Vāc parakstus, lai iegrožotu Saeimas deputātu degvielas kompensācijas griestus

31 komentārs

Līdz ar KNAB izmeklēšanu par Saeimas deputāta Askolda Kļaviņa aizdomīgajiem degvielas čekiem aktualizējies jautājums, – vai ir pareizi deputātiem maksāt transporta un dzīvokļu īres kompensācijas.

Daudzi deputātivkatru mēnesi papildu algai saņem vairāku simtu eiro lielas kompensācijas. Turklāt ir šaubas, vai daļa no viņiem patiešām dzīvo ārpus Rīgas, kā ir deklarējušies.

Janvārī – 768 eiro, februārī – 700 eiro, martā – 506 eiro, aprīlī – 773 eiro. Tik iespaidīgas summu no nodokļu maksātāju naudas Kļaviņš saņēmis šogad, iesniedzot degvielas čekus. Kopš Saeimas deputāta pilnvaru iegūšanas – no 2016. gada jūnijam līdz šā gada aprīlim – transporta kompensācijās viņam vien izmaksāti 12 500 eiro. Degviela tērēta, lai gan automašīnas Kļaviņam nav.

Kad izmeklēšanu uzsāka KNAB, Kļaviņš taisnojās, ka bieži brauc uz Liepāju, lai gan lielākoties kolēģi viņu manījuši uz Saeimu braucot, minot divriteņa pedāļus.

Paši deputāti jau devušies vasaras brīvdienās, bet Saeimas mājaslapā ikviens var apskatīt, cik tad deputāti transporta kompensācijai pieprasījuši. Daži principa pēc neprasa neko. Tomēr vairāku tautas kalpu alkatība pārsteidz un sanikno, – saka rīdzinieks Salvis. Viņš portālā “Manabalss.lv” vāc parakstus, lai transporta kompensācijas apcirptu. Salvis pārliecināts, ka daudzi deputāti degvielas čekus iesniedz negodprātīgi.

Salvis Petriks
iniciatīvas autors

Vidējais, kā es rēķināju, ir pāri pa 400 eiro mēnesī. Tie, kas saņem virs 500 eiro, ir kādi 20 – 25 deputāti.

Starp čaklākajiem degvielas čeku iesniedzējiem, kas katru mēnesi pieprasījuši simtiem eiro, šogad ir Jānis Ādamsons, Augusts Brigmanis, Valters Dambe, Raivis Dzintars, Askolds Kļaviņš, Artis Rasmanis, Ivans Ribakovs, Juris Šulcs, Zenta Tretejaka, Jānis Upenieks, Juris Vectirāns un citi.

Salvis Petriks
iniciatīvas autors

Ja brauc pie vēlētajiem, ir darba vizītes, Saeimai ir savs auto parks, kas teorētiski to nodrošinātu. Vai nu viņi mānās! Pat, ja aktīvi braukā uz mājām, kā, piemēram, Guntis Kalniņš, kurš dievojās, ka katru dienu uz Jēkabpili brauc… Ja jābrauc divas stundas turp, divas atpakaļ, jājautā, cik kvalitatīvi viņš var savus deputāta pienākumus pildīt. Nevar izgulēties, agri jāceļas, vēlu mājās. Pie tam Guntim Kalniņam ir dzīvoklis Rīgā!

Sabiedrība par atklātību “Delna” atzīst, ka aizdomu ēna pār Saeimas deputātiem degvielas čeku jautājumā ir jau gadiem, un tā arī nav atrisināta. KNAB aktivitātes, pētot Kļaviņa čekus, šo tematu aktualizējušas, lai gan politiķi to vēlas notušēt.

Liene Gātere
Sabiedrība par atklātību “Delna”” direktore

Kāds saņem par daudz, kāds piesakās uz kompensāciju, lai gan izmanto sava palīga mašīnu. Lai gan kopumā šķiet, ka regulējums šobrīd ir diezgan labs, jautājums, kā kontrolēt. Skaidrs, ka daži gadījumi neveicina sabiedrības uzticamību deputātiem. Partijām vajadzētu to saprast. Partiju popularitāte ir ārkārtīgi zema Latvijā!

Līdz ar degvielas kompensācijām, deputāti saņem arī dāsnas dzīvokļu īres kompensācijas un gadiem nekautrējas izmantot šo privilēģiju, pēkšņi mainot dzīvesvietas. 2007. gadā, tolaik vēl Saeimas deputāts, Nils Ušakovs pēkšņi kļuva par Carnikavas novada iedzīvotāju, tādējādi ik mēnesi saņemot vairāk nekā 570 eiro lielu dzīvojamo telpu īres kompensāciju.

“Aija Barča īrē dzīvokli par aptuveni 600 eiro mēnesī. Jautājums – vai deputātam, kas dzīvo kaut kur citur un šeit tikai pārlaiž dažas naktis, ir nepieciešama tik liela summa, lai tādos apstākļos dzīvotu. Valsts varētu caur Valsts Nekustamajiem īpašumiem vai Rīgas Domi nodrošināt deputātiem dzīvesvietu. Jautājums: vai mēs gribam iet uz modeli, ka kompensācijas ir lielākas, vai ka palielinām deputātiem atalgojumu, atsakāmies no kompensācijām. Tas ir grūti, jo sabiedrība pretojas, ja deputātiem paceļ algas,” skaidro Gātere.

Ja 10 000 slieksnis tiks sasniegts, Manabalss.lv savāktie paraksti nonāks Saeimā, tātad, pie tiem pašiem deputātiem, kas katru mēnesi ar apbrīnojamu cītību darbina automašīnas, nokūpinot simtiem eiro.

31 komentārs