Šogad gandrīz uz pusi pieaudzis elektrisko automobiļu skaits

1 komentārs
Šogad gandrīz uz pusi pieaudzis elektrisko automobiļu skaits
NATĀLIJA VALDNIECE/900 SEKUNDES

Kaut gan Latvijā valsts nedod līdzfinansējumu elektrisko auto pirkšanai, kā tas ir citās Eiropas valstīs, šogad pie mums šo spēkratu skaits būtiski – gandrīz uz pusi – ir pieaudzis, vēsta TV3 ziņu raidījumā “900 sekundes”.

Māris Avotiņš ar elektrisko automobili pārvietojas trīs mēnešus, kaut gan doma par šādas mašīnas iegādi bija jau sen. No tā viņu atturēja tikai viens arguments – vēl pirms četriem gadiem bez uzlādes ar to varēja nobraukt ne vairāk par 150 kilometriem.

“Man vienmēr licies, ka tā jaunajām tehnoloģijām, ka tām ir pozitīvs efekts uz apkārtējo vidi, tās ir zaļas, tīras, bet tām jābūt tomēr tādām, ka tās neapgrūtina tavu dzīvi. Ja var nobraukt tikai 100 kilometrus, nu nezinu… Es ar tādu auto negribēju braukt. Bet, kad parādījās [iespēja nobraukt] 300 kilometrus, tā ir cita lieta,” dalās elektriskā spēkrata piekritējs Māris Avotiņš.

Māris Avotiņš pārstāv arī koplietošanas auto biznesu – viņš ir uzņēmuma “Fiqsy” vadītājs. Šovasar savam uzņēmumam viņš ir iegādājies simt elektrisko automobiļu. Pēdējo trīs mēnešu laikā ar šiem auto pārvietojušies 10 000 autovadītāju.

Pirms pieciem gadiem Latvijā bija tikai piecas elektromobiļu uzlādes staciju. To trūkums bija viens no iemesliem, kāpēc bremzējās elektrisko auto tirgus. Tagad situācija ir krietni labāka. Līdz gada beigām uzlādes punktu skaits pieaugs līdz 112.

Kopumā no janvāra līdz oktobrim Latvijas iedzīvotāji ir iegādājušies gandrīz 400 elektromobiļu, kas nozīmē 45% kāpumu salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Bet vēl pirms nepilniem trim gadiem elektrisko auto skaits bija trīs reizes zemāks. Tikmēr Satiksmes ministrijā uzskata, ka šis pieaugums saistīts ar vairākām ērtībām, kas arī ietekmējušas autovadītāju izvēli par labu elektriskajam auto.

“Atbalsts ir diezgan būtisks. Visbūtiskākais ir tas, ka var ērti izmantot sabiedriskā transporta joslas, nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis un nav jāmaksā stāvvietu samaksa. Tie ir būtiskākie,” norāda Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.

Pirms sešiem gadiem uzņēmumi varēja iegādāties elektromobili ar būtisku atlaidi, jo to iegādi līdzfinansēja valsts. Šobrīd nekas tāds netiek un netiks piedāvāts, kaut gan uzņēmēji atzīst, ka vismaz neliels līdzfinansējums palīdzētu izvēlēties tieši elektrisko auto. Pietiktu pat ar 1000 vai 2000 eiro, uzskata uzņēmējs Māris Avotiņš.

“Jo mēs šobrīd nerunājam par 100 000 mašīnu. Pirmais 1000 ir svarīgs, lai ieskrietos, lai valsts iedod sākotnējo grūdienu, lai cilvēks sāk tos lietot. Valsts atbalsts ir ļoti svarīgs, lai šo lietu palaistu!” uzskata uzņēmuma “Fiqsy” vadītājs.

Elektriskā automobiļa uzlāde ir vismaz divas reizes lētāka nekā iekšdedzes dzinēja auto uzpilde. Ir aprēķināts, ka uz 100 kilometriem elektromobilis tērē līdz 3,5 eiro, bet benzīna auto –  6,5 eiro.