Speciālās pamatizglītības bērniem tiks nodrošināti individuāli risinājumi Covid-19 pārbaudei

0 Komentāru
Speciālās pamatizglītības bērniem tiks nodrošināti individuāli risinājumi Covid-19 pārbaudei
EVIJA TRIFANOVA, LETA

Ņemot vērā atsevišķu speciālās pamatizglītības programmu specifiku, tiks nodrošināts, ka nepieciešamības gadījumā laboratorijas pārstāvji ieradīsies konkrētajā skolā, lai veiktu izbraukuma uztriepes testu tiem bērniem, kuri nevar nodot siekalu testu, liecina Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) informācija mājaslapā.

Ja skolēns nevarēs veikt nevienu no šiem testiem, tad tiks meklēti individuāli risinājumi, lai bērns noteikti varētu skolu apmeklēt.

LETA jau ziņoja, ka tiesībsargs ir nosūtījis vēstuli Veselības ministrijai (VM) un IZM ar aicinājumu steidzami rast atšķirīgu risinājumu izglītības procesa nodrošināšanai klātienē attiecībā uz bērniem, kas atrodas atšķirīgā situācijā un sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu testu.

Tiesībsargs ir saņēmis bērnu ar speciālajām vajadzībām vecāku iesniegumus par Ministru kabineta noteikto prasību izglītības ieguvei klātienē diskriminējošo raksturu attiecībā pret bērniem, kuri sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu testu.

Iesniegumos norādīts, ka bērni ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, kā arī autiskā spektra traucējumiem sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu testu (viņiem nav spēju un iemaņu iespļaut siekalas) un nespēj nodot deguna-rīkles iztriepes testu, jo nesaprot šīs manipulācijas nozīmi un pretotos tai.

Tādā gadījumā bērns, pielietojot fizisku spēku, būtu jātur diviem pieaugušiem cilvēkiem un medicīniskā manipulācija pārvērstos par vardarbību pret bērnu, kas nav pieļaujama. Rezultātā bērns varētu gūt gļotādas savainojumus un baidītos iet uz skolu, rakstījuši iesniegumu autori.

Nespējot izpildīt Ministru kabineta noteikumos noteiktās prasības par negatīvu testa rezultātu, vecākiem būtu jāizvēlas bērna izglītošana ģimenē, kas, vecāku ieskatā, šādiem bērniem nav piemērota un ko vecāki nespējot nodrošināt.

Kā norāda tiesībsargs, ārkārtējās situācijas laikā, kad pamatizglītības programmu apguve notika attālināti, attiecībā uz bērniem ar speciālajām vajadzībām bija noteikts izņēmums. Tātad bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem tiesības uz izglītību tika īstenotas bez nosacījumiem.

Jau ziņots, ka jaunajā 2021./2022.mācību gadā no 1.septembra klātienes mācībās drīkstēs piedalīties tikai tie skolēni un izglītības darbinieki, kuri digitālā vai papīra formātā varēs uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai negatīvu Covid-19 testa rezultātu.

Gadījumos, ja skolēnam netiks veikta Covid-19 testēšana, attiecīgais izglītojamais nevarēs nedz sākt, nedz arī turpināt izglītības ieguvi klātienē izglītības iestādē. Tādā gadījumā pamatizglītības ieguve būs vecāku atbildība, un tā iegūstama ģimenē. Izglītība ģimenē varēs tikt īstenota 1.-8.klasē.

Savukārt attiecībā uz 9.klases izglītojamiem izglītības ieguve ģimenē nav pieļaujama, jo 9.klases noslēgumā tiek kārtoti pamatizglītības pakāpes noslēguma valsts pārbaudes darbi un ir nepieciešama pastiprināta pedagoga iesaiste mācību procesā.

Pirmā testēšana pret Covid-19 nevakcinētiem skolēniem mācību gada sākšanai paredzēta no 23.augusta līdz 30.augustam, ierodoties izglītības iestādē. Pirmā testēšana ir attiecināma tikai uz 1.septembri. Arī turpmāk, lai piedalītos izglītības procesā klātienē, izglītojamiem tiks veikta iknedēļas rutīnas testēšana, atbilstoši Slimības un profilakses kontroles centra (SPKC) algoritmam.

Testēšanu neveic personām, kurām ir vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts. Pamata un vidējās izglītības pakāpes izglītojamiem un pedagogiem testēšana tiek veikta par valsts budžeta līdzekļiem.

0 Komentāru