Tiesībsargs rīkos tiešsaistes diskusiju par dzimumu stereotipiem un seksismu reklāmās

0 Komentāru
Tiesībsargs rīkos tiešsaistes diskusiju par dzimumu stereotipiem un seksismu reklāmās
PN/SCANPIX

Nākamnedēļ tiesībsargs rīkos tiešsaistes diskusiju par dzimumu stereotipiem un seksismu reklāmās, informēja Tiesībsarga biroja Komunikācijas un starptautiskās sadarbības nodaļas konsultants Edgars Lākutis.

Tiesībsarga rīkotā konference notiks 16. jūnijā no plkst. 14.00 līdz plkst. 16.00, un tā būs vērojama Tiesībsarga biroja “Facebook” lapā. Diskusijā piedalīsies šīs nozares politikas veidotāji un pārstāvji no Tiesībsarga biroja, Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Latvijas Reklāmas asociācijas, centra “Marta”, kā arī Latvijas Universitātes docente, reklāmas un dzimtes pētniece Marita Zitmane.

Šogad tiesībsargs ir nolēmis padziļinātāk pievērsties dzimumu līdztiesības aspektam. Par dzimumu līdztiesību Latvijā pēdējā laikā tiek runāts aizvien vairāk, vienlaikus secināts, ka sabiedrībā joprojām valda dažādi ar dzimumu lomām saistīti stereotipi, kas atspoguļojas, piemēram, reklāmās.

Kā norādīja Tiesībsarga birojā, daudzviet uz būvmateriālu veikalu vai autoremontdarbnīcu, riepu servisu un medicīnas iestāžu reklāmām joprojām pozē atkailinātas sievietes, kurām ar attiecīgo biznesu nav nekāda sakara. Sievietes reklamē ar mājsaimniecību saistītus piederumus vai elektrotehniku. Tāpat sieviete attēlota kā mājsaimniece, seksa objekts. Tiesībsarga birojā atzīmēja, ka, iespējams, reklāmu veidotāju mērķis nav bijis kādu aizskart, bet tikai ir izvēlēts vieglākais ceļš, kas uzrunā sabiedrībā iesakņojušos priekšstatus.

“Tāpēc vēlamies debatēt ar nozares profesionāļiem, politikas veidotājiem, nevalstiskajām organizācijām un cilvēktiesību ekspertiem par reklāmām, kurās saskatāmi aizspriedumi, stereotipiskas dzimumu lomas un seksisms. Kur vērsties, ja pamanām šādas reklāmas? Vai esošais tiesiskais regulējums ļauj reaģēt uz šāda veida reklāmām (aizliegt, piemērot sodu). Vai arī tiesiskajā regulējumā būtu kas maināms?” diskusijā apskatāmos jautājumus ieskicēja Tiesībsarga birojā.

Reklāmas likums patlaban aizliedz paust diskrimināciju pret cilvēku viņa rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelšanās, mantiskā stāvokļa vai citu apstākļu dēļ. Tāpat ir aizliegta maldinoša reklāma. Reklāmā atļauts iekļaut tikai tādus paziņojumus vai vizuālos attēlus, kas nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas.

Vienlaikus Tiesībsarga birojā piebilda, ka Reklāmas likumā neatrod tiešas norādes uz to, ka aizliegta būtu tāda reklāma, kurā pausts stereotipisks dzimumu lomu atspoguļojums vai seksisms, tomēr, iespējams, to varētu netieši secināt. Arī starptautiskajos dokumentos iekļauts, ka seksisms var novest pie diskriminācijas.

0 Komentāru