Slepenībā top plāns par maksas ieviešanu iebraukšanai Rīgas centrā. Iespējamā maksa – 5 eiro

185 komentāri
Slepenībā top plāns par maksas ieviešanu iebraukšanai Rīgas centrā. Iespējamā maksa – 5 eiro
Foto: Kaspars Krafts, f64

Rīgas pašvaldība jau gadiem nespēj novērst sastrēgumus pilsētas centrā, taču situācija kļūs krietni nopietnāka 2020. gadā, kad sāksies starptautiskā dzelzceļa “Rail Baltica” būvēšana. Tad būs jāslēdz satiksmei svarīgas ielas. Rīgas domē stāsta, ka risinājumu meklēšanai piesaistīts slavens dāņu pilsētu projektētājs, kura ieteikumus tad ņems vērā. Tomēr “Nekā personīga” rīcībā ir informācija, ka domē jau ir izlemts par iebraukšanas maksu Rīgas centrā. Nodeva būs 5 eiro. 

Maksāt vajadzēs visiem, kas šķērsos Vanšu vai Akmens tiltu pār Daugavu vai Brasas, Zemitāna un citus pārvadus pār pilsētu ieskaujošo dzelzceļa loku.

Rīgas centrā ik dienu iebrauc un izbrauc simtiem tūkstošu automašīnu. No rītiem un pēcpusdienās uz tiltiem un centra ielās veidojas sastrēgumi. Automašīnu rindas kavē sabiedrisko transportu, izplūdes gāzes maitā gaisu.

Pašvaldības centieni atslogot ielas, pārsēdinot auto braucējus autobusos un trolejbusos līdz šim ir cietuši neveiksmi. Sabiedriskais transports nav bijis tik ērts, lai pilsētnieki izkāptu no personīgajām mašīnām. 2020.gadā Rīgas centrā sāksies “Rail Baltica” būvniecība. Paredzēts norakt sliežu uzbērumu, pārbūvēt centrālo dzelzceļa staciju. Celtniecība ilgs divus trīs gadus. Tas paralizēs satiksmi.

Domei steigšus jārīkojas, lai pilsēta būtu izbraucama. Problēmas risināšanai piesaistīts slavens skandināvu pilsētu projektētājs Jans Gēls ar komandu. Viņa uzdevums ir izpētīt pilsētu un sagatavot risinājumus, kā Rīgas centru atslogot no transporta un padarīt ērtāku cilvēkiem.

Nils Ušakovs

Nils Ušakovs
Rīgas domes priekšsēdētājs (Saskaņa)

Parasti ir no četrām līdz piecām metodēm, lai varētu to mainīt. Samazināt sastrēgumus, samazināt mašīnu skaitu. Tie var būt mehāniskie, kad tiek ierobežota ar satiksmes zīmēm, vienkārši ķieģelis, tie var būt citi varianti, kad tiek samazināts joslu skaits, kad fiziski mašīnas nevar izbraukt, tie var būt saistīti ar autostāvvietu gan skaitu gan cenu, tas var būt saistīts arī ar iebraukšanas maksu.

Tomēr “Nekā personīga” rīcībā ir informācija, ka pilsētas vadība jau ir izlēmusi. Par iebraukšanu Rīgas centrā būs jāmaksā. Darba grupās un ierēdņu lokā spriež, ka nodeva, kas atturētu autovadītājus no tuvošanās Rīgas centram, ir pieci eiro.

Pagaidām plāns tiek turēts slepenībā, jo pilsētā valdošā partija “Saskaņa” baidās, ka lēmums par maksas ieviešanu sakaitinās vēlētājus. Tomēr laika līdz Eiropas dzelzceļa “Rail Baltica” būvniecībai vairs nav daudz, tāpēc priekšdarbi jau notiek. Lai gan par maksas ieviešanu domē spriež no gada sākuma, par satiksmi un pilsētas attīstību atbildīgās Rīgas amatpersonas liedzas, ka tas jau ir izlemts.

 

Vadims Baraņņiks

Vadims Baraņņiks
RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs

Man nav tādas informācijas. (NP: Cik tālu ir ar to projektu?) Principā par visiem projektiem, to ieviešanu, jums jārunā ar Attīstības departamentu.

 

 

Armands Krūze

Armands Krūze
RD Attīstības departamenta direktora pienākumu izpildītājs

2013. gada saistošajos noteikumos jau ir noteiktas iespējamās transporta iebraukšanas īpašā režīma zonas. Šajos dokumentos jau bija rakstīts, ka ir iespējams ieviest maksas iebraukšanu pilsētā. Par to sarunas jau iet kopš 2006. gada. Neviens no viņām nav atteicies, un skaidrs ka jebkurā sarunā viņas iet. Bet lai mēs varētu runāt par kaut kādu iebraukšanu, kā jūs sakāt, noteikt kādu maksu, vai kādu noteikt šo sistēmu, tas ir par to vēl ir pāragri runāt.

 

Lai gan domes vadība un vadošie ierēdņi slēpj savu nodomu, par to liecina plāni būvēt satiksmes uzraudzības punktus ielās, pa kurām var nokļūt centrā.

Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsludinājis konkursu par satiksmes uzraudzības punktu ierīkošanu 16 vietās. Konkursa nolikumam pievienotajā plānā redzams, ka ierobežota teritorija no Daugavas līdz dzelzceļa lokam ap Rīgas centru. Teritorijā iekļauts  teju viss Vēsturiskais centrs, Andrejosta, Skanstes ielas rajons,  Brasa, Grīziņkalns.

 

Emīls Jakrins

Emīls Jakrins
RD Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs

Mēs kā departaments esam pasūtījuši vairākās vietās projektēšanu statīviem, droši vien tā būtu visprecīzāk teikt, uz kuriem ir iespējams uzstādīt dažādas iekārtas. Plūsmas skaitītājus, gaisa kvalitātes skaitītājus, mērītājus, tāpat arī info tabulas.

 

Uzraudzības punktus būvēs pie katra no tiltiem vai dzelzceļa pārvadiem, par kuriem ir iespējams nokļūt Rīgā.  Uz statīviem varēs uzstādīt arī automašīnu reģistrācijas sistēmu, lai var iekasēt maksu par iebraukšanu centrā, līdzīgi kā tas ir pie iebraukšanas Jūrmalā.

Par to, ka lēmums ieviest maksu ir jau pieņemts, liecina  arī tas, ka advokātu birojam “Šķiņķis Pētersons” ir pasūtīts izstrādāt saistošos noteikumus, kas regulēs maksas iekasēšanas kārtību.

 

Mārtiņš Pētersons
Zvērināts advokāts

(NP: Jums Rīgas dome ir pasūtījusi saistošo noteikumu projektu par satiksmes regulēšanu jeb maksas ieviešanu par iebraukšanu Rīgā. Līdz kuram laikam jums tas ir jāizdara?) Šis jautājums attiecās uz juridisko palīdzību, uz likuma pamata nevaru sniegt. Ne par to kas ir mani klienti, ne par uzdevumiem.

 

Maksas ieviešanas dokumentiem ir jābūt precīzi sagatavotiem, lai tos nevarētu izbrāķēt Vides un reģionālās attīstības ministrija.  Šobrīd projektā ir daudz trūkumu. Lai gan iecere paredz maksu ieviest vēsturiskajā centrā, pēc plāna redzams, ka ārpusē paliek Spīķeru kvartāli. Turpretim Andrejosta, kur maksu iecerēts piemērot, nav vēsturiskajā centrā.

Iecerēts, ka kravas automašīnām uz ostu būs liegts braukt pa Krasta ielu. Tas radīs sastrēgumus visapkārt vēsturiskajam centram, kur ar saviem auto jau būs sapulcējušies gan rīdzinieki, kas gribēs nokļūt no Bolderājas Mangaļos, gan ļaudis no Pierīgas, kas centīsies nokļūt tuvāk saviem ceļamērķiem pilsētas centrā. Pēc kartes var noprast, ka nobraucot no prāmja  pasažieru ostā,  auto nonāks maksas zonā.

 

Jānis Eglīts

Jānis Eglīts
VARAM parlamentārais sekretārs (NA)

Šobrīd ministrija uz to skatās negatīvi. Jāņem vērā, ka Rīga ir Latvijas galvaspilsēta attiecīgi ar visu pakalpojumu nodrošinājumu un visu pārējo, ko ietver sevī galvaspilsētas šīs te funkcijas. Jāņem vērā to, ka šobrīd Rīgā nav sakārtota nedz pārējā transporta sistēma, atbilstoši, lai cilvēks varētu, nokļūstot punktā A, pēc tam nokļūt ērti uz punktu B, un šī automašīnu novietošana pagaidām nestrādā.

 

Partija “Saskaņa” ir ieinteresēta nepopulāro lēmumu paturēt noslēpumā līdz Saeimas vēlēšanām, jo tas var kaitēt Nila Ušakova reitingiem. Rīgas mērs uz Saeimu nekandidē, tomēr viņa atpazīstamībā balstās partijas kampaņa. Mērs uz pilsētniekiem noraugās gan no Rīgas Satiksmes autobusiem, gan plakātiem visā Latvijā, tiekas ar vēlētājiem pilsētās, kur nekad nav kandidējis.

 

Nils Ušakovs

Nils Ušakovs
Rīgas domes priekšsēdētājs

(NP: Tad par summu 5 eiro. Tāda nav apspriesta vai tad?) Nu, mums, ja nemaldos pēc trīs nedēļām ir vēlēšanas. Es esmu izbrīnīts, kāpēc figurē cipars 5 eiro, nevis 10 eiro vai 15. Tas būtu vēl skaistāk un vēl lielākā mērā varētu iebiedēt potenciālos vēlētājus. Jūs varat arī to izmantot. (NP: Vai vēlēšanas nav tas mirklis, pēc kura arī tad sāksies tās atklāsmes? Vai tas nav paturēts tādā noslēpumā mazliet?) Vēlreiz. Kurā vietā jūs redzat noslēpumu, ja mēs publiski aicinām speciālistus, slēdzam ar viņiem vienošanos, viņi ar mums ļoti atklāti strādā, viņi piedāvās risinājumus un jūs to saucat par noslēpumu?