Satiksmes ministrijā gatavo plānu “B”, ja 32 elektrovilcienu iepirkums zaudēs finansējumu

1 komentārs

Likstas ap Latvijas mēģinājumiem iegādāties jaunus elektrovilcienus šķiet neizsmeļamas. Iespējams, arī pašreizējam iepirkumam vajadzēs pārvilkt treknu svītru. Tas tāpēc, ka finanšu ministrs apšauba, vai pašreizējam konkursa uzvarētajam “Škoda” pasūtījumu vispār var uzticēt.

Finanšu ministra Jāņa Reira (JV) izteikumi par koncerna “Škoda” reputāciju savelk tumšus mākoņus ap nu jau kārtējo jaunu elektrovilcienu iepirkumu.

Desmit gadu neveiksmju, pieci uzņēmuma “Pasažieru vilciens” vadītāji, viens notiesājošs spriedums kriminālprocesā. Šādu skaudru bilanci var savilkt par Latvijas līdzšinējiem centieniem vecos, vēl padomju laika vilcienus nomainīt pret jaunu un modernu ritošo sastāvu.

Pašreizējais, vairāk nekā 200 miljonu eiro vērtais iepirkums par 32 jaunu elektrovilcienu iegādi nonācis finiša jeb pārsūdzību fāzē, kad sava veida riņķa danci izspēlē čehu “Škoda Vagonka” un Spānijas “Talgo”. Abi uzņēmumi sev nevēlamos konkursa iznākumus apstrīd Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), kas jau divas reizes uzdevis “Pasažieru vilcienam” rezultātus pārvērtēt.

Pēdējais pārvērtēšanas uzvarētājs ir “Škoda Vagonka”, savukārt “Talgo” patlaban nekomentē, vai gatavojas iesniegt vēl vienu sūdzību. Tomēr sprunguli spieķos visam procesam varētu būt ielicis finanšu ministrs, kurš paziņojis, ka “Škoda Transportation” koncerna reputācija varētu liegt elektrovilcienu iegādei piešķirt budžeta līdzekļus un pārdalīt Eiropas Savienības naudu no Skanstes tramvaja projekta.

“Škoda Transportation” koncerns, kurā ietilpt “Škoda Vagonka”, ir iesaistīts “Rīgas satiksmes” transportlīdzekļu iegādes korupcijas skandālā, un finanšu ministrs uzsver, ka parasti korporatīvā kultūra nāk no mātesuzņēmuma. Patlaban “Pasažieru vilciena” iepirkums tikšot vērtēts.

Iepriekš politikas kuluāros “Vienotība” tikusi saistīta ar cita vilcienu ražotāja – Šveices “Stadler” – lobēšanu.

“Škoda Vagonka” ceturtdien izplatīja paziņojumu, paužot bažas par izteikumiem, kas apšauba koncerna reputāciju, vienlaikus noraidot pārmetumus kontekstā ar “Rīgas satiksmes” krimināllietu. “Šādi publiski paziņojumi, kas nav balstīti uz pierādītiem faktiem, kurus apstiprinājusi neatkarīga tiesa, rada ievērojamu kaitējumu “Škoda Transportation Group”,” vēstīts “Škoda Vagonka” paziņojumā.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) apliecina, ka sācies darbs pie plāna “B”, ja tiešām elektrovilcienu iepirkums zaudētu paredzēto finansējumu. “Pavērsiens ir negaidīts, nekādas indikācijas neliecināja, ka Finanšu ministrijai varētu būt problēmas ar “Pasažieru vilciena” iepirkuma dalībnieku reputāciju. Tagad galvenais ir noskaidrot finanšu ministra rīcībā esošos faktus un argumentāciju.”

Satraukumu par notiekošo ap elektrovilcienu iegādi pauž arī Autotransporta direkcijā. Tā nesen prezentējusi jaunu Latvijas sabiedriskā transporta sistēmas koncepciju, kurā bija paredzēts būtiski palielināt vilcienu kustību.

Turklāt jaunu vilcienu iegādi paredz starp “Pasažieru vilcienu” un Autotransporta direkciju noslēgtais pasūtījuma līgums. Ja līdz gada beigām nebūs līguma par jaunajiem vilcieniem, nozarē gaidāmas kardinālas izmaiņas.

Savukārt Eiropas Komisijā ceturtdien atturējās no komentāriem, vai Reira paustās bažas varētu būt par pamatu tam, lai nevarētu pārdalīt Skanstes tramvajam projektam paredzētos līdzekļus elektrovilcienu iegādei.