Komentāri

Piektdien, 1. septembrī, ir Zinību diena, un skolēni un pedagogi svinīgās noskaņās visā Latvijā sāka jauno mācību gadu. TV3 Ziņas šorīt ciemojās Preiļu 1. pamatskolā, – mācību iestādē, kas Latvijas mazo skolu reitingā ieņem otro vietu un lepojas ar lieliskiem savu skolēnu sasniegumiem.

Turklāt šī skola sākusi darīt to, kam citas vēl tikai gatavojas, – izmēģina jauno, kompetencēs balstīto mācību saturu.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Preiļu 1. pamatskolā šogad mācības sāk 424 skolēni. Kā allaž, 1. septembris īpaši saviļņojošs ir pirmklasniekiem un devītās klases beidzējiem. Kamēr pašiem mazākajiem skolas ceļš vēl tikai sākumā, devītos jau sāk pārņemt nostalģija.

5.b klasei pirmā stunda pēc brīvlaika paiet nepiespiestā gaisotnē, no papīra veidojot lidmašīnas, uz kurām uzrakstīts, ko šajā mācību gadā katram gribētos paveikt.

Tikmēr pirmklasnieki ar klases audzinātāju apspriež, kuras lietas turpmāk jāņem līdzi uz skolu, kuras jāatstāj mājās. Vēlāk visa skola pulcējas pagalmā, kur sākas svinīgā Zinību dienas daļa. Ar aplausiem tiek sagaidīti pirmklasnieki, ko pie rokas ved devītie.

Preiļu 1. pamatskolai ir ar ko lepoties, tā Latvijas mazo skolu reitingā  atrodas pašā augšgalā. Turklāt tā ir viena no simts skolām, kas jau sākusi apgūt jauno, kompetencēs balstīto mācību saturu, un tās skolotāji to labprāt izmanto savās stundās.

Kā norāda Preiļu 1. pamatskolas direktore, skolotāja profesija liek sekot līdzi novitātēm. Pirmais darbs, ko kompetencēs balstītā mācību viela prasa no pedagogiem, – pārplānot līdzšinējo mācīšanas veidu.

Nora Šnepste
Preiļu 1. pamatskolas direktore

Mēs visi ejam pēc kaut kādām ierastām klišejām, jo tas ir drošāk, vieglāk, patīkamāk, bet ir jāizkāpj no komforta zonas, un tas vienlaicīgi ir izaicinājums, jo tas ir arī sarežģīti un grūti. Bet tas ir bezgala interesanti.

Šajā skolā īsteno jau daudz ko no 2018. gadā plānotajām izglītības satura reformām. Skolas moto ir “Atvērti, lai mācītos”, un tas vistiešākajā veidā attiecas uz pedagogiem. Kā piemēru caurviju mācību saturam jeb vairāku priekšmetu un prasmju apgūšanai savienotā veidā, jāmin fizikas un ķīmijas stundas kopā ar teātri.

Laila Vibornā
Preiļu 1. pamatskolas fizikas un angļu valodas skolotāja

Mēs rādām bērniem fizikas un ķīmijas eksperimentus, un viņi reizē izdomā kaut kādus sižetus, kaut kādu stāstu, caur šiem te tēliem pasniedz to. Atnāk mazie sākumskolas skolēni, un viņiem tas ir ļoti interesanti, viņi aizrauti, prasa, kad būs vēl. Un tā jau ir kompetenču pieeja. Šie bērni aizrāvās, un viņi aizrāva mani, šogad mūsu skolā jau trešo gadu ir zinātnes teātris.

Ieva Babre
Preiļu 1. pamatskolas ķīmijas, bioloģijas un dabaszinātņu skolotāja

To vajag darīt ar tādu vieglumu, nesaspringt, jo bērni ir mainījušies. Bērniem ir pavisam citi uzstādījumi nekā mums bija, mācoties ķīmiju, bioloģiju vai dabaszinātnes. Tā kā, ja darīsim ar vieglumu, noteikti viss sanāks. Bez šaubām, sagatavoties būs daudz ilgāk un laikietilpīgāk, bet es domāju, ka līdz šim paveiktais un darītais ir kā pamats tam, lai varētu turpināt kaut ko jaunu un interesantāk pasniegt stundas.

Skolotājas novērojušas, ka kompetenču pieejā balstītā mācīšanās bērniem ir daudz interesantāka, vieglāk uztverama, un viņiem rodas vēlme sasniegt rezultātu.

Skološana pēc jaunā mācību satura prasa arī daudz lielāku sadarbību starp skolotājiem, turklāt ne tikai vienas skolas ietvaros.

Anna Dzidra Bernāte
Preiļu 1. pamatskolas direktores vietniece mācību darbā

Šķiet, būs vēl lielāks uzsvars uz sadarbību. Ir jāstrādā nevis kā konkurentiem, bet kā kolēģiem, kā sadarbības partneriem, un tas būs lielāks efekts arī uz bērniem šajā pārmaiņu laikā. Mēs šeit pat skolā nedēļā reizi nāksim uz kopīgām nodarbībām, kur mēs visi skolotāji strādāsim, izglītosimies un viens otru papildināsim.

Preiļu 1. pamatskolas pedagogu ieskatā, 21. gadsimta izglītības sistēmas svarīgākais uzdevums ir attīstīt bērnā vispusīgu personību. Ņemot vērā, ka šī mācību iestāde nupat ieguvusi otro vietu mazo skolu reitingā uzreiz pēc prestižās RTU inženierzinātņu vidusskolas Rīgā, šo skolotāju piemēram ir vērts sekot arī citiem pedagogiem.

Lasi vēl