās slimības.

 

Jurijs Perevoščikovs

SPKC Infekcijas slimību riska analīzes un profilakses departamenta direktors

Mūsu mērķauditorija nav tie desmit gadījumi, mūsu mērķauditorija ir katrs trešais pieaugušais cilvēks, kurš nav vakcinēts. Kurš nav savlaicīgi izgājis balstvakcināciju. Mūsu mērķis ir arī katrs desmitais pusaudzis, kurš pabeidzis skolu bez vakcināciju, mērķis ir 5% bērni, kur nav vakcinēti.

Izvairīties no epidēmijas

1995.gadā difterija sasniedza epidēmijas apmērus. Tad saslima 369 cilvēki, no kuriem 27 mira. Trīs gadus pirms slimības uzliesmojuma saslimušo bija vien astoņi. Arī Veselības ministre pārliecināta, ka kampaņa pret difteriju sevi ir attaisnojusi. Iedzīvotāji vakcinējas arvien naskāk.

Anda Čakša

Veselības ministre

Eiropā mēs esam gandrīz vienīgā valsts, kur vispār kāds mirst no difterijas. Redzam, ka jau februārī ir veikts par 60% vairāk vakcināciju, tas ir ļoti būtiski, jo ar difterijas vakcināciju mēs pasargājam citus cilvēkus. Tā kā šī kampaņa ir ļoti adekvāta!

Medijos izskanējis, ka kampaņa rīkota tieši tagad, lai veicinātu valstī apritē esošās vakcīnas noietu, kam tieši šogad beigšoties derīguma termiņš. Speciālisti to sauc par dezinformāciju, jo vakcīnas tiek piegādātas tikai nepieciešamā daudzumā.

Tests - ko tu zini par alus vēsturi?

Tests - ko tu zini par alus vēsturi? 8

Alus plūdi Londonā – vai tas maz ir iespējams? Izpildi testu par alus vēsturi, uzzini pārsteidzošus faktus un tiec pie sertifikāta! Neizpaliks arī balva.

Lasi vēl