Taksometru patvaļai lidostā ”Rīga” risinājumu aizvien neredz – darbinieki sūdzības saņem katru dienu

4 komentāri
Taksometru patvaļai lidostā ”Rīga” risinājumu aizvien neredz – darbinieki sūdzības saņem katru dienu
Foto: LETA

Jau ilgāku laiku taksometru josla pie lidostas ”Rīga” ir atvērta jebkuram šī pakalpojuma sniedzējam. Haoss cīņā par klientiem arvien palielinās. Jaunā taksometru licencēšanas kārtība situāciju padarījusi tik absurdu, ka nu taksometru vadītāji izvēlas, kuriem sniegt pakalpojumus, un kuriem atteikt. Šo problēmu neviens nenoliedz, bet arī atbildību neuzņemas. 

Pēc Augstākās tiesas lēmuma, kas Starptautiskajai lidostai ”Rīga” savā teritorijā aizliedz ieviest kārtību taksometru pakalpojumu sniegšanā, šeit situācija aizvien vairāk sāk atgādināt Mežonīgos rietumus. Ja uzticies tam, kurš savus pakalpojumus steidz piedāvāt pirmais, pastāv visai liela iespēja īsā laika posmā kļūt par krietnu naudas summu nabagākam. Un tas ir pirmais iespaids, kas rodas par Latviju, tiem, kuri tikko ielidojuši Rīgā.

Iepriekšējai kārtībai, kad tā dēvētajā lidostas ”zelta kilometrā” sastapt varēja vien divu firmu mašīnas – ”Baltic Taxi” un Rīgas taksometru parkam piederošās sarkani baltās, svītra tika pārvilkta pērnā gada septembrī. Kā norāda bijušais Augstākās tiesas tiesnesis, kurš gatavoja spriedumu, lidostai neesot tiesību diskriminēt atsevišķus tirgus dalībniekus.

“Viņiem nav tiesību noteikt šādu kritērijus. Ja taksometrs no uzņēmuma ir saņēmis licenci, tad viņš var braukt jebkur. Latvijā segregācija pēc kaut kādām pazīmēm, kas ir diskriminējošas, nav iespējama,” norāda Satversmes tiesas tiesnesis Jānis Neimanis.

Lidostas pārstāvji bezspēcībā plāta rokas un katru dienu uzklausa pasažieru sūdzības. Tās gan karsē tālruņa līnijas, gan pārpludina e-pastus un sociālos tīklus. Piemēram, kādu pasažieri sarūgtinājusi absurda situācija, kad atgriežoties Latvijā, neviens no taksometru vadītājiem nav vēlējies viņu vest uz Mārupi, jo tas esot pārāk tuvu.

“Es neuzskatu to par normālu situāciju, ka pakalpojums tiek piedāvāts, pieprasījums ir, bet viņi izvērtē pirms sniegt šo pakalpojumu, kurš ir un kurš nav izdevīgāks klients,” norāda lidostas “Rīga” pasažiere Antra Smolenska. “Pirms mums atļāva iesēsties automašīnā, viņš ar žestiem un mīmiku pajautāja saviem kolēģiem, vai tiešām viņš drīkst mūs paņemt ārpus rindas. Tad, kad viņš dabūja šo pozitīvo atbildi, mums atļāva iekāpt šajā taksometrā.”

Turklāt nesen spēkā stājušies likuma grozījumi ļauj jebkādas kvalifikācijas braucējam ar vienalga kādas kvalitātes auto legāli prasīt no atlidojušā pasažiera, cik vien lielu naudas summu vēlas. Nav arī likuma panta, kas liegtu taksistam izvēlēties sev tīkamāko klientu.

Gan tiesa, gan Konkurences padome šo konkrēto gadījumu sauc par visas nozares problēmu izgaismotāju. “Ja mēs paraugāmies uz šo situāciju plašāk, retorisks jautājums – kādēļ neviens nesatraucas par klientu apkrāpšanu, piemēram, Rīgas centrā? Nu, piemēram, nevis braucot no lidostas uz Rīgu, bet tepat pilsētā?” vaicā Satversmes tiesas tiesnesis.

“Brīva konkurence nerada krāpšanas riskus. Krāpšana rodas no tā, ka kāds nepilda savas funkcijas, nepietiekami kontrolē, nepietiekami uzrauga un arī nepietiekami informē. Tā kā, lūdzu, tur ir tās problēmas saknes meklējamas,” saka Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.

Satiksmes ministrija taisnojas, ka ir izstrādājusi Taksometru vadītāju reģistra grozījumus, kuri iecerēti kā smalkāks šī pakalpojuma sniedzēju siets. Šobrīd vēl tiek strādāts pie administratīvo pārkāpumu kodeksa, kas likumsargiem ļaušot sodīt negodprātīgus taksometru vadītājus. Tomēr atbildību par kārtības ieviešanu savā teritorijā, ministrija noveļ uz lidostas pleciem.

“Šeit šī piekļuve ir jākontrolē. Tas ir viennozīmīgi. Pie esošās izbūves bija iedibināta tāda kārtība, kāda bija, bet tā šobrīd ir jāmaina. Tātad tas ir gan šīs infrastruktūras valdītājam mājasdarbiņš, gan arī tiem, kas piedāvā šādus pakalpojumus, ir jāpārskata sava uzvedība,” saka Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Tikmēr lidosta meklē visus iespējamos scenārijus, kā šajā bardakā ieviest kaut nelielu kārtību. Vienīgo gaismas stariņu tuneļa galā, viņuprāt, varot nest normatīvās bāzes precizējumi saistībā ar lidostas kā valsts kritiskās infrastruktūras objekta statusu.

“Protams, šo grozījumu kontekstā lidostas taksometru jautājums absolūti nav prioritāte, tas ir tikai viens no aspektiem, kas tiek skatīts kontekstā ar drošību un sabiedrisko kārtību,” pauž lidostas “Rīga” pārstāve Laura Karnīte.

Pagaidām vienīgais, ko lidostas pārstāvji var un grasās darīt – izgatavot informatīvus plakātus un bukletus, ar kuru palīdzību par negodprātību un dažādajiem taksometru tarifiem brīdināt Rīgā ielidojušos.

4 komentāri