“Trīsreiz dārgāk un neefektīvāk nekā Viļņā un Tallinā”; izskan smagi pārmetumi “Rīgas satiksmei”

18 komentāri

“Rīgas satiksme” darbojas trīsreiz neefektīvāk par Viļņas un Tallinas sabiedriskā transporta uzturētājiem! Lielu ažiotāžu radījis ieraksts sociālajos tīklos, kur apkopota publiski pieejamā informācija no uzņēmumu mājaslapām.

Apkopojuma autors pēc publiski pieejamās informācijas savā sociālā tīkla “Twitter” profilā salīdzinājis Baltijas valstu galvaspilsētu sabiedriskā transporta izdevumus, ieskicējot dramatisku ainu.

Rīga ar sabiedriskā transporta gada budžetu 170 miljoniem eiro, ir krietni priekšā Tallinai (ar 62 miljoniem) un Viļņai (ar 57 miljoniem eiro). Tikmēr pārvadāto pasažieru ziņā ar 166 miljoniem gadā priekšā ir Viļņa. Darbinieku skaits Rīgā – divreiz lielāks nekā Tallinā un Viļņā, bet algā “Rīgas satiksmes” darbinieki saņem vismazāk. Nobrauktā kilometra izmaksas, izdevumi uz vienu darbinieku; beigu beigās – izmaksas uz vienu pasažieri Rīgu ierindo neefektīvākajā pozīcijā Baltijā.

“Grandiozā, neticamā atšķirība gandrīz 3,5 reizes! Tā ir liela atšķirība, kas prasa kādu loģisku skaidrojumu,” uzskata aprēķinu autors Ģirts Slaviņš.

Foto: EKRĀNUZŅĒMUMS

Tikmēr “Rīgas satiksme” akcentē, ka pētījums būtu jāveic krietni padziļinātāk. Iespējams, ka kaimiņvalstu galvaspilsētās daļa pakalpojumu ir nodoti privāto rokās, kas varētu izskaidrot, piemēram, darbinieku skaitu. “Rīgas satiksme” šo pētījumu komentē ar tēlainu salīdzinājumu.

“Var jau salīdzināt “Nokia” vienkāršāko modeli, kam nav ne interneta, nekas, ar skārienjutīgo telefonu. Kaut vai cenu atšķirība būs 50 eiro vai vairāki simti eiro. Abus definējam, bet iekšas jeb darbības ļoti atšķirīgas. Droši vien arī šeit ir nesalīdzināmas lietas ieslēptas. Viļņa – it kā divreiz mazāk strādājošo, visticamāk, kādas darbības nodevuši ārpakalpojumiem,”norāda “Rīgas satiksme” pārstāvis Viktors Zaķis.

Taču Rīgas domes opozīcija uzskata, ka “Rīgas satiksme” jau gadiem ilgi nav bijis uzstādījums strādāt ar efektivitāti, kas arī radot visatļautības sajūtu. “Tad arī redzam rezultātu. 60 “konsultanti”, kas piezīdušies “Rīgas satiksmei”, pelna caur “e-talonu”. Neizdevīgais e-kartes līgums izmaksā 20 miljonus Rīgai gadā,” saka Rīgas domes deputāts Ģirts Lapiņš (NA).

Bijušais RS pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss skaidro, ka lielās izmaksas veidojas gan neprofesionalitātes, gan arī savtīgu interešu krustpunktā.

Foto: EKRĀNUZŅĒMUMS

“Gan zināma nemākulība, gan peļņas pārvirzīšana privātās rokās. Piemēram, vēl viens izdevumu postenis – mikroautobusu satiksme. Ienesīgākais bizness! Paaugstināta komforta pārvadājumi. Kāpēc tas tiek atdots ārpakalpojumā? Ienesīgākie biznesi iznesti ārpakalpojumā, “Rīgas satiksme” dara to neienesīgāko darbu. Protams, izmaksas ir lielākas,” saka bijušais “Rīgas satiksmes” pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss.

“Rīgas satiksme” sola padziļinātāk izpētīt, cik efektīvi tā strādā Baltijas valstu vidū un ko varētu uzlabot.