Valdība atbalsta jaunas “Latvijas mediju politikas pamatnostādnes”; ko tas nozīmē?

Komentāri

Ministru kabinetā 8. novembrī tika apstiprināts dokuments, kura nosaukums izklausās sausi, taču tā saturs ietekmē visu mūsu ikdienu. Proti, valdībā atbalstītas Latvijas mediju politikas pamatnostādnes. Nākamajos gados tās sola būtiski stiprināt Latvijā ražoto mediju saturu.

Latvijas mediju vidē pēdējos gados notiek lielas pārmaiņas, kas saistās ar interneta tehnoloģiju triumfu. Facebook un Google klasiskajiem medijiem atņem reklāmas ieņēmumus, un tas samazina iespējas veidot kvalitatīvu saturu. Taču nepieciešamība pēc tā ir īpaši aktuāla laikā, kad Krievija izvērš hibrīdkaru, kas vērsts arī uz informatīvas telpas sagrābšanu. Lai problēmas risinātu, Latvijā apstiprinātas pirmās mediju politikas pamatnostādnes, ar kurām trijos gados paredzēts stiprināt kā sabiedriskos, tā komercmedijus.

Viens no risinājumiem ir mediju atbalsta programmu izstrāde un ieviešana. Miljons eiro atvēlēts, lai par budžeta naudu komercmedijos veidotu saturu, kas ir nozīmīgs sabiedrībai, bet kura radīšana nav komerciāli pamatota. Ne mazāk svarīgs jautājums ir sabiedrisko mediju iziešana no reklāmas tirgus, kā tas jau noticis Latvijas kaimiņvalstīs.

Taču pagaidām nav skaidrs, vai iecere par sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus, ko atbalsta visi eksperti, īstenosies. Tas atkarīgs no valdošās koalīcijas politiķiem, kuriem nākamgad vajadzēs atrast līdzekļus valsts budžetā. Tāpat nākamgad jātiek skaidrībā, vai pašvaldībām ļaut izdot savus laikrakstus. Konkurences padome šo praksi kritizē kā tirgu kropļojošu.

Pamatnostādnēs arī mēģināts risināt jautājumu par žurnālistu sociālajām garantijām. Uz publiskajiem līdzekļiem varēšot pretendēt tikai tie mediji, kas pilnībā nomaksā nodokļus par saviem darbiniekiem.

Lasi vēl