”Sešas patiesības, kas raksturo tavu būtību” – cik droši par saviem datiem var justies soctīklu lietotāji?

0 Komentāru
”Sešas patiesības, kas raksturo tavu būtību” – cik droši par saviem datiem var justies soctīklu lietotāji?
Foto: Reuters / LETA

Cik droši var justies sociālo tīklu lietotāji, piemēram, aizpildot, it kā nevainīgu testu vai aptauju? Vai tā mēs patiesībā neradām iespēju kādam citam manipulēt ar mūsu prātiem un iegūto informāciju izmantot negodprātīgiem mērķiem?

”Sešas patiesības, kas raksturo tavu būtību”, ”Kāds ir tavs dzīvesstāsts?”, ”Kuri ir tavi 13 labākie draugi?” – it kā vienkārši un daudzu sociālo tīklu lietotāju uzrunājoši testi, ar kuru aizpildīšanu ikviens lietotājs atļauj piekļūt saviem sociālā tīkla datiem.

Šis arī ir veids, kā britu uzņēmums ievāca informāciju par 50 000 sociālā tīkla ”Facebook” lietotājiem, lai tālāk tos pārdotu ASV prezidenta Donalda Trampa priekšvēlēšanu kampaņas organizētājiem.

“Vienkāršajam cilvēkam datiem neviens nepiekļūst, viņš pats šos datus iedod. Tai brīdī, kad cilvēks ienāk “feisbukā” un aizpilda kārtējo, es atvainojos, bet stulbo testu, kur tev nekas pat nav jādara, kur tu ar vienu klikšķi ļauj piekļūt saviem datiem un viņš uzģenerē, kā tu izskatīsies nākotnē,” pauž sociālo mediju speciālists Arturs Mednis.

Sociālo tīklu analītiķu viedokļi par to, kam šajā gadījumā jāuzņemas atbildība, ir diametrāli pretēji. “”Feisbukam” ir atbildība par visiem datiem. Protams, ka viņi zināja pie kādiem datiem tie izstrādātāji, citi uzņēmumi var tikt, bet neko nedarīja, lai to varētu auditēt, ko tajā otrajā galā dara ar tiem datiem,” norāda “TestDevLab” pārstāvis un tehnoloģiju eksperts Kristaps Skutelis.

“Ne jau “feisbuks” ir iesaistīts un brīvprātīgi deva šos datus. Varētu teikt, jā, “feisbuks” ļāva šos datus izmantot zinātniskiem nolūkiem, un tad negodprātīgi cilvēki šos it kā zinātniskiem nolūkiem iegūtos datus pārdeva tālāk vai deva iespēju izmantot negodprātīgā ceļā,” turpina Mednis.

Soctīklu platformas ir vieta, kur politiskie spēki priekšvēlēšanu laikā izvērš masu kampaņas ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā. To pierādīja arī pērnā gada pašvaldību vēlēšanas. Sociālo tīklu analītiķi aicina lietotājus būt uzmanīgiem, jo prognozējams, ka arī šogad pirms Saeimas vēlēšanām politiskie spēki centīsies jebkādā veidā sasniegt pēc iespējas plašāku auditoriju.

“Tas, par ko jāuztraucas, ir tas, ka sabiedrību kopumā var ietekmēt, un ar šiem datiem mēs, aģentūras, uzņēmumi, organizācijas vai politiskie spēki var saprast, kā manipulēt ar cilvēkiem,” teic Mednis.

Ārvalstu eksperti pauduši, ka šis skandāls ir “Facebook” beigu sākums. Tehnoloģiju eksperts Kristaps Skutelis piekrīt, ka uzticēšanās “Facebook” krītas ar katru mēnesi, taču tik drīzu galu sociālo tīklu milzim neprognozē.
0 Komentāru