Šogad būs jāpieņem jauni likumi un tiesiskais regulējums auto tehnoloģiju jomā

Pievienot komentāru
Šogad būs jāpieņem jauni likumi un tiesiskais regulējums auto tehnoloģiju jomā
Foto: Scanpix

Transporta nozare visā pasaulē šobrīd piedzīvo revolucionāras pārmaiņas. Piemēram, strauji attīstās autonomo jeb pašbraucošo auto tehnoloģijas.

Jautājums nav, vai tādi brauks arī pa Latvijas ceļiem, bet – kad. Tomēr jaunajām tehnoloģijām attīstoties milzu tempos, rodas arī daudzas problēmas. Viena no tām – jāraksta jauni likumi un noteikumi. To šobrīd ļoti aktīvi jau dara daudzviet pasaulē, un par to jādomā arī Latvijai.

Digitāli savienoti un pašbraucoši auto vairs nav vien zinātniskās fantastikas objekti, bet gan diezgan tuva nākotne. Autonomās automašīnas, ko vada dators, jau ir izgudrotas, tiesa, tās vēl pārvietojas lēni. Taču, ņemot vērā, ka tehnoloģijas attīstās strauji, ir tikai laika jautājums, kad cilvēki ar šādiem spēkratiem gribēs pārvietoties. Tādēļ šobrīd visā pasaulē notiek plašas diskusijas par juridiskajiem izaicinājumiem, kas nāk tiem līdzi. To sestdien, 27. janvārī, apsprieda arī Latvijas speciālisti ar britu ekspertiem.

“Viena lieta, ka pie stūres sēž cilvēks un cilvēks par visu ir atbildīgs, cits līmenis ir tad, ja mašīnu vada robots, kurš tad ir atbildīgs? Jo pats robots, protams, ka neatbild, tad atbild, vai nu tas, kurš to robotu ir būvējis, vai kāds cits. Un tā ir viena no tām sarežģītajām tēmām, kas reizēm pat ir sarežģītāka par tehnoloģiju attīstību,” norāda “Latvijas Mobilais Telefons” (LMT) viceprezidents Ingmārs Pūķis.

Šī gada laikā paredzēts, ka tiks izstrādāta starptautiskā likumdošana ANO līmenī, un valstīm būs jāpieņem jauni likumi un tiesiskais regulējums. “Tas ir tikai normāls process, ka likumdošana, kas attiecas uz atbildību gan uz auto konstrukcijām, gan to, kādi ir pieņemami ceļu satiksmē, ka šī likumdošana ir pirmā. Un pēc tam tikai šādi automobiļi tiek ražoti, reģistrēti, un pēc tam tikai viņiem tiek dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē,” uzskata Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Juris Teteris.

90% avāriju izraisa šofera kļūda, tādēļ inteliģentās transporta sistēmas ļaus līdz minimumam samazināt satiksmes negadījumu skaitu. Tas būs ieguvums mobilitātei, jo pašbraucošie auto nodrošinās plašākas iespējas pārvietoties cilvēkiem ar kustību traucējumiem un ļaus būtiski samazināt sastrēgumus. Tomēr sagaidāms, ka tuvākajā nākotnē cilvēki brauks ar digitāli savienotiem, nevis pašbraucošiem spēkratiem.

“Iedomāsimies, ka ir ūdensvadu sistēma, kur neviens nezina, kurā vietā ir kāds spiediens. Tas nav normāli, pilsētai būtu jābūt smadzenēm, kas pārvalda un saprot, kāda ir transporta plūsma, kur mašīnas brauc, un arī mašīnas var izrēķināt savus maršrutus un nooptimizēt, izejot no tā, kāda ir kopējā transporta situācija,” turpina Pūķis.

Eksperti prognozē, ka jau līdz 2025. gadam visas mašīnas izmantos savienoto auto tehnoloģijas, bet līdz 2035. gadam 75% mašīnu būs autonomas.