Siltā un lietainā laika dēļ apgrūtināta mežizstrāde – mežu ceļi neizbraucami un grimst tehnika

24 komentāri

Nepieredzēti siltā ziema, lietainais laiks un nesasalusī zeme rada zaudējumus un galvassāpes lielai daļai Latvijas mežu īpašnieku un apsaimniekotāju. Mežu ceļi daudzviet pārvērtušies neizbraucamās ūdens risēs, tādēļ privāto mežu īpašniekiem mežizstrāde ir apgrūtināta vai pilnībā paralizēta.

Mežu privātīpašnieki un izcirtēji cenšas situāciju labot, liekot risās baļķus un pieberot ar granti. Ne visur tas palīdz. Jaunjelgavas novada mežu izstrādes uzņēmums ”Vairogi”, kas pārzina situāciju nozarē, saka – sevišķi cietēji ir tie mežu īpašnieki, kas jau līdz šim nebija pienācīgi uzturējuši meža ceļus.

“Viena daļa uzņēmēju un mežu īpašnieku šobrīd netiek mežā, nevar veikt ne to izstrādi, ne pārvadāšanu, un līdz ar to samazinās darba iespējas. Tā situācija ir kritiska. Ļoti daudz meža ir sagatavots cirsmām, bet nevar pārvest pāri lauksaimniecības zemēm. Sakrauti pie ceļiem, lielas peļķes, pāri nevar tikt,” situāciju raksturo mežizstrādes pakalpojumu sniegšanas uzņēmuma ”Vairogs” vadītājs Andris Kalnozols.

Apgrūtināta ir piekļuve arī jau iepriekš nozāģēto kokmateriālu krautuvēm. Ja tie bijuši augstvērtīgi koki, tad, ilgāk esot nelabvēlīgos apstākļos, tie zaudē savu kvalitāti, un arī pārdošanas cena būs zemāka.

Pat staigāt pa meža ceļiem ir apgrūtinoši. Visi šobrīd gaida zemas gaisa temperatūras, lai sasalst augsne. “Ja sals neatnāks, tad būs jāgaida pavasaris, un tad vedīsim pavasarī, un tad īpašniekiem tie būs zaudējumi,” pauž Kalnozols.

Daļa mežu īpašnieku tomēr riskē dzīt tehniku pa dubļainajiem ceļiem, jo izvilkt iestigušu kravas mašīnu esot lētāk nekā bezspēcīgi noskatīties, kā ar nocirstajiem kokiem notiek nevēlamais.

“Zāģbaļķi, bērza finierkluči, apses A-klases zāģbaļķi būs zaudējuši savu vērtību privātajā sektorā, un tie būs lieli zaudējumi,” izsakās Kalnozols.

Savukārt uzņēmumam “Latvijas Valsts meži” (LVM), kas mērķtiecīgi daļu savas peļņas investējis meža ceļu un meliorācijas sistēmas izbūvē, mežizstrāde nav apstājusies. Ir tikai jāpārplāno cirsmas.

“Latvijas Valsts mežiem” šomēnes jānodrošina piegāžu saistības 600 tūkstošu kubikmetru apmērā 150 klientiem Latvijā. Tā kā uzņēmumam ir plašas cirsmu iespējas visā valstīm, problēmu neesot – “harvesteri” turpina gāzt kokus, kravas tiek vestas ārā.

Pārorientējām visu mežizstrādi izstrādi uz cirsmām, kas ir tuvāk meža ceļiem, kas ir ar sausiem izstrādes apstākļiem. Respektīvi, katru dienu vērtējam, kurš ceļš ir izbraucams, pa kuru vajadzētu pārtraukt izvešanu, kādu dienu nogaidīt, kuru krautuvi aizslēdzam ciet, lai kokvedēju mašīnas tur nebrauc,” skaidro LLVM mežizstrādes procesa vadītājs Juris Mālkalns.

“Latvijas Valsts Mežu” veidotais meža ceļu tīkla kopgarums sasniedzis 10 tūkstošus kilometru. No tā labumu gūst arī tie privātīpašnieki, kuru cirsmas robežojas vai ir tuvu Latvijas Valsts mežiem, jo koksnes pārvešanai viņiem ir ļauts izmantot Latvijas Valsts Mežu infrastruktūru. Privātajiem mežu īpašniekiem jāatceras, ka sev piederošajās teritorijās tehnikas izbojātie meža ceļi – dziļās risas – pēc mežizstrādes beigām ir jāizlīdzina.

24 komentāri