Sestdien aicina piedalīties Baložu kūdras bānīša depo sliežu ceļa remontā

Pievienot komentāru
Sestdien aicina piedalīties Baložu kūdras bānīša depo sliežu ceļa remontā
NATĀLIJA VALDNIECE / 900 SEKUNDES

Sestdien, 10. oktobrī, ikvienam, kurš to vēlas, būs iespējams izmēģināt spēkus Baložu kūdras bānīša depo sliežu ceļu remontā, vēsta TV3 ziņu raidījums “900 sekundes”.

Pirms gada šo bānīša maršrutu, kurā tika vadāti kūdras purva darbinieki, – atjaunoja entuziastu grupa. Taču, lai bānītis ripotu droši, tas ir regulāri jāsakopj.

Kaut gan pats bānītis atrodas Baložos un arī talka notiks tieši tur, “900 sekundes” atbraukuši pie biedrības “Bānīša Draugu klubs” aktīvistiem uz Zilokalnu, kas sākotnēji nešķiet likumsakarīgi. Taču, izrādās, Zilajākalnā esošā kūdras fabrika piedāvā iegādāties sliežu posmus no dzelzceļa, jo šeit to vairs neizmanto. Bet Baložu bānīša aktīvistiem šie demontētie posmi noteikti noderēs.

Biedrības “Bānīša Draugu klubs” priekšsēdētājs Dāvis Bušs

“Mūsu vērtība iegūt veselus posmus, kas jau ir ar gulšņiem kopā. Lai nebūtu jātērē laiks atkal sastiprināt, tāpēc mēģinām maksimāli saudzīgi demontēt un izvest gatavus veselus posmus. (..) Mūsu darbam kā atbalstu saņemam līdzekļus Latvijas budžeta NVO fonda programmas, kas ļauj segt visas transportēšanas izmaksas.”

Tāpēc 10. oktobrī talkā Baložos sapuvušus koka gulšņus raks ārā, liks sliedes malā un šos veselos posmus, kas tiks atvesti no Zilākalna, liks vietā. Tādā veidā atjaunos vienu no depo ceļiem. Lai visu paspētu, jāstrādā ātri un uzmanīgi.

“Mēs izkrāmēsim demontēto pārmiju uz glabāšanu, kurai svars varētu būt ap trim tonnām,” stāsta celtņu operators Ivo Žunna-Veličko.

Lai pārslēgtu pārmiju un izkrautu ārā demontētos posmus, jābrauc ar lokomotīvi, kuru trokšņu dēļ tautā sauc par lokotraktoru – dzinējs ir no traktora un grab kā vecs, kārtīgs traktors.

Latvijā pavisam ir 11 šaursliežu bānīši, ko izmanto kūdras vešanai, taču tikai Baložu kūdras fabrikas bānītis pieejams apmeklētājiem.

Baložu kūdras bānītis ir kūdras šaursliežu dzelzceļš, kas darbu sāka 1948. gadā, bet kopš 2013. gada to atjauno un uztur entuziasti, ko dara gandrīz bez atalgojuma un bieži vien darbi rit ļoti gausi. Tāpēc ir tik svarīgi 10. oktobrī viņiem palīdzēt remontdarbu talkā. Ceļu remontdarbi ir fiziskas slodzes darbi – rakšana, gulšņu un sliežu nešana, tāpēc talkas organizatori lūdz izvērtēt individuālas spējas piedalīties tajā. Priekšzināšanas nav obligātas – pamācīs un visu parādīs.