Kā iedzīvotāji vērtē “Rīgas satiksmes” eksperimentu bezbiļetnieku skaita samazināšanai?

91 komentārs

“Omes visus zili zaļus uztaisīs, un beigās tu vēl būsi vainīgs, ka gribi braukt mājās… Pensionāri jau tagad liek lietā elkoņus, lai tiktu pirmie iekšā,” šie ir tikai daži no komentāriem LNT “Facebook” lapā, kā cilvēki reaģējuši uz “Rīgas satiksmes” ieplānoto divu mēnešu ilgu eksperimentu bezbiļetnieku skaita samazināšanai.

Atsevišķos trolejbusu un autobusu maršrutos iecerēts ierobežot, pa kurām durvīm pasažieriem ļauts iekāpt un kurām izkāpt. Šādas kārtības ieviešana no 8. jūlija ļautu kā caur sietu izsijāt, kam ir un kam nav derīga braukšanas karte.

Šāda sistēma jau darbojas Lielbritānijā, Nīderlandē, Islandē, un cilvēki paši veido organizētu plūsmu. Sarkanas lieguma zīmes, ka iekāpšana nav atļauta pa vidējām un aizmugurējām durvīm, būs uz “Rīgas satiksmes” 1. maršruta trolejbusiem, 10., 20., 28.un 60. maršruta autobusiem. Atļaujot iekāpšanu tikai pa priekšējām durvīm, e-talona reģistrācija turpmāk būs jāveic pie vadītāja konsoles, un vadītājam būs jākontrolē, vai visi pasažieri reģistrējas braucienam.

Bezbiļetnieku skaita samazināšanā paiešana garām transportlīdzekļa vadītājam būšot kā psiholoģiskais faktors. Nesen veiktajā eksperimentā, kad biļešu kontrolieru klātbūtnē visi pasažieri nopīkstināja savus e-talonus, reģistrēto braucienu skaits maršrutā pēkšņi palielinājās vairāk nekā par 20%.

“Rīgas satiksmes” valdes loceklis Jānis Meirāns skaidro: “Tas nozīmē, ka katrs piektais vai nu neiegādājas biļeti, vai aizmirst validēt. Tas būtiski ietekmē mūsu statistikas datus un attiecīgi prasījumus pret Rīgas domi. Ir liela starpība. Līdz ar to mērķis ir uzlabot kontroles dienestu. Disciplinēt pasažierus, skatīties, vai iekāpšana pa vienām durvīm, izkāpšana pa pārējām, uzlabo validācijas skaitu un pietuvina to patiesajai situācijai.”

Piebraucot pie pieturas, vispirms atvērsies tikai priekšējās durvis, ļaujot pasažieriem iekāpt. Kad visi būs iekāpuši un e-talonus reģistrējuši, tikai tad atvērs pārējās durvis, lai ārā izlaistu pasažierus, kas vēlas izkāpt.

“Tas radītu apjukumu, cilvēki nesaprastu, kāpēc tā notiek. Nedomāju, ka būs lieli ieguvumi,” tā ieceri vērtē LNT uzrunātais Mārtiņš.

Savukārt vēl kāda sieviete Aija norāda: “Tas palēninās visu to braukšanu – iekāpšanu, izkāpšanu. Tas daudz laika patērēs. Cik ilgi tad stāvēs pieturā, kamēr visi sakāps, un tikai tad atvērs durvis. Citi kaut kur steigsies, gribēs kaut kur ātrāk izkāpt. Tas radīs neapmierinātību.”

Bet rīdzinieks Andris pauž: “Vai kāds atkal silda rokas ar šādu izdomājumu – man tā šķiet, jo – nu, kur vēl muļķīgāk. Acīmredzot, te atkal kāds grib piepelnīties.”

Veras kundze gan skeptiski raugās, kā transportlīdzekļa vadītāji spēs aizliegt “par zaķi braukt” dzērājiem un bezpajumtniekiem. Viņa norāda: “Tur būs skandāls. Ja kārtīgi iedzēris, tad skandalēsies un būs policija jāsauc.”

Un to, ka trolejbusu un autobusu vadītājiem nervi būšot čupā, cīnoties ar cilvēkiem, kas vēlas braukt “par zaķi”, apliecina LNT uzrunātais “Rīgas satiksmes” šoferis, kurš lūgšot sevi pārcelt uz maršrutu bez jaunās iekāpšanas sistēmas.

8. jūlijā sāktais eksperiments ar transportlīdzekļa durvju atvēršanas secību beigsies 31. augustā. Tad analizēs, vai to ieviest kā pastāvīgu sistēmu un kuros maršrutos vēl. Tiek gan atzīts, ka pilnīgi visos transportlīdzekļos to nebūs iespējams izdarīt lielās noslodzes dēļ, piemēram, 15. trolejbusā. Šo sistēmu nav plānots piemērot tramvajiem.