Skanstes tramvaja līnijas ideja joprojām dzīva, lai arī Eiropas fondu finansējums tai apturēts

1 komentārs

Otrdien, 26. martā, Rīgas domē notika savulaik ātros tempos uz priekšu bīdītā megaprojekta – Skanstes tramvaja līnijas – prezentācija un sabiedriskā apspriešana.

Tiesa, joprojām uz lielas jautājuma zīmes ir tas, vai tam vispār vairs būs finansējums, jo pēc Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sāktās kriminālizmeklēšanas par “Rīgas satiksmes” iepirkumiem Eiropas fondu nauda joprojām ir “iesaldēta”.

Neviennozīmīgi vērtētā Skanstes tramvaja būvniecības izmaksas lēšamas tuvu 100 miljoniem eiro. No tām lielāko daļu jeb 66 miljonus eiro iecerēts segt no Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļiem. Savukārt 27 miljonus eiro līdzfinansēs “Rīgas satiksme”. Tiesa, korupcijas skandālu dēļ Eiropas fondu nauda šobrīd projektam ir apturēta.

Lai novērstu iespējamos Eiropas fondu finanšu riskus, centrālā finanšu un līgumu aģentūra pērnā gada nogalē apturēja līdzfinansējuma maksājumus jaunajai tramvaja līnijai. Kā norāda aģentūra direktors Mārtiņš Brencis, – ja fondu projektā tiks atklāta krāpšana vai koruptīvas darbības, finansējumu projektam nekavējoties atņems pavisam.  Kopš janvāra notiekot “Rīgas satiksmes” iesniegto dokumentu izvērtēšana, bet līdz šīs nedēļas beigām aģentūra gaida informāciju par finanšu stāvokli uzņēmumā.

Brencis: Protams, ir jārunā arī par iepirkumu dokumentāciju un visu pārējo. Šie jautājumi ir klientam zināmi un viņš pie tā strādā.

TV3 Ziņas: Cik lielā mērā KNAB izmeklēšana par iespējamiem korupcijas skandāliem var ietekmēt ES fondu finansējumu, tas, ko viņi atklās, neatklās?

Brencis: Tiešā veidā. Pamatojoties uz KNAB informāciju, mēs pieņēmām lēmumu apturēt šo finansējumu, un šī ir tieša korelācija ar KNAB veiktām darbībām vistiešākajā veidā. Klients to brīnišķīgi zina.

Šobrīd Skanstes tramvaja projektā no jauna būs jāsludina iepirkumi gan par līnijas izbūvi, gan ritošā sastāva iegādi. “Rīgas satiksmē” valda pārliecība, ka laika grafikā pagūs iekļauties un Eiropas fondu nauda netiks pazaudēta.

“Protams, ka mēs varam šo projektu realizēt tikai tad, ja mēs to naudu saņemtu. Un tas dalījums tāds arī ir, ka aptuveni 70 miljonus eiro principā mums dāvina Eiropa, 30 miljonus mēs ieguldām paši,” norāda “Rīgas satiksmes” pārstāvis Viktors Zaķis.

“Rīgas satiksmē” aizvien uzskata, ka Skanstes tramvaja iecere ir lietderīga. Ieguvums būšot ne vien 12 jaunie tramvaji, bet arī līnijas atzari, kas nākotnē ļaus kursēt tramvajiem uz mikrorajoniem.

“Viens no būtiskākajiem argumentiem, ko bieži min, ka tramvaju vajadzētu uz Pļavniekiem, Purvciemu un Dreiliņiem, tad šobrīd tā noslodze, kas ir Barona ielā, ir tik intensīva, ka mēs tur papildus tramvajus pat nevaram ielikt iekšā. Bet veidojot šo te lokveida kustību, mēs varam dalīt tās plūsmas un tad tas kļūst iespējams,” skaidroja Zaķis.

Rīgas domē šovakar notiek Skanstes tramvaja līnijas prezentācija un tā apspriešana. Tomēr tā dēvētā “Kapu tramvaja” pretinieki uzsvēra, ka sabiedriskā apspriešana patiesība ir nozagta, jo visi lēmumi jau sen ir pieņemti.

Izskanēja arī pārmetumi, ka tramvaja līnija plānota Skanstes ielā, nevis kur tā vajadzīga vairāk, jo no tā iegūs atsevišķi privātie attīstītāji.

1 komentārs