Salacgrīvas novads: Rail Baltica sabojās novada ainavu

1 komentārs
Salacgrīvas novads: Rail Baltica sabojās novada ainavu
FOTO: LETA ()

Pretēji Salacgrīvas novada iebildumiem, Satiksmes ministrija tomēr uz valdību virzīs tādu dzelzceļa līnijas Rail Baltica trases novietojumu, kas neskar dabas liegumu, bet šķērso lauksaimniecības zemes. Cerībā panākt kompromisu, abas puses šodien sēdās pie sarunu galda, taču salacgrīvieši no tā aizgāja vīlušies. Viņi uzskata, ka amatpersonas nav ieklausījušās, jo novada atbalstītais variants nenodara pārāk lielu kaitējumu dabai un skar mazāk īpašumu.

Dzelzceļa līnijas Rail Baltica Salacgrīvas posmam izstrādāti divi varianti – viens, kas apiet aizsargājamu dabas teritoriju – Vitrupes ieleju – , bet skar vairāk lauksaimniecības zemju, un otrs, kas šķērso dabas liegumu, bet vairāk saudzē zemnieku īpašumus. Salacgrīvieši atbalsta otro variantu un šodienas sanāksmē par savu taisnību mēģināja pārliecināt arī Satiksmes ministriju un Rail Baltica virzītājus. Pašvaldības galvenie argumenti: nevēlamā trase atņems novadam attīstības iespējas, jo izbojās lauksaimniecības zemes.

Dagnis Straubergs, Salacgrīvas novada domes priekšsēdis (RA)

Šajā B2-2 variantā jūs mūs iztaisāt par tukšu teritoriju. Jo aiz dzelzceļa, pirmkārt, tiks sabojāta ainava, jo ceļš nevis iet mežā un mežs to piesedz, bet iet pa lauksaimniecības zemēm.

Jānis Cīrulis, Salacgrīvas novada domes priekšsēža vietnieks attīstības jautājumos (RA)

Droši vien tuvākajā simtgadē tādi lēmumi par ātrgaitas vilcienu Latvijā nevajadzēs pieņemt. Iespējams, vajadzēs pieņemt lēmumus par NLO nolaišanās vietas izbūvi. Var izklausīties smieklīgi, bet varbūt Obama to pateiks.

Otra puse gan turpina uzstāt, ka abi trases varianti gandrīz vienādi skar lauksaimnieciskās zemes un meža teritorijas, turklāt otrs variants nav atbalstāms, jo nodara lielāku kaitējumu dabai, pārkāpjot vismaz trīs likumus. Trešā varianta meklēšana ir neiespējama tāpēc, ka tas iesaldētu projekta virzību un to Latvija nevar atļauties nedz laika trūkuma, nedz finanšu dēļ.

Galu galā, kompromiss netika rasts un Satiksmes ministrija uz valdību virzīs B2-2 variantu.

Dins Merirands, Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks

C5 variants no likuma viedokļa nav akceptējams. Līdz ar to nevarētu būt jautājumu, ka mēs uz valdību virzām nelikumīgu lēmumu.

Salacgrīvas novads neslēpa vilšanos par diskusijas iznākumu, sakot, ka tā pierādīja, ka no ierēdņiem nevar sagaidīt atkāpšanos no birokrātiskajiem burtiem.

Dagnis Straubergs, Salacgrīvas novada domes priekšsēdis (RA)

Mēs esam vīlušies, mēs nācām ar atvērtu sirdi kopīgi rast risinājumu. Vismaz pie šī galda sēdošajiem nekādas ieceres nav. Sāpīgi ir tas, ka mēs saprotam, ka dabai nekāds lielais kaitējums netiek nodarīts, bet ir normatīvi.

Pagaidām pašvaldība ieturēs pauzi un tad nolems, vai cīnīsies tālāk, bet traucēt Rail Baltica attīstību salacgrīvieši nevēloties.

Dzelzceļa savienojuma pirmā posma finansējums par 300 miljoniem eiro ir piešķirts un no 2018. gada jāsāk trases projektēšana.

Video