Skandāls ap krabju zvejas biznesu, aiz kā stāv Krievijas uzņēmumi, grauj Latvijas zvejnieku prestižu

0 Komentāru
Skandāls ap krabju zvejas biznesu, aiz kā stāv Krievijas uzņēmumi, grauj Latvijas zvejnieku prestižu
JĀNIS ZVĒRS, TV3 ZIŅAS

Jaunumi Norvēģijas krabju zvejas lietā. Nacionālās zvejniecības ražotāju organizācija ir pārliecināta, – jaunievēlētā Saeimas deputāta Didža Šmita kūrētā krabju zvejas firma darbojas Krievijas biznesmeņu ne visai “tīrās” interesēs.

Patiesie biznesa turētāji ir Vladivostokas firma “Polar”, kas apkrāpj zvejniekus un izmanto Latvijas karogu, lai legāli darbotos Eiropā. Viņu interešu dēļ Latvija starptautiski tiesāsies ar Eiropas Komisiju, kas izmaksās ievērojamas summas. Zivsaimnieki par bažām ziņojuši zemkopības ministram, kas par sacelto traci esot saniknots – Šmitu un ZZS saista privāts bizness ar Krievijas uzņēmējiem.

Ar TV3 Ziņām sazinājās Nacionālās zvejniecības ražotāju organizācija, lai izstāstītu savu viedokli par tā saukto krabju lietu. Latvija gatavojas tiesāties ar Eiropas Komisiju, lai aizstāvētu divu uzņēmumu intereses, zvejot krabjus Norvēģijā. Vienu no firmām, SIA “Baltjūra-Serviss”, pārstāv un lobē “KPV LV” deputāts, ekonomikas ministra kandidāts Didzis Šmits.

“SIA “Baltjūra-Serviss” ir tikai pastkastīte Latvijā. Uz kuģiem ir Latvijas karogs. Tiek pārkāpts Jūras kodekss, desmitiem noteikumu, netiek izmaksāta alga, tamlīdzīgi,” saka Zivsaimnieku asociācijas prezidents Inārijs Voits.

Licenci firmai pieprasījis lietuvietis Ramanausks. “Es jau licencēšanas komisijā teicu, – šeit ir atkal kārtējā krāpniecības shēma. Reālie saimnieki ir Vladivostokā, firma “Polar”. Redzēdama, ka Krievijas Federācija izdzen kuģus ārā no zonas, atrada iespēju starp valstīm, kas ir ES karogs, izmantot kā…, nu es nezinu, Panamas karogu. Kā ofšora karogu. Nemaksāt nodokļus, izmantot karogu. Tā noticis ar SIA “Baltjūra-Seviss”,” saka Zivsaimnieku asociācijas prezidents.

Firma, kuras lobists ir Didzis Šmits, ir ārkārtīgi bagāta, bet nodokļu maksājumi niecīgi.

“Pamatkapitāls nav pat 3000 eiro, pat mazāks. Četri kuģi, kas kopumā ir par pieci miljoni. Pamatkapitāls – smieklīgs! Kuģi reāli pieder Krievijai, un “Polar” atzīst – filiāle Latvijā, kantorītis Liepājā, Klaipēdā, tie ir tie, kas paraksta papīrus. Realizācija, krabju apstrāde notiek Krievijā,” turpina Voits.

Sevišķi skarbi Zivsaimnieku asociācijas prezidents izsakās par Šmita ambīcijām ieņemt ekonomikas ministra amatu: “Tas ir tā kā ziloni trauku veikalā ielaist. Šmits mēģina distancēties, stāstīja Minhauzena stāstus, lai Latvijas valdība aizstāvētu “Senator” kuģi. Stāstīja, ka būs miljoniem nodokļi budžetā, fantastiski apgrozījumi – gadā 110 miljoni, praktiski tur ir čiks. Oficiāli darbā ir noformēti četri cilvēki. Iedzīvotāju ienākuma nodoklis gadā – 4000 eiro, sociālais nodoklis – 7000 eiro. Nodarbināti pāri par 100 cilvēkiem, reģistrēti četri.”

Par tā saukto Latvijas krabju nozari internetā ir graujošas atsauksmes. Ukraiņu, krievu zvejnieki dalās ar dramatiskiem stāstiem, un Latvijai te ir ļoti slikta slava. Divi zvejnieki miruši uz kuģiem zem Latvijas karogiem.

“Par “Polar” nezinu, bet Barenca jūras krabju daļā latvieši nesen “uzmeta” komandu, nesamaksāja naudu. Un tieši zem Latvijas karoga. Viņi nevarēja neko izdarīt – latvieši uzmeta,” teic Voits.

Īstas viedokļu cīņas izvērsušās internetā. Par krabju lietu video un rakstus gatavo “Re:Baltica”, un saniknots ir Didzis Šmits, kā arī viņa sabiedrotie, uzskatot, ka žurnālistus uzpirkusi Norvēģijas valdība. Šmits noraida jebkādus pārmetumus, uzsverot, ka darbojas tikai Latvijas interesēs, piesaucot gadījumu, kad cīnījies ar šprotu industrijas interesēm.

“Uzvarējām toreiz, uzvarēsim tagad. Lai nāk pretim, kas nākdams. Kad tavā pusē ir taisnība, pretinieka karaspēka diženumam ir sekundāra nozīme,” citēts Šmits.

Emocionālu aizstāvības ierakstu “Facebook” veicis ZZS pārstāvis Edgars Tavars. Inārijs Voits stāsta, ka zemkopības ministrs, ZZS pārstāvis Jānis Dūklavs bijis saniknots, kādēļ Zivsaimnnieku asociācija par šo problēmu runā. Gan Šmitu, gan Dūklavu vieno cieši sakari ar Krieviju – mediji nesen ziņoja, ka zemkopības ministra partneris ražotnē “Piebalgas alus” Krievijas uzņēmējs Igors Šeheļevs būvē kuģus Krievijas armijai.

0 Komentāru