Vai pēc diviem gadiem Latvijā būs jauni elektrovilcieni? “Pasažieru vilciens” sola, ka šoreiz viss izdosies

0 Komentāru
Vai pēc diviem gadiem Latvijā būs jauni elektrovilcieni? “Pasažieru vilciens” sola, ka šoreiz viss izdosies
Foto: Dāvis Ūlands/F64

Vai pēc diviem gadiem Latvijā beidzot būs jauni elektrovilcieni? Pēc vairākiem fiasko noslēgumam tuvojas kārtējais moderno vilcienu iepirkums.

“Pasažieru vilciena” vadība sola, ka šoreiz viss izdosies. “Pasažieru vilciens” jaunus elektrovilcienus mēģina iegādāties jau teju dekādi, kopš 2009. gada. Šajā laikā uzņēmumam bijuši pieci vadītāji, taču jaunu vilcienu kā nav, tā nav.

Andulis Židkovs, Nils Freivalds, Artis Birkmanis, Andris Lubāns un tagad Jānis Rodžers Grigulis – iespaidīgais “Pasažieru vilciena” vadītāju klāsts pēdējā desmitgadē spilgti iezīmē gan skandālus, gan politisko ietekmi ap daudzajiem mēģinājumiem tikt pie jauniem vilcieniem.

Pašreizējais iepirkums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi ilgst jau gandrīz trīs gadus un tagad nonācis finiša fāzē. Tehniskā specifikācija gatava, un “Pasažieru vilciens” līdz pirmdienai gaida finanšu piedāvājumus no pretendentiem. Tie ir Spānijas “Talgo” un “CAF”, Šveices “Stadler” un Čehijas “Škoda”. Uzvarētāju iecerēts paziņot līdz septembra beigām.

Rodžers Jānis Grigulis
“Pasažieru vilciena” vadītājs

Vilcieni praktiski nav aizstājami. Kopumā rītos un vakaros, pīķa stundās, jāpārvadā liels pasažieru skaits, un vilcieni ir valstī labākais mobilitātes rīks, ar kuru var gan ekoloģiski, gan ērti, gan ātri pārvietoties.

Iecerēts, ka iepirkuma uzvarētājs vilcienus piegādās no 2020. līdz 2023.gadam. Tajos būs klimata kontrole, mūsdienīgas labierīcības, video un audio informēšanas iekārtas un citi labumi.

Jaunie elektrovilcieni kursēs Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā, un plānots, ka līdz ar kvalitātes uzlabošanos un intervāla grafika ieviešanu pasažieru skaits vilcienos varētu pieaugt par gandrīz 50%.

Par spīti iepriekšējam neveiksmēm Grigulis ir drošs, ka šis iepirkums nepiedzīvos fiasko.

Ar lielu uzmanību jauno elektrovilcienu iepirkumam seko Autotransporta direkcija, kas atbild par sabiedriskā transporta plānošanu valstī. No 2021. gada Latvijā iecerēts ieviest jaunu sabiedriskā transporta sistēmu, kurā nav vietas pašreizējiem padomju laika reliktiem.

Kristiāns Godiņš
Autotransporta direkcijas vadītājs

Ja mums autobusu pakalpojuma kvalitāte ir augusi gadu no gada un vidējais vecums patlaban ir aptuveni 11 gadi, tad elektrovilcieni – tie ir praktiski 50 gadi. Ir ļoti daudz cilvēku, kas šīs kvalitātes dēļ izvēlas par labu autobusiem.

Līdz ar ritošā sastāva atjaunošanu, visticamāk, pieaugs arī biļešu cenas, taču vilcienu satiksme saglabāšoties krietni lētāka alternatīva autobusiem un privātajam transportam.

Jaunie elektrovilcieni varētu izmaksāt līdz 200 miljonu eiro, un to finansēšanai “Pasažieru vilciens” naudu plāno aizņemties.

0 Komentāru