Valsts kontroles vadītājs: Ieguldījumi e-adreses izveidē nav sevi atpelnījuši

3 komentāri

Ieguldījumi digitālās pastkastīte jeb e-adreses izveidošanā nav sevi atpelnījuši, intervijā TV3 raidījumam “900 sekundes” par revīzijā “Vai valstī tiek nodrošināta efektīva oficiālās elektroniskās adreses lietošana saziņā ar personām?” secināto atklāj Valsts kontroles vadītājs Rolands Irklis.

“Labā ziņa ir tāda, ka projekts nav pilnībā izgāzies. e-adrese ir, tā ir lietojama, iedzīvotājiem pieejama, bet lielākā problēma, ka iedzīvotāji to šobrīd nelieto,” teica Irklis.

Valsts kontroles ieskatā, ir nepieciešams veicināt iedzīvotāju pieslēgšanos un pāreju uz e-adresi.

“Piemēram ir obligāta prasība no 2023.gada juridiskām personām to darīt, iespējams, jāskatās citos virzienos, kā to sekmēt, jo ir iztērēti septiņi miljoni eiro, lietojamība ir ļoti maza, tikai 17 000 – pārsvarā tās ir valsts iestādes, tādēļ jāskatās, kā šo projektu realitātē iedzīvināt, lai tie septiņi miljoni eiro nebūtu iztērēti velti,” pauda Irklis.

Kā revīzijā norāda revidenti, e-adreses izveidē tika ieguldīti aptuveni 6,94 miljoni eiro, risinājums ir izstrādāts, tomēr tā ieviešana ir ieilgusi.

“Lai arī saziņas apjoms e-adresē pakāpeniski pieaug, sasniedzot vidēji 800 000 nosūtīto ziņojumu gadā no kopumā iestādēs nosūtītajiem 3,6 miljoniem dokumentu, revidentiem nākas atzīt, ka progress joprojām ir salīdzinoši mazs. Gandrīz puse iestāžu nelieto e-adresi ikdienas saziņā un nav nosūtījušas nevienu ziņojumu,” norādīts revīzijā.

Valsts kontroles ieskatā, bez skaidri redzamām e-adreses priekšrocībām un ieguvumiem arī privātpersonas nesteidz uzsākt tās lietošanu, jo ir pieejami citi, ierastāki elektroniskās saziņas kanāli un e-adrese ir tikai viens no tiem. “Līdz ar to privātpersonu saziņa ar valsti e-adresē veido vien 10% nosūtīto ziņojumu, bet pārējo apjomu – savstarpējā iestāžu saziņa, turklāt pusi no visas sarakstes veido tikai desmit iestādes,” secina revidenti.

Valsts kontrolē brīdināja, ka gadījumā, ja saglabāsies tendence, ka privātpersonas faktiski nelieto e-adresi, bet to galvenokārt lieto tikai iestādes savstarpējā saziņā, ieguldījumi e-adreses izveidē var izrādīties nelietderīgi, jo iestādēs jau pirms e-adreses bija izveidota cita dokumentu aprites vide. Privātpersonas e-adresi var izveidot bez maksas portālā “Latvija.lv”.

Tāpat revīzijā teikts, ka no 2023.gada uzņēmumiem, biedrībām, nodibinājumiem, politiskajām partijām un citām privātām juridiskajām personām e-adrese būs obligāts saziņas kanāls ar valsti, taču iedzīvotājiem tās lietošana paliks brīvprātīga.

“Jau šobrīd, par trijiem gadiem atliekot obligāto e-adreses lietošanu juridiskajām personām un nespējot vienoties par e-adreses obligāto lietotāju loka paplašināšanu ar jaunām grupām, dokumentu aprite katru gadu valstij izmaksā arvien dārgāk. Saskaņā ar Valsts kontroles revidentu aplēsi negūto ietaupījumu apmērs var sasniegt pat 5,32 miljonus eiro gadā. eAdreses izveidē ieguldīti aptuveni 6,94 miljoni eiro,” pauda revidenti.

Valsts kontrole iesaka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un Valsts reģionālās attīstības aģentūrai piedāvāt skaidru vīziju turpmākai e-adreses attīstībai un izmantošanai.

“Šobrīd e-adrese nav integrēta konkrētos procesos, bet normatīvie akti tikai vispārīgi paredz, ka e-adrese kļūst par primāru saziņas kanālu pēc tam, kad privātpersona to ir aktivizējusi. Lai panāktu plašāku e-adreses lietošanu, jānovērš arī atsevišķi e-adreses risinājuma darbības trūkumi ērtākai lietošanai: jāpilnveido E-adrešu katalogs, jānovērš trūkumi ziņojumu garantētā piegādē un izgūšanas termiņos, jāsalāgo piekļuves risinājumi dažādām lietotāju grupām,” norāda revidenti.

E-adreses izveidošanas mērķis ir nodrošināt vienotu vidi drošai, garantētai un ērtai elektroniskajai saziņai starp iestādēm un privātpersonām. Valsts kontrole uzsver, ka e-adreses ieviešanā ir nozīmīga arī iestāžu iesaiste un starpnozaru risinājumi.

“eAdreses risinājuma izveide un izmantošanas datums pats par sevi nevar nodrošināt plašu e-adreses lietošanu, samazināt papīra dokumentu aprites un dažādu elektroniskās saziņas kanālu uzturēšanas izmaksas, padarot valsts pārvaldi ērtāku un pieejamāku iedzīvotājiem. Pozitīvi vērtējams, ka e-adreses izveidē izmantoti dažādi koplietošanas risinājumi un resursu atkalizmantošana, kā arī veicināta sadarbība starp valsts IKT kompetenču centriem, nodrošinot e-adreses darbību,” atzinusi Valsts kontrole.

Digitālā pastkastīte jeb e-adrese iedzīvotājiem un uzņēmējiem rada iespēju visu saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm veikt elektroniski un vienuviet – savā e-adresē.

e-adreses izveidošana un izmantošana ir bez maksas un to var izveidot portālā “Latvija.lv”, izmantojot personas apliecību (eID karte), mobilo lietotni “eParaksts mobile” vai “eParaksts karti” juridiskām personām.

3 komentāri