Teātri piedāvā risinājumus, kā “cīnīties” ar klepotājiem

15 komentāri

Tikai daži no tiem, kuriem ir klepus, iet pie ārsta. Pārējie iet uz teātri. Šādi mēdz jokot runājot par tiem, kurus pārāk bieži izrādes laikā piemeklē klepus. Klepus lēkmes traucē ne tikai citiem skatītājiem, bet arī aktieriem. Teātri mēģina šo situāciju ietekmēt, piedāvājot neparastus risinājumus.

Klepus lēkmes, konfekšu papīrīši, “sērfošana” viedtālrunī – tās ir lietas, kas ne tikai citiem skatītājiem liedz baudīt izrādi, bet traucē arī pašiem aktieriem. Starp aktieri un publiku izrādes laikā veidojas īpaša saikne, stāsta Jaunā Rīgas teātra (JRT) aktieris Vilis Daudziņš, kad visi šie traucēkļi izjauc kopējo atmosfēru.

“Teātrī ļoti pastiprināti ir saasinātas maņas: dzirde, redze, līdz ar to jebkurš troksnis, kurš nav gluži režisora iecerēts, stipri izjauc visu to, kas tiek būvēts ar ļoti lielu rūpību, uzmanību. Uz skatuves mēdz būt ļoti spēcīgas, stipras emocijas, kuras prasa no aktiera daudz. Jāuzbūvē atmosfēra un mazais štrunta papīrītis vai klepus to visu var izjaukt,” norāda Daudziņš.

Šajā paciņā nav zāles, kaut gan iepakojums tām ir ļoti līdzīgs, bet gan pastilas ar piparmētru garšu. Tās var iegādāties pirms izrādes, ja tās laikā pēkšņi sākas kāds rudens krekšķis. Konkrēti šīs jau otro sezonu klepotājiem ieviesuši Jaunajā Rīgas teātrī, bet kas līdzīgs ir arī Nacionālajā teātrī. Aptaujāto skatītāju viedokļi sadalījušies – vieniem klepojošie kaimiņi teātrī traucē, citiem – ne īpaši.

”Teātros klepo visā pasaulē. Esmu pilnīgi pārliecināts, ka klepo arī Amerikā. Es pats esmu piedzīvojis klepus lēkmi Parīzē… Ne savējo… ” Teātra kritiķis Atis Rozentāls, kas slims uz izrādēm nekad neiet, uzskata ka klepus ir traucēklis visiem – gan aktieriem, gan skatītājiem.

“Ar to var vieglāk samierināties skaļās izrādēs. Bet tur, kur ir psiholoģiska spriedze, kur ir vajadzīgs absolūtais klusums, tur katra skaņa… Biju vienā izrādē, kur nav teksta. Tad, kur pagrozies krēslā, katrs klepus… Viss ietekmē. Protams, var jautāt, vai tas var izjaukt izrādi tā, ka aktieri izsist laukā? Šaubos… Tas ir profesionalitātes jautājums, bet patīkami tas, droši vien, nav,” teic Rozentāls.

Kāpēc mēs tik labi dzirdam klepu teātrī? Tam esot vairāki izskaidrojumi – viens ir psiholoģisks: ja ieklepojas viens, krekšķis ātri vien piemeklē arī citus. Vēl klepus dzirdamību pastiprina arī akustika, kas teātros parasti ir ļoti laba.