Tikumīgi un valstiski – apstiprinātas vadlīnijas, kā skolām jāaudzina skolasbērni

Pievienot komentāru
Tikumīgi un valstiski – apstiprinātas vadlīnijas, kā skolām jāaudzina skolasbērni
FOTO: LETA ()

Turpmāk skolām būs jāvadās pēc speciāli izvirzītām audzināšanas vadlīnijām, kas noteiks, kā bērnus audzināt valstiski un atbilstoši labiem tikumiem. Kopumā tās tiek vērtētas pozitīvi, tomēr pastāv nelielas bažas, ka vadlīnijas radīs augsni cenzūrai un nevajadzīgai pedagogu darba kontrolei. Nozares ministrs mierina, ka mācību procesā cenzūra vai atgriešanās viduslaikos nenotiks, un slavē vadlīnijas kā sienu pret Kremļa ideoloģijas iekļūšanu skolās.

Tikumiskā audzināšana kļuva aktuāla, kad pirms gada Saeima “saskaņietes” Jūlijas Stepaņenko vadībā apstiprināja priekšlikumu, kas paredz skolām pienākumu aizsargāt skolēnus no netikumiskas audzināšanas. Līdz ar to vajadzēja izstrādāt vadlīnijas, pēc kurām skolām būs jāstrādā.

Materiālā ietverti tādi 12 izkopjami tikumi kā atbildība, godīgums, gudrība, līdzcietība, mērenība un citi. Tāpat noteikts, ka skolai jāstiprina bērna valstiskuma apziņa, jāveicina pilsoniskā līdzdalībā. Rezumējot, skolas mērķis ir palīdzēt bērnam kļūt par krietnu cilvēku.

Iznākums – apmierinošs

Valdības apstiprinātās vadlīnijas izstrādāja Valsts izglītības satura centrs, ieklausoties vairākās nevalstiskajās organizācijās ar radikāli atšķirīgiem uzskatiem par bērnu audzināšanu.

Iveta Ķelle, asociācijas “Papardes zieds” valdes priekšsēde

Pie tik absurdas likuma normas, kāda tika izveidota, kas ietver aizliegumu attiecībā uz mācību materiāliem, šīs ir labas vadlīnijas. Tās mēģina skaidrot, kas ir tikums un tikumība. Valsts izglītības satura centrs ir uzklausījis diametrāli pretējus viedokļus un ir atradis kompromisu.

Vai pamats cenzūrai?

Tomēr slidīgs ir ietvertais punkts, kas dod vaļu vecākiem apšaubīt skolotāja darba metodes, ja tās nesakrīt ar viņu priekšstatiem. Piemēram, ir jau bijuši gadījumi, kad skolotāji izvairījušies runāt par jutīgiem tematiem reproduktīvajā veselībā. Papardes zieds tajā saredz cenzūras draudus, ka arī bažījas, ka bērni atbildes uz sev interesējošiem jautājumiem negūs skolā, bet gan meklēs internetā, kur tās var būt maldinošas.

Cenzūras draudus nesaskata asociācija ”Ģimene”, kas stāvēja klāt deputātei Stepaņeko tā dēvēto tikumības grozījumu virzīšanā. Vadlīnijas likšot apdomāt izvēlētos mācību līdzekļus, par piemēru minot gadījumu, kad literatūras skolotāja saņēma aizrādījumu par lamuvārdu saturoša dzejoļa izmantošanu mācību nolūkos.

Ilona Bremze, biedrības ”Asociācija Ģimene” vadītāja

Turpmāk skolotāji, šādu dzejoli izvēloties, padomās, vai izvēlēties vai nē. Ja viņi ir tik stipri, kompetenti un ar plašu redzesloku, lai varētu to skatīties no visām pusēm, lai neaizskartu nevienas iedzīvotāju vai bērnu reliģiskās jūtas.

Savukārt pašas skolas jauno materiālu uztver divējādām emocijām. No vienas puses, vadlīnijās nekas jauns neesot pateikts un skolas pēc šādiem principiem jau vadās, bet no otras puses ir bažas, ka skolotāju darbu uzmanīs nevajadzīga kontrole.

Aija Melle, Rīgas Juglas vidusskolas direktore

Būtu skumji un riskanti, ja skolotājs sāktu baidīties izmantot kaut ko ārpus mācību grāmatām. Es domāju, ka mums nevienam nav tāda skola vajadzīga, kas ir atrauta no dzīves.

Jebkādas aizdomas par iespējamu cenzūru, atgriešanos Viduslaikos vai padomju gados noraida nozares ministrs.

Kārlis Šadurskis, izglītības un zinātnes ministrs (Vienotība)

Šis sadarbības modelis nedod tiesības imperatīvā kārtā no malas iejaukties izglītības procesā.

Izstrādātās vadlīnijas Šadurskis uzskata par palīglīdzekli pedagogiem, bet vislielāko gandarījumu pauž, ka ar šo definējumu izdevies novērst, ka caur mācību materiāliem skolās varētu ienākt prokremliska ideoloģija.

Foto:

 

Video: