Speciālistu ieteikumi: kā mājsēdē saglabāt veselīgu emocionālo labsajūtu?

0 Komentāru

“Lokdauns” spēj iedragāt psihoemocionālo un fizisko veselību, nokaitēt attiecības ģimenē. Par to brīdina psihologi un psihiatri, pamatojoties uz pirmās mājsēdes pieredzi. Tad saasinājās trauksmes sajūta, depresija, parādījās neirozes, krīzē iegrima pusaudži. Kā saglabāt veselo saprātu šajā “lokdaunā”?

Saglabājiet ikdienas rutīnu, ja pat strādājat no mājām. Neļaujiet “lokdaunam” visu nogriezt kā ar nazi. Mostieties un ejiet gulēt tāpat kā līdz šim. Ieturiet pusdienas tādā pašā laikā kā darbā. Strādājot attālināti, nedariet to mājās drēbēs vai pidžamā, turpiniet ikdienas rutīnu ar ģērbšanos, kā dotos uz darbu.

“Mūsu tēls – tas ietekmē to, kā mēs jūtamies. Ja esmu halātā un strādāju, tas uzliek citu domāšanu,” teic ambulatorā centra ”Veldre” psihiatrs Māris Taube.

Noskaņoties, fokusēties strādāšanai no mājas daļai var palīdzēt triks – katru rītu izmetiet loku pa apkārtni, tādējādi imitējot došanos uz darbu. Eksperti saka, – smadzenēm svarīgs ir režīms.

“Mums ir hormonālā sistēmā, kas darbojas saskaņā ar noteiktu cikliskumu, lai neizraisītu pilnīgu haosu smadzenēs, ķermenī, bioķīmijā,” teic Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra psihiatre Liene Sīle. Ja mājoklis nav liels, bet tajā abiem pieaugušajiem ir jāstrādā attālināti, svarīgi ir noteikt savu darba zonu.

“Dzīvojot mājsaimniecībā vairākiem cilvēkiem, bez aizvainojuma, bez personiskām ambīcijām būt jāspēj vienoties par laiku katram sev – šis laiks ir man un maniem darbiem; neapvainojies, es tevi mīlu, bet šinī laikā mani, lūdzu, netraucē, es veicu darba pienākumus. Jums ir laika izdomāt, kā pat vienistabas dzīvoklī novilkt aizkariņus, lai radītu savu privāto telpu, savu stūrīti,” norāda Sīle.

Lai arī problemātiski var šķist, ka paralēli strādāšanai no mājām vēl uzmanība jāvelta bērnam, speciālisti aicina to uztvert kā privilēģiju – katru reizi, kad sākt pietrūkt pacietības, sev atgādiniet – kad vēl, ja ne “lokdaunā”, tik daudz laika pavadāt kopā ar bērniem.

“Ir abiem jāizrunā, kāds kuram ir darba grafiks. Piemēram, viens no vecākiem strādā intensīvāk pirmās četras stundas, tikai otrs ar bērnu nodarbojas. Mēģināt sadalīt,” saka Taube.

Ja pagājušās mājsēdes laikā radās problēmas, meklējiet tām risinājumus jau tagad sarunu ceļā. Ja par kaut ko rodas dusmas, tās jāizlādē, lai neviens netiktu aizvainoties, ietekmēts.

“Attiecības un ģimene jau būs arī pēc šīs pandēmijas. Vienmēr paturēt to sajūtu, ka šie mīļie cilvēki ar mani būs arī pēc pandēmijas. Vai es tiešām tagad gribu aizsvilties,” vērš uzmanību Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra psihiatre.

Nelietojiet nervus nomierinošus līdzekļus, psihotropās vielas un pat alkoholu. “Tā glāze katru vakaru viltīgi pārtop par vairākām glāzēm, par pudeli. Alkohols ir ļoti viltīgs. Tas viltīgi ievelk. Vīns, vieglie kokteilīši – cilvēks nemaz nepamana, ka bez tā vairs nevar dzīvot, ir tieksme. Nāk vakars un jau sapņo, kā iedzers, kā atslābināsies,” norāda ambulatorā centra ”Veldre” psihiatrs.

Bet ko tad darīt komandantstundas laikā pēc plkst. 20.00 vakarā, kad nedrīkst atrasties nekur ārā, pat ne pastaigāties? Eksperti kā vislabāko veidu sauc sevis bagātināšanu ar jaunām zināšanām.

“Šo laiku izmantot tieši tām lietām, kas vienmēr tikušas atliktas. Izglītības iespējas – visa pasaules izglītība ir pārcēlusies attālināti. Iegādājieties online kursus vai brīvpieejas mācībmateriālus, visu to, ko mēs kā cilvēki čīkstam, ka mums nekad nav laika,” teic Sīle.

Neiestrēgstiet negatīvajā domāšanā. Ievērojiet informatīvo higiēnu, lai no visām pusēm sagrābstītā informācija neuzvelk nervus.

“Katra informācija izraisa atbildi jūsu smadzenēs. Daudz kas notiek neapzināti, trauksmes līmenis paceļas, kas ietekmē pašsajūtu un jūsu pieredzi. Informācija ir svarīga. Izvēlēties kādu no uzticamiem avotiem, bet sevi pārsātināt ar sliktām ziņām nebūtu vēlams,” iesaka Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra psihiatre.

Esiet fiziski aktīvi, jo pēc izkustēšanās uzlabojas arī emocionālais noskaņojums. Katru dienu kā minimums dodieties pastaigā pa parku, mežu vai savu apkaimi. Labākajā variantā – radiet vingrošanas rutīnu. Pat ja nav svaru stieņu vai hanteles, ir daudz iespēju vienkāršiem kardio treniņiem. Bezmaksas video paraugi “YouTube”, arī pašmāju “MyFitness” ir radījis video bibliotēku ar vairākiem bezmaksas treniņiem.

0 Komentāru