Ziņojumu sūtīšana uz mobilajiem telefoniem drīzumā varētu aizstāt trauksmes sirēnas

1 komentārs

Glābēji izvērtē 30. novembrī veikto apziņošanas sirēnu pārbaudi. Tad atklājās, ka sešas iekārtas nedarbojās, vēl arī būtiska daļa iedzīvotāju sirēnas nedzirdēja vai vispār nezina, kā rīkoties ārkārtas apziņošanas gadījumā.

Iespējams, ka drīzumā sirēnas vairs nebūs galvenais saziņas veids briesmu gadījumā.

Civilās aizsardzības dienestā jau tiek izvērtēts, kā varētu uzlabot iedzīvotāju apziņošanu. Viena no iespējām ir ziņojumu sūtīšana uz mobilajiem tālruņiem, tāda sistēma darbojas Lietuvā un arī dažās citās Eiropas valstīs, norāda glābšana dienesta pārstāvis.

Mobilo tālruņu apziņošanas sistēmas ieviešana Lietuvā izmaksāja piecus miljonus eiro, arī uzturēšana nav lēta – aptuveni 300 000 eiro gadā, liecina dienvidu kaimiņu pieredze. Savukārt trauksmes sirēnu uzturēšana ir vismaz trīs reizes lētāka, taču tai ir citi mīnusi.

Nesen veiktajā 162 sirēnu pārbaudē tika pārbaudīts, kā tās darbotos autonomi. Iekārtas tika ieslēgtas, izmantojot tikai akumulatorus. Rezultātā sešas sirēnas tā arī nesāka gaudot, norāda Iekšlietu ministrijas informācijas centra Tehniskā servisa nodaļas vadītāja vietnieks Artūrs Pokšāns.

Artūrs Pokšāns
Iekšlietu ministrijas informācijas centra, Tehniskā servisa nodaļas vadītāja vietnieks

Precīzāk būtu teikt, ka tās nenostrādāja. Iemesli var būt dažādi, nepietika strāvas, drošinātāji nebija kārtībā. Tā kā iekārtas ir elektromagnētiskas, tām ir nepieciešama ļoti liela starta strāva.

Sirēnas, kas nenostrādāja, tuvākajā laikā tiks apsekotas un savestas kārtībā. Tāpat arī notiek apziņošanas pārējo posmu darbība, piemēram, sadarbība ar televīzijām un radio, divos gadījumos plašsaziņas līdzekļi nenodrošināja ziņu sniegšanu iedzīvotājiem. Notiks pārbaude, kādi tam bija iemesli.

Šīs trauksmes sirēnas ir uzstādītas pirms vairāk nekā 10 gadiem. Aptaujas liecina, ka tikai puse uzrunāto iedzīvotāju dzird sirēnu gaudošanu. Taču vēl mazāk zina, kā viņiem jārīkojas, izdzirdot trauksmes signālu.

Savukārt par ieceri ieviest apziņošanu mobilajos tālruņos uzrunātajiem domas dalās, – tas uzlabos vai arī nemainīs cilvēku apziņošanas efektivitāti ārkārtas gadījumos.

Iespējas izmantot mobilos tālruņus ārkārtas apziņošanā VUGD izvērtēs līdz nākamā gada marta beigām. Tāpat tiek vērtētas arī citas iespējas uzlabot iedzīvotāju apziņošanu katastrofu un lielu nelaimju laikā.